L’EFA vol que s’incorpori el concepte d’emprenedoria a l’ensenyament
L’Empresa Familiar Andorrana (EFA) farà una proposta al ministeri d’Educació perquè els continguts sobre emprenedoria s’incorporin al currículum escolar per fomentar que hi hagi més iniciativa empresarial.
D’aquesta manera, el secretari tècnic, Joan Tomàs, va manifestar que “hi ha un dèficit” de projectes emprenedors i que la idea és que cada vegada hi hagi més joves que tinguin iniciatives empresarials.
Des de l’EFA participarien en aquesta incorporació curricular a través de l’ajuda en el desenvolupament dels continguts i sent mentors d’alguns projectes innovadors. Precisament aquesta qüestió de l’educació per fomentar aquesta iniciativa empresarial més elevada va ser abordada per Jesús Casado, secretari general del Groupe Européen d’Entreprises Familiales (GEEF), que va pronunciar una conferència convidat per l’EFA.
Casado va exposar que si a Europa hi ha tants pocs joves disposats a tirar endavant una empresa és per una qüestió d’educació i de valors, i en aquest sentit va manifestar que als Estats Units hi ha, per exemple, un clima que afavoreix que es creïn empreses, mentre que a Europa la tendència dels joves és voler ser funcionaris. A més a més, va exposar la por del fracàs com un dels frens a aquesta iniciativa.
És per això, va afegir, que des de la Unió Europea s’està intentant fomentar que es facin canvis en els mètodes d’ensenyament perquè s’incorpori la iniciativa empresarial en tots els estudis i perquè l’ensenyament sigui molt més pràctic. A més a més, també considera que hi ha d’haver una mobilitat més elevada entre universitat i empresa.
Casado va començar la ponència exposant els objectius que té l’entitat de què forma part per defensar en el si de la Unió Europea els interessos de les empreses familiars, ja que va afegir que són diferents dels que poden ser els de la resta d’entitats.
Posteriorment va exposar els objectius que s’ha fixat la Unió Europea per poder impulsar la iniciativa empresarial, i en aquest sentit va comentar que tant les universitats com els estudiants, els empresaris i les administracions tenen els seus deures a fer perquè aquest canvi en l’educació sigui una realitat. Entre altres coses, les universitats han de fomentar mètodes basats en l’experiència pràctica; els professors han de tenir un vincle més elevat amb el món de l’empresa i les administracions, per exemple, han de tirar endavant lleis que serveixin per interrelacionar universitat i empresa.
Pel que fa als empresaris, cal que donin suport a les iniciatives dels emprenedors. Alguns països europeus, tal com va recordar Casado, ja han impulsat canvis amb aquest objectiu i l’experiència de moment és exitosa, com és el cas de Dinamarca.