Diari digital d'Andorra Bondia
Les empreses demanen apujar el bitllet d’autobús almenys un 3,6%
Les empreses demanen apujar el bitllet d’autobús almenys un 3,6%

Les empreses demanen apujar el bitllet d’autobús almenys un 3,6%


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

Les companyies que ofereixen el servei de transport públic a l’interior del país consideren que l’any que ve caldria actualitzar la tarifa global com a mínim un 3,6%. La Cooperativa Interurbana Andorrana ja ha traslladat la proposta al Govern, que l’haurà d’analitzar, mentre que la Hispano Andorrana encara no ho ha plantejat, tot i que preveu fer-ho. Serà l’executiu el que acabarà decidint si el preu del bitllet s’apuja o no, i això ho hauria de fer abans del mes de gener de l’any que ve.
El president de la Cooperativa Interurbana Andorrana, Gabriel Dallerès, va recordar que des del 2013 no s’ha actualitzat el preu del transport públic i per això considera que ara toca “posar-lo al dia”. Indica que l’increment hauria de ser com a mínim del 3,6% –tot i que això no vol dir que s’hagi d’aplicar aquest augment a tots els títols igual– i que a aquest percentatge també s’hi hauria d’afegir la despesa tecnològica, encara que aquest concepte no s’hi acaba introduint mai. Dallerès va remarcar que la que han traslladat al Govern és “una proposta per mantenir l’equilibri”.
En un sentit similar s’expressa Jordi Troguet, president del Grup Montmantell. Remarca que ja fa molts anys que no s’han incrementat les tarifes però que durant aquest temps ha calgut fer front a les inversions en electrònica (com ara per a la geolocalització) i també a l’encariment de més d’un 40% del preu del gasoil, del qual no s’ha recuperat ni el 10%. Troguet va declarar que durant la crisi les companyies van “aguantar la tronada” i que ara s’hauria de demanar un increment anual del 5%. Amb tot va coincidir amb Dallerès que “com a mínim s’hauria de revisar en funció de l’IPC” i va apuntar a una pujada d’entre el 3,5% i el 3,6%. Això ha de permetre seguir augmentant els sous dels empleats (l’any passat ja es va aplicar una revisió a l’alça) i afrontar la resta de costos. 
El president del Grup Montmantell va destacar la diferència que hi ha entre el preu del bitllet senzill a Barcelona i Andorra (2 euros i aquí 1,80 euros), tot i que el transport públic és subvencionat a Catalunya. A això hi cal afegir que oferir el servei al Principat és més car, tenint en compte que s’utilitzen rodes de contacte i cadenes. Per aquest motiu es va mostrar convençut que per promoure el transport públic caldria subvencionar-lo tal com es fa amb el vehicle elèctric o la bicicleta elèctrica.

El Govern insinua que declararà desert el concurs de les línies i en convocarà un de nou

El Govern “ha donat mig a entendre” que deixarà desert el concurs per a l’adjudicació de les línies de transport públic internes i en tornarà a convocar un altre. Amb tot, formalment l’executiu no ha informat de la decisió que prendrà en aquesta qüestió. El que sí que se sap és que va sol·licitar diferents informes que ajudarien a decantar-se per una opció per desencallar la iniciativa, contra la qual han presentat diversos recursos les empreses del sector, alguns dels quals es troben a la justícia.
Les empreses de transport tenen el ferm convenciment que caldria començar de zero. En el seu moment ja van exposar que el plec de bases no garantia l’equilibri econòmic de la concessió, ja que el Govern era qui regulava lliurement els preus, i demanaven més concreció de les necessitats (els quilòmetres, les hores de personal i els vehicles que es requereixen). El concurs per a l’adjudicació de les noves línies de transport públic va ser impulsat per Jordi Alcobé i quan va dimitir de l’executiu va passar a dependre de Jordi Torres. Amb la nova reorganització del gabinet ministerial, el departament ha estat assumit per Gilbert Saboya. Des del sector s’assenyala que el nou ministre és “diplomàtic” i “eficient” i celebren que hi hagi “posat ganes”. L’adjudicació de les línies estava prevista per a aquest mes de setembre, però el calendari no es podrà complir.

bitllet
autobús
3
6%
empreses
apujar

Compartir via

Comentaris: 3

Comentaris

I si per millorar la mobilitat es subvenciones el transport de manera que el bitllet fos més barat que anar en cotxe, cosa que no passa actualment.
Sí, ara que hi ha impostos sobre renda i benefici, és temps de crear polítiques socials... subvencionar el transport públic sembla una bona opció per un país que vol ser un exemple de mobilitat neta.
Molt bona iniciativa aquesta de revisar preu el transpor públic a l'alça.. així segurament l'agafarà més gent. Ho dic amb ironia evidentment. Tenim un transport públic amb preus de Suïssa i serveis de Ruanda Burundi. Patètic. Transport públic i de qualitat JA!

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte