Diari digital d'Andorra Bondia
Nadal i Coopalsa no volen quedar al marge de la planificació de la implantació de l’abonament gratuït.
Nadal i Coopalsa no volen quedar al marge de la planificació de la implantació de l’abonament gratuït.

Les companyies de bus tiben encara més la corda per les compensacions


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Facundo Santana

Preocupació de les companyies d’autobusos concessionàries de les línies de transport nacional regular de viatgers, Nadal i Coopalsa, perquè fins al moment el Govern no les ha contactat per planificar la posada en marxa de la gratuïtat del transport públic. Volen que es garanteixi que no es produiran més disfuncions que posin les empreses en una situació de major dificultat, i també assegurar que aquesta gratuïtat revertirà en el manteniment dels elevats nivells de qualitat del servei oferts fins ara. Ambdues companyies manifesten estar plenament d’acord amb la mesura adoptada per l’Executiu perquè creuen que la gratuïtat del transport pot ser una ajuda per als ciutadans, però consideren que encara hi ha molts fronts oberts i creuen que abans d’obrir-ne un altre s’haurien de tancar els ja existents. Així ho van posar en relleu ahir al matí tant el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerés, com el gerent d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel. 

Pel que fa a la necessitat de trobar-se amb el Govern, Dallerès va exposar que “seria normal i quasi prudent per veure com serà”. I més tenint en compte que fins ara la companyia ingressa directament els 30 euros que paga l’usuari, mentre que amb la implantació de la gratuïtat no saben com es gestionarà. Per la seva banda, Gabriel, va insistir que no ha rebut resposta a la seva petició d’una reunió. En relació amb això, el ministre portaveu, Eric Jover, va declarar ahir en la compareixença posterior al consell de ministres que el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, té “la voluntat de tenir aquestes reunions al màxim nivell”. A més, va remarcar que en cap cas la gratuïtat del servei ha de posar en tensió les empreses. Per això va afirmar que el Govern transferirà els 30 euros a les companyies un cop s’activin els abonaments amb el primer viatge. 

Però més enllà de la gratuïtat, Nadal i Coopalsa recorden que el Govern té pendent la compensació de les pèrdues produïdes per l’entrada en vigor de l’abonament mensual de 30 euros el setembre de l’any passat. I és que a dia d’avui cap de les dues companyies no ha rebut encara cap quantitat en concepte de compensació, fet que està tenint un impacte molt notable en la viabilitat econòmica de les concessions, després d’un període molt complicat per la pandèmia. És per això que els operadors del transport públic esperen que abans d’introduir la gratuïtat del servei es compensi la introducció de l’abonament de 30 euros. “I són ja vuit mesos sense percebre cap compensació”, va remarcar Dallerès, i “cada vegada és més difícil aguantar”. Tant Nadal com Coopalsa reiteren que han de ser persones expertes independents les que han de resoldre el problema de les compensacions i les tornen a posar a disposició de l’Executiu perquè es pugui trobar una sortida tècnica que s’ajusti a l’impacte real d’una rebaixa que continua sense solució. 

I encara hi ha més, ja que Dallerès va assenyalar que la supressió de la zona tarifària 4 “té un efecte addicional” que els suposa un perjudici econòmic important. I és que la nova zonificació del transport va suposar que el Pas de la Casa s’inclogués a la zona 3, la qual cosa fa que el peatge del Túnel d’Envalira no els quedi compensat “i en un mes d’hivern això pot suposar uns 20.000 euros”. A això se li ha de sumar que encara han de percebre la compensació per les pèrdues produïdes per la Covid durant el 2021. En aquest sentit, Dallerès va recordar que tot i que van rebre la compensació per les pèrdues del 2020, Coopalsa ha entrat a la Batllia una demanda perquè no està d’acord amb la quantitat compensada. Una demanda que s’afegeix a la ja introduïda per la companyia amb motiu de la integració tarifària. 

També sobre aquests serrells es va pronunciar Jover. Així, va instar les companyies a acceptar la quantitat que el Govern ha fixat per a la compensació “per no partir tensions de tresoreria”, ja que això no treu que continuïn reclamant el que creguin oportú per la via administrativa o judicial.

Estudi sobre nous usuaris per l’abonament
Coopalsa ha iniciat un estudi “independent” per saber quants nous usuaris del transport públic ha generat la implementació de l’abonament de 30 euros. Així ho va confirmar Dallerès. Segons va recordar, tot i que estan d’acord amb la metodologia emprada pel Govern per fer els càlculs de la compensació, “no ens semblen tan bé els paràmetres”. Per això, volen calcular quin és el coeficient de l’elasticitat de la demanda. D’aquí que els passatgers es trobin aquests dies amb uns enquestadors que els demanen si tenen l’abonament i si abans viatjaven amb bus i amb quins títols de viatge.

Via administrativa
Abonament i zona tarifària 

Les companyies estan en desacord amb la compensació per l’abonament i amb el canvi de zona del Pas de la Casa i d’Arinsal

Segon any Covid 
Les concessionàries han presentat una proposta alternativa a la liquidació proposada pel Govern per les pèrdues ocasionades el 2021

Via judicial
Tarifes per zones
Les companyies han presentat una demanda perquè creuen que amb la integració tarifària han tingut unes pèrdues que s’han de compensar

Primer any Covid
La liquidació del primer any de la pandèmia (2020) està a la Batllia perquè tampoc no s’està d’acord amb l’import proposat per Govern

Nadal
Coopalsa
Govern
planificació
posada en marxa
transport públic
gratuït
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic