Diari digital d'Andorra Bondia
Usuaris de la FPNSM en un taller.
Usuaris de la FPNSM en un taller.

L'atenció a l'envelliment, nova fita de la Fundació Nostra Senyora de Meritxell


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: A. S.

L'atenció a l'envelliment és una de les noves prioritats que es marca la Fundació Privada Nostra Senyora de Meritxell per al 2022. Així ho han explicat aquest matí la seva presidenta, María Pilar Díez, i la directora general, Celine Mandicó, en la presentació de la memòria dels 50 anys de l'entitat.

Aquest nou focus d'atenció ve donat perquè un terç dels usuaris dels serveis diürns es troben ja en l'edat a partir de la qual comença l'envelliment que per a les persones amb discapacitat se situa a partir dels 45 anys. I la previsió és que en cinc anys augmenti un 20% més aquest col·lectiu, ha explicat la responsable dels serveis diürns, Anna Jiménez. Per atendre aquestes persones s'ha de fer servir una metodologia específica que els ajudi a l'estimulació i s'han d'adaptar els espais, ha assenyalat Mandicó. I és per aquest motiu, tot i que forma part d'un projecte més ampli, que començarà una remodelació del centre de dia de la Fundació.

Per la seva banda, Díez ha recordat que la fundació es va fundar el 1969 en una petita escola, i que en l’actualitat ja disposen de tres edificis grans. “Vam renovar la residència fa poc i ara estem en fase de renovar el centre de dia”, ha assenyalat. També ha comentat que la celebració dels 50 anys es va veure aturada per la pandèmia, tot i que sí va tenir lloc la missa de celebració d’aquest aniversari el 16 de novembre del 2019.

En l’actualitat la Fundació atén un total de 550 usuaris i hi treballen 305 professionals de diversos perfils, com ara psicòlegs, auxiliars, tècnics d’avaluació i orientació, educadors, psicopedagogs o un metge. En relació amb aquests professionals, Mandicó ha posat en relleu que són persones formades i capacitades, sempre per posar en pràctica les metodologies adients per implementar el model d’atenció centrada en la persona. En aquest sentit, la inversió en formació per a aquest any és de 75.000 euros. L’estratègia que se segueix en aquest àmbit, ha detallat, és que els que estan en un lloc estratègic són els que fan els postgraus i els màsters d’especialització i després formen la resta de la plantilla. Per Mandicó, l’evolució de la Fundació durant aquests 50 anys reflecteix que “tenim una experiència demostrada d’atenció a la discapacitat i els trastorns associats”. Per Mandicó, l'evolució de la Fundació durant aquests 50 anys demostra que "tenim una experiència demostrada d'atenció a la discapacitat i els trastorns associats".

90 persones treballant a l'empresa d'inclusió sociolaboral

A hores d'ara són 90 les persones que estan treballant a l'empresa d'inclusió sociolaboral de la Fundació, segons ha detallat Mandicó. Una empresa que ara l'entitat vol reactivar per crear nous llocs de treball per a les persones amb discapacitat. Aquesta reactivació passa pel reforç d'algunes de les ocupacions laborals, com ara la confecció i promoció d'articles de regal, i pel desenvolupament de noves línies de negoci. En aquest senti, la directora de la Fundació ha defensat la necessitat d'aquest recurs ja que ofereix "un entorn més protegit" a l'usuari, alhora que li dona estabilitat laboral i econòmica. 

Aquesta empresa es va posar en marxa a Sant Julià de Lòria el 2019 assumint les diverses iniciatives de negoci que ja tenia la Fundació amb anterioritat afegint-hi un servei de missatgeria i reciclatge i un de destrucció confidencial de documentació.

La Covid va entrar "de manera controlada"

La pandèmia s’ha deixat sentir també a la Fundació Nostra Senyora de Meritxell; ara bé, segons Mandicó, els usuaris van fer un exercici d’adaptació de les mesures preventives “molt positiu”. Així mateix, ha reconegut que la Covid va entrar a tots els serveis però “de manera controlada”, sense cap ingrés greu. Al llarg d’aquest temps, s’han organitzat tallers educatius adaptats precisament per explicar aquestes mesures i activitats terapèutiques per millorar l’equilibri psicoemocional dels usuaris. També es van efectuar un seguiment i acompanyament telemàtic personalitzat tant dels usuaris com les seves famílies; i l’activació de les prestacions sociosanitàries a domicili. 

La directora de la fundació també ha explicat que des de l’inici de la pandèmia van crear una comissió Covid-19 que es reunia setmanalment per analitzar i definir les actuacions a realitzar. També es va encarregar d’elaborar plans, protocols i procediments, així com el seguiment de l’aplicació de les mesures, accions de comunicació amb els usuaris i les famílies. Igualment, va ser l’encarregada de coordinar-se amb els departaments dels diversos ministeris implicats. Mandicó ha remarcat la col·laboració del Col·legi Oficial de Psicòlegs en la creació del servei d’atenció psicològica per a persones amb discapacitat i les seves famílies. 

L’acompanyament personalitzat també es va fer extensiu als treballadors i les seves famílies durant el confinament i des de la Fundació es va assessorar les empreses per a la reincorporació dels treballadors en el moment de la reactivació de l’activitat.

Segons Celine Mandicó, amb la pandèmia han pogut revaloritzar encara més la importància de les instal·lacions interiors que tenen i que els han permès realitzar diverses activitats en espais ben amplis mantenint les mesures de seguretat i el distanciament social necessari.

 

Atenció
envelliment
Fundació Nostra Senyora de Meritxell

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte