Diari digital d'Andorra Bondia
Les associacions de l’eix comercial crearan l’agrupació aquest mes
Les associacions de l’eix comercial crearan l’agrupació aquest mes

Les associacions de l’eix comercial crearan l’agrupació aquest mes


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: Jonathan Gil

L’agrupació que unirà les tres associacions de l’eix central comercial, Vivand, Meritxell i el Fener, serà una realitat aquest mes de gener. Així ho han confirmat des de cadascuna de les associacions. Totes han destacat la dificultat que han tingut per posar-se d’acord, ja que són tres agrupacions amb interessos diferents i hi ha hagut un estira i arronsa en les negociacions per determinar la seva representativitat dins de la nova agrupació. Un cop es creï aquesta associació, s’haurà de fer una entitat mixta amb els comuns implicats, el d’Escaldes-Engordany i el d’Andorra la Vella, per anar perfilant les accions que contempla el pla estratègic del turisme de compres, que s’executarà de la mà del ministeri corresponent. Un pla estratègic que està retardant algunes accions perquè, entre altres motius, aquesta agrupació ha tardat més del que es tenia previst a formar-se.
Les juntes de les tres associacions de l’eix central comercial ja han signat un document d’intencions comú i des de l’Associació de Comerciants de Meritxell ja l’han ratificat. Aquesta setmana s’espera que en assamblea ho ratifiqui l’associació del Fener, i la setmana vinent ho farà l’Associació de Comerciants de Carlemany i Travesseres, Vivand. Amb aquestes ratificacions es crearà l’agrupació conjunta, que vol tenir una veu única de cara a les accions i negociacions amb el Govern, per tal d’organitzar accions conjuntament. Una veu única i també una marca conjunta. De fet, una de les primeres accions, quan es tingui aquesta agrupació i entitat mixta amb els comuns, serà la creació d’una marca conjunta per donar una promoció exterior de l’eix comercial central del Principat i per emprendre un calendari d’accions que s’espera que es tingui perfilat al juny, segons va explicar la presidenta de l’Associació de Comerciants de Meritxell, Sònia Yebra. 
A més d’aquesta marca conjunta, el pla estratègic del comerç també contempla la supervisió del pla de reforma urbanístic de cada Comú, l’acord del manual de bones pràctiques per a l’elaboració de rètols, disseny d’aparador i terrasses, “per tenir-ho regulat i fer-ho de manera correcta”, va comentar Yebra. Aquestes accions són paral·leles a la creació d’aquesta marca conjunta. 
Yebra reconeix que aquestes accions s’han retardat perquè des dels privats ha costat arribar a un acord per la creació de l’agrupació conjunta de les tres associacions. Tot i això, la presidenta de l’associació de comerciants de Carlemany i Travessers, Susagna Venable, considera que el pla ja ha fet algunes actuacions, com l’embelliment i neteja de certes zones i també la redacció d’aquest codi de bones pràctiques. L’agrupació no eliminarà les associacions que la integren, sinó que cadascuna continuarà amb els seus objectius i tarannà. 
“Necessitem emprendre accions conjuntes per veure si el sector del comerç aixeca el cap”, va comentar Yebra. Per la seva banda, Joan Babot, president de l’Associació de Comerciants del Fener Boulevard, considera que “la unificació de l’eix central és molt important per posar en valor la zona comercial”, va dir . Venable, però, destaca que, com en qualsevol negociació, “tothom hi ha posat de la seva part i cadascú té els seus neguits. Ara, però, amb la nova agrupació es vol tenir una sola veu”, va dir. Aquesta és una de les comissions importants del pla estratègic del turisme de compres, que vol desencallar-se per començar a portar-se a terme ja a partir d’aquest mes. Aquestes associacions estan esperançades en el fet que el pla estratègic del turisme de compres dona l’empenta necessària al sector.
Cal recordar que aquest pla es va presentar fa més d’un any per part del ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, amb una previsió d’implementar 111 accions, a curt, mitjà i llarg termini, i amb una previsió d’inversió de 115 milions d’euros als quals hauran de fer front, sobretot, el Govern, Andorra Turisme i els comuns. Aquest pla ha de suposar un abans i un després per al sector. Cal apuntar que el comerç, segons els resultats de les darreres enquestes de cojuntura de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (gener-juny del 2017) , és dels pocs sectors que no nota de forma clara els efectes derivats de la recuperació econòmica general i de la millora de la conjuntura turística. De fet, el ministre Camp va destacar que hi haurà “un abans i un després” d’aquest pla i, per això, des dels diferents col·lectius estan esperançats que les accions previstes tinguin efecte. 
El pla estratègic de turisme de compres no només se centra en l’eix central, sinó també en altres zones com el Pas de la Casa. Des de l’associació de comerciants i empresaris Inciativa Publicitària esperen que a partir d’aquesta setmana ja s’iniciïn els contactes per emprendre accions, en un pla que vol una rehabilitació global del Pas i que, en un primer moment, es va proposar que esdevingués “l’outlet d’Andorra”, però tot està sobre la taula encara per ser estudiat.

associacions
eix comercial
agrupació
més

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte