Diari digital d'Andorra Bondia
Un vehicle elèctric carregant-se en una zona propera a una estació de servei.
Un vehicle elèctric carregant-se en una zona propera a una estació de servei.

L’Asidca reclama ajuts per a la compra de vehicles de combustió eficients


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: Facundo Santana

No n’hi ha prou de subvencionar els vehicles elèctrics per lluitar contra el canvi climàtic. Així ho manté l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants d’Andorra (Asidca), que adverteix que si l’objectiu del Govern és reduir les emissions de CO2 el que cal és destinar també ajuts a la compra de cotxes més eficients de gasolina i gasoil.

Per l’entitat, l’impacte mediambiental de les polítiques actuals de potenciació del vehicle elèctric impulsades per l’Executiu és “molt petit”. Així, destaca que la gran majoria de persones que adquireixen aquest tipus d’automòbil tenen un poder adquisitiu mitjà-alt i no l’utilitzen com a vehicle principal. Així, no és estrany que aquest sigui el tercer o quart cotxe de la família. Per tant consideren que el que s’està fent és “destinar molts diners per a poca gent i per a un vehicle que farà pocs quilòmetres” dins d’Andorra mentre que la reducció d’emissions de CO2 és molt baixa, observa.

Per l’Asidca, el que cal és buscar una mesura que sedueixi un volum més gran de població per tal de reduir el consum, un fet que faria disminuir la contaminació. El sector explica que això es fa impulsant un pla d’ajudes per afavorir la compra de vehicles més eficients de combustió.

L’entitat recorda que la mitjana d’antiguitat del parc mòbil d’Andorra té 15 anys, per tant és vell i contaminant. El problema és que els propietaris d’aquests vehicles no els canvien perquè el seu poder adquisitiu no els ho permet, malgrat que és el cotxe principal de la família i que fa molts quilòmetres al país. Per tant, si els ajuts del Govern es destinessin a substituir aquests vehicles per nous models de gasolina o gasoil els beneficis mediambientals, socials i econòmics serien notables.

Múltiples beneficis
L’Asidca defensa que subvencionant la compra de cotxes de combustió més eficients es podria beneficiar d’aquesta mesura un nombre més elevat de ciutadans. Però aquesta no seria l’única conseqüència positiva. Així, manté que permetria reactivar la venda de vehicles, es reduirien els accidents de trànsit en tractar-se de cotxes més segurs, i es renovaria el parc mòbil i, per tant, es disminuiria la contaminació.
Des de l’Asidca es recorda que la política d’oferir incentius econòmics a la compra de vehicles elèctrics ha donat resultats molt pobres a Europa. Així, després de 10 anys, aquest tipus d’automòbils suposen menys del 2% del parc mòbil. A banda d’això, diuen, cal tenir en compte l’existència d’estudis contradictoris sobre fins a quin punt contaminen els vehicles elèctrics. Així hi ha debat sobre les emissions que produeixen aquests models abans de començar a circular, una qüestió que s’afegeix al fet que estan construïts amb materials rars i que la seva extracció produeix greus desastres naturals, exposa el col·lectiu. Una cosa similar passa amb els híbrids, tenint en compte que estudis realitzats per organitzacions no governamentals com Transport & Environment (T&E) i International Council on Clean Transportation (ICCT) conclouen que els nivells de contaminació d’aquests cotxes no és el que s’havia anunciat. Amb tot, des de l’Asidca es va remarcar que comparteixen els objectius fixats en l’Acord de París i la necessitat de consumir menys.

 

Les emissions dels híbrids poden ser fins a un 89% més de l’anunciat pel fabricant

“Els nostres tests demostren que, fins i tot en condicions normals, amb una bateria plena, els cotxes [híbrids recarregables] pol·lueixen més del que s’ha anunciat”, explica Diane Strauss,  directora de l’ONG Transport & Environment (T&E) de França. Segons les proves fetes per l’organització, la majoria d’aquest tipus de cotxes, dotats d’un motor tèrmic i d’una bateria recarregable que permet circular de forma cent per cent elèctrica durant una petita distància estan “mal dissenyats”.

Així, indiquen que tenen motors elèctrics febles, motors tèrmics voluminosos i pol·luents i, normalment, es carreguen lentament. “Els constructors francesos han d’evitar entaforar-se en aquest proper escàndol d’emissions de CO2”, diu Strauss.

Els testos, realitzats per Emissions Analytics sobre els 4x4 urbans BMW X5, Volvo XC60 i Mitsubishi Outlander, revelen que les emissions de CO2 són entre un 28% i un 89% superiors que les que van anunciar els constructors en condicions òptimes de funcionament i amb la bateria completament carregada.

Amb una bateria buida, aquests models van emetre entre tres i vuit cops més de CO2 que els valors oficials. Durant la conducció en mode de recàrrega de bateria les xifres eren de tres a dotze cops superiors, segons l’estudi, reportat als mitjans de comunicació a finals de l’any passat.

Fins al 2019, els estudis de l’ONG International Council on Clean Transportation (ICCT) havien conclòs que les emissions de CO2 en condicions reals dels cotxes híbrids recarregables eren, en general, de dos a quatre cops més elevades que les mesures comunicades en el marc del seu procés d’aprovació, va recordar T&E.

Les empreses automobilístiques, però, es defensen apuntant que aquests resultats són fruit d’una mala utilització per part dels conductors. Diuen que recomanen als clients carregar els vehicles almenys cinc dies sobre set. Si això no es fa, els cotxes híbrids no són interessants econòmicament, ja que la doble motorització fa que siguin més pesats que els equivalents tèrmics i, per tant, més consumidors de carburant.

 

 

 

carburants
asidca
cotxe elèctric
ajuts
Comentaris: 1

Comentaris

El problema pero mi es la poca autonomía per Fer recorreguts llarcs, pero si valit pero ciutat.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic