Diari digital d'Andorra Bondia
Un instant de la taula rodona celebrada en el marc de la presentació de l’Imaca.
Un instant de la taula rodona celebrada en el marc de la presentació de l’Imaca.

L'Automòbil Club vol tenir "millors conductors" i no "conductors més penalitzats"


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: ACA

L’Automòbil Club d’Andorra (ACA) ha donat a conèixer avui l’Informe de Mobilitat (Imaca) del 2021 i segons ha explicat el secretari general de l’entitat, Toti Sasplugas, les dades de sinistralitat i de sancions per conduir begut o drogat estan tornant a nivells prepandèmia. “Són molt linials, massa, hem aconseguit molt poc”, ha afirmat Sasplugas, que ha defensat que més enllà dels elements coercitius com són les multes econòmiques ells volen posar més el focus “en la formació de bons conductors”. “Pensem que hi ha més recorregut a formar bons conductors que a seguir penalitzant amb més multes o amb més import a les multes”, ha defensat.

Així, fixant-nos en les dades del 2021 i les del 2019 (per tal de fer una comparativa més acurada, ja que el 2020 va estar totalment condicionat pel confinament i les limitacions de mobilitat) en el cas de les sancions en global, el 2021 se’n van posar 17.234, un 5,18% menys que el 2019 (18.176) i un 8,18% menys que el 2020 (18.770). En el cas de les sancions per conduir sota els efectes de l’alcohol pugen un 0,55%, passant de 183 el 2019 a 184 el 2021. El 2020 en van ser 133, fet que en un any suposa un increment del 38,35%. En aquest context, la franja d’edat que agrupa més sancions és la que va dels 30 als 49 anys, amb 268 sancions, per sobre de la dada registrada l’any 2020 (231) i enfilant-se cap a les del 2019 (288).

Velocitat
També creixen les sancions per excés de velocitat, amb 13.678 el 2021, quan el 2019 van ser 13.322 (+2,67%) i el 2020 havien estat 14.132 (-3,21%). En aquest punt, des de l’ACA s’assenyala que els punts de control de velocitat (16 repartits arreu del país) i les diferents campanyes del cos de policia fan concloure que els radars són un element clau per pacificar el trànsit.

Pel que fa a la sinistralitat, el 2021 es van comptabilitzar 496 accidents, un 4,62% menys que el 2019 (520), però en canvi un 18,38% més que el 2020 (419). Quant als accidents amb víctimes, el 2021 van ser 252 i tres anys enrere 283, per tant, es registra una caiguda del 10,95%. En canvi, el 2020 n’hi va haver 215, de manera que el darrer any l’increment ha estat del 17,21%.

Sasplugas ha lamentat que els darrers tres anys “no hem aconseguit cap efecte de baixar una dada de les preocupants de manera radical, continuem amb dades preocupants de sinistralitat. Hi ha molt marge de millora”. Amb tot, ha reconegut que “no tinc la resposta” de per què no és possible assolir aquesta millora.

Formació
Preguntat per la possibilitat d’incloure noves sancions, com ara el comís del vehicle en casos d’infraccions greus, fet que s’està debatent en comissió al Consell General, ha assegurat que “no hem estat mai gaire alineats a tenir una sola manera d’evitar accidents, per exemple, augmentant les sancions”. Des del seu punt de vista “és molt més important formar bons conductors”. Així, considera que les sancions estan bé perquè “és el que el conductor entén i percep directament, però no ens podem quedar només amb això”, i demana posar el focus en la formació, a més de les campanyes de conscienciació. Ha parlat de “reciclatges” o de “replantejar els models formatius”, ja que entén que “hi ha molt camp per córrer”, perquè segons es desprèn de l’informe “qui no condueix bé és el conductor”. I és que a Andorra, com a la resta d’Europa, el 95% dels accidents són provocats pel factor humà.

Sense entrar a valorar si cal implementar el carnet per punts, revisar les formacions inicials, fer reciclatges o fer altres cursos com els de conducció sobre neu, ha insistit que “estem més preocupats per formar bons conductors que per posar més mesures coercitives”. A parer seu, amb el nou Codi de Circulació ja s’ha arribat “al sostre de les sancions” i per tant, “els andorrans han de ser millors conductors, no conductors més penalitzats. És el repte a plantejar”.

Estadística
D’altra banda, i coincidint amb els 10 anys de la publicació de l’informe Imaca, Sasplugas ha anunciat que donen per finalitzada “l’època de recollida de dades” i que passen el testimoni al departament d’Estadística del Govern. Tot i que ha assegurat que no renuncien al paper d’analitzar dades i fer una tasca pedagògica i de conscienciació, ha exposat que a partir d’ara “volem tenir una visió més de futur, de proposar noves solucions a la mobilitat. Veure què s’està fent a fora, on Andorra es pot emmirallar”.

En endavant, doncs, i amb la d’enguany com a primera edició, la presentació de l’informe anirà lligada a una taula rodona per reflexionar sobre algun tema d’interès lligat a la mobilitat. La que s'ha celebrat avui s'ha titulat Mobilitat cooperativa: l’oportunitat del cotxe connectat. La taula ha estat moderada per Xavier Serra (Eclipse Partners), i hi han participat Oriol Travesset (Andorra Recerca+Innovació), Toti Sasplugas, Fran Rodríguez (Net4things) i Ricard Soler (Atlantis). Tots els participants han coincidit a assenyalar que Andorra és un escenari ideal per a la implementació d’experiència de mobilitat cooperativa donades les seves dimensions i proximitat.

Andorra
ACA
Automòbil Club
sinistralitat
conductors
formar
formacio
multes
sancions
penalitzats
Sasplugas
Imaca
Comentaris: 1

Comentaris

Mentre no s'implementin els cursos de conducció com una cosa absolutament necessaria, no es baixaran els accidents, si no saps per que no pots creuar les mans, o frenar, o que el volant s'agafa amb dos mans, o simplement que la finestra no pot anar baixada, vol dir que ens falten moltes coses per coneixer en la conducció. Cal conscienciar de l'importancia de fer cursos!

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic