Diari digital d'Andorra Bondia
La primera reunió de la comissió tècnica entre el Govern i les companyies va ser el 24 de
La primera reunió de la comissió tècnica entre el Govern i les companyies va ser el 24 de

Les companyies de bus obren la porta a presentar recurs per la compensació


Escrit per: 
M.P.A. / Foto: Facundo Santana

No volen arribar a haver d’emprendre altres accions, però les companyies de busos no accepten de cap manera la darrera oferta del Govern per compensar la rebaixa tarifària dels abonaments del transport públic i obren la porta a presentar un recurs administratiu i fins i tot anar a la Batllia. Almenys així ho va  manifestar el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès. El que sí tenen clar tant ell com el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, és que ara “li toca moure peça al Govern”. I és que la proposta de l’Executiu “està massa lluny de la realitat”, cosa que fa que l’oferta sigui “inacceptable” per a les dues companyies, va remarcar Dallerès, ja que la compensació que vol fer representa el 50% del que creuen que haurien de rebre les concessionàries. I això “ens porta a la insolvència i afectaria la viabilitat de les companyies”. En el seu cas, continua apostant per la comissió d’experts, que és la que havia de dirimir una qüestió que és “eminentment de càlcul tècnic” però per al Govern aquesta via ja ha esgotat tot el seu recorregut. 

Tres discrepàncies
Al seu parer tant l’Executiu com les companyies han avançat pel que fa a la metodologia de càlcul, però no així en els paràmetres i criteris, de manera que hi ha tres desavinences fonamentals quant a la seva aplicació, va manifestar. La primera té a veure amb el càlcul del preu mitjà de validació, ja que el Govern vol tenir en compte els dos anys sencers de concessió, mentre que les companyies creuen que s’hauria de calcular en base “al més proper a un any normalitzat”. Per això creuen que caldria fixar-se en els sis primers mesos de concessió i en els sis darrers mesos del segon any, ja que la resta del període es va desenvolupar en pandèmia. L’altre punt controvertit és causat per l’aplicació del coeficient d’elasticitat, segons el qual no s’han de compensar els nous usuaris de bus, que ho són precisament per l’abaratiment de l’abonament. Totes les parts creuen que ha de ser així però cal fixar ben bé aquest nombre d’usuaris perquè depèn de com s’aplica “surt més d’un cantó que de l’altre”, va fer notar Dallerès. La tercera discrepància també té a veure amb els nous usuaris, ja que s’haurien de restar del global, però “amb quin criteri?”, es pregunta.

Per la seva banda, Gabriel també es va queixar que l’Executiu “no ens ha donat opció a fer més aproximacions” i va exposar que la situació de les dues companyies és delicada perquè “ens estem jugant el futur de la concessionària”.

Els responsables de les dues empreses reconeixen la legitimitat del Govern a canviar les tarifes pel bé de l’interès general però mantenen que si aquestes decisions tenen un impacte negatiu en els seus ingressos, l’Executiu ha de compensar-les fins a assolir l’import que hauria estat el normal si no s’haguessin alterat les condicions de la concessió, i no de manera arbitrària.

El sobrecost dels carburants “se’ns ha de compensar”
L’augment del preu dels carburants afecta de ple les companyies d’autobusos, així ho van posar ahir de manifest tant el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, i el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel. En aquest sentit, Dallerès va recordar que l’encariment al país està causat per, d’una banda, l’aplicació de la taxa verda, i de l’altra, per l’actual conjuntura internacional. En relació amb el primer factor, va recordar que el Govern sempre s’ha compromès a minimitzar  la repercussió d’aquesta taxa delimitant el que suposa aquest encariment. Una compensació que es mirarà de tenir enllestida “abans de l’estiu”, segons va dir la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó. A més, ho farà amb caràcter retroactiu, ja que es va començar a implementar l’1 de gener. 

Quant a l’encariment dels preus relacionat amb el conflicte bèl·lic, Dallerès va afirmar que “se’ns ha de compensar el sobrecost que suposa aquest augment” tenint en compte que dins del contracte de la concessió es recull que cal preservar l’equilibri econòmico-financer de les companyies concessionàries, ja que aquest sobrecost “no és imputable a la seva gestió”. Per aquest motiu considera que l’Executiu ho hauria de tenir en compte quan acabi aquest darrer any de concessió, el 31 d’agost del 2022.

Les ajudes, benvingudes
Sobre aquesta qüestió, Bartumeu Gabriel va reconèixer que l’increment de preus dels hidrocarburs “els perjudica molt”  i la previsió és que aquesta situació perduri en el temps. És per això que en els pressupostos de viatges que estan fent ja tenen en compte aquest augment de preus i els imputen, “no pas per guanyar diners, sinó per no perdre’n”, va precisar. Pel que fa a les ajudes als transportistes que va anunciar aquest diumenge el cap de Govern el director d’Autocars Nadal va expressar que espera que es puguin fer efectives per pal·liar la situació i que seran, per tant, “molt benvingudes”.

Nadal
Coopalsa
proposta
Govern
compensació
rebaixa

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte