Diari digital d'Andorra Bondia
Les companyies alerten que les noves línies afectaran el servei i plantilles
Les companyies alerten que les noves línies afectaran el servei i plantilles

Les companyies alerten que les noves línies afectaran el servei i plantilles


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

Les companyies que actualment cobreixen les línies regulars de transport públic nacional (la Cooperativa Interurbana Andorrana, la Hispano Andorrana i Montmantell) consideren que el concurs per la concessió de les noves línies no permet garantir l’equilibri financer de l’adjudicatari. Per aquest motiu alerten que aquest fet posarà en perill el nivell de remuneració dels treballadors, unes 150 famílies entre assalariats i accionistes, segons van apuntar aquestes empreses. Tal com va explicar el president de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès, l’únic cost comprimible del sector del transport és el personal i va deixar clar que, tal com està plantejat el plec, els salaris actuals no es podran mantenir. De fet, van assenyalar que en l’edicte s’indica que es prioritzarà els empleats del sector però que no es garanteixen les condicions actuals.
Les dificultats per assegurar l’equilibri financer de la concessió és un dels aspectes que figura en el recurs administratiu que van presentar l’1 de juny aquestes companyies contra el concurs convocat pel Govern. Això ve motivat pel fet que en el plec de bases no es fixen les tarifes i aquestes queden al lliure arbitri de l’administració. Així, en el concurs es preveu la creació d’una plataforma gestora, que tot i que no s’estableix quins seran els estatuts, estarà dominada pel Govern –i, per tant, ell prendrà les decisions–. Serà aquest òrgan qui decidirà quines seran les tarifes i la seva revisió així com els diners que destina a la Tarja Magna, el Bus Lliure o el transport escolar. L’evolució d’aquests preus “dependrà només de la bona voluntat de l’administració”, va dir Dallerès.
Per les companyies cal que tot estigui més definit i per això demanen que al plec s’hi concreti quines són les necessitats (amb els quilòmetres, les hores de personal i els vehicles que es requereixen) i els costos de tot plegat. El que sí que han pogut constatar les empreses és que l’executiu no està disposat a fer cap aportació econòmica (fins ara destinava al Bus Exprés 800.000 euros l’any). Davant d’aquests elements, Dallerès va remarcar que “l’usuari passarà a tenir un servei més car o pitjor”. A  més a més, les empreses van recordar que una adjudicació mal plantejada ha comportat en el passat –també a Andorra– haver de realitzar correccions econòmiques posteriors, un fet que ha originat tota mena de “corrupteles” amb el perjudici que això suposa per l’administració o les companyies que assumeixen el servei. 
A banda, en el recurs s’observa la vulneració de diversos aspectes legals. Aquests fan referència al règim d’explotació i si l’adjudicació de cada línia serà exclusiva, que no estan definits amb exactitud, i el desconeixement sobre el contingut de la plataforma gestora. També es considera que les fiances són massa elevades –d’1,8 milions d’euros per cada tram– i que no es permet plantejar diversos escenaris i propostes ajustades a cadascun d’ells (com l’obligatorietat de presentar una única proposta per lot quan les empreses remarquen que l’optimització de recursos serà diferent si una companyia és adjudicatària d’un o més lots). A més s’assenyala que la plataforma gestora vulnera la Llei de competències comunals i la Llei general de finances públiques i que s’estableix aquest òrgan sense habilitació legal. Per tots aquests motius, les dues companyies de transport de viatgers han demanat la suspensió del concurs i la millora del plec de bases.
Fins ara, 14 empreses han recollit el plec de bases, més de les que hi ha a Andorra d’aquest sector. El fet que el seu contingut  sigui poc concret i molt interpretable ha portat a altres companyies interessades a demanar aclariments al Govern, segons va explicar Dallerès acompanyat del director de la Hispano Andorrana, Jordi Gaeta, alguna de les quals ha estat rectificada posteriorment pel mateix executiu. Per aquest motiu esperen que recapaciti ja que la reorganització del sector s’ha iniciat de forma “frívola, sense la deguda perícia, irreflexiva i imprudent”.

La Cooperativa reclamarà 7 milions per l’extinció sobtada de la concessió si no se suspèn el concurs

La Cooperativa Interurbana ha presentat un altre recurs en el qual anuncia que demanarà més de 7 milions d’euros per danys i perjudicis en el cas que no se suspengui el concurs. Les empreses assenyalen que “la manca de perícia en la convocatòria del concurs suposa l’extinció de les concessions existents de forma sobtada i sense preservar els drets adquirits” de les companyies que estan prestant el servei fins avui.  
En aquest sentit, el president de la Interurbana va remarcar que quan s’aposta per aturar una activitat cal preveure com es para i fer-ho de forma raonable. Alhora va indicar que és necessari planejar com es fa la transició cap a la nova realitat, un aspecte que no s’ha tingut en compte per l’executiu en aquest cas. Dallerès va voler deixar clar que ara per ara, però, no s’està en aquest punt ja que el primer pas és corregir el plec de bases per les adjudicacions de les noves línies. 
Les companyies de transport tenen fins al 23 d’agost per presentar les ofertes al concurs convocat pel Govern. La Cooperativa Interurbana i la Hispano Andorrana ja han confirmat que faran propostes encara que no estiguin d’acord amb el plec de bases i que aquest obligui a prendre decisions “desagradables”. Les empreses van remarcar que el recurs que han presentat conjuntament el porten a terme com a possibles adjudicatàries i no pas en virtut de qüestions històriques.

companyies
línies regulars
transport públic
Cooperativa Interurbana Andorrana
Hispano Andorrana
Montmantell

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte