Diari digital d'Andorra Bondia
El secretari general del Govern, Jordi Casadevall, en la compareixença d’ahir.
El secretari general del Govern, Jordi Casadevall, en la compareixença d’ahir.

Les empreses estaran obligades a fer els tràmits en línia d’aquí a dos anys


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

Les empreses i els empresaris estaran obligats a fer els tràmits en línia d’aquí a dos anys. Aquest mateix termini és el que tindran les autoritats i els empleats públics (ja siguin del Govern o els comuns) per treballar exclusivament amb processos electrònics a nivell intern. Els ciutadans, en canvi, tindran l’opció d’elegir en cadascun dels tràmits si el volen dur a terme de forma presencial o telemàtica. Així ho preveu el projecte de llei de modificació del Codi de l’administració, aprovat ahir pel consell de ministres. El secretari general del Govern, Jordi Casadevall, va explicar que amb els canvis es vol regular els nous tràmits i fomentar la utilització de les noves tecnologies en aquest àmbit. Tot plegat ha de permetre simplificar i facilitar les gestions i fer l’administració més propera als ciutadans.

Així, un altre element que es preveu és la creació del portal d’accés electrònic a l’administració gràcies al qual cada ciutadà podrà establir una relació personalitzada amb les institucions durant les 24 hores i els 365 dies de l’any. Per exemple, en el cas dels empresaris podran presentar ofertes a concursos públics en qualsevol moment i no només en dies hàbils o en les hores en què l’administració està oberta al públic. 
A banda, es regula el sistema de finestreta única, que permet als ciutadans presentar les sol·licituds al Govern o a qualsevol comú independentment de quina sigui la institució destinatària del cada document. Aquesta opció ja existeix actualment però no està reglamentada. El text també estableix el funcionament d’un sistema de notificació electrònica al qual caldrà accedir amb la signatura electrònica.
Casadevall va explicar, a més, que amb la reforma es possibilita l’intercanvi de dades personals entre administracions. Així, es regula aquesta cessió de dades sense consentiment dels titulars (una mesura que té la qualificació de llei qualificada de la mateixa manera que ho és la Llei de protecció de dades). El secretari general del Govern va afegir que els mitjans tècnics utilitzats per fer aquest intercanvi hauran de disposar de sistemes per assegurar la traçabilitat de les dades. D’aquesta manera, es permetrà als titulars d’aquestes comprovar a qui s’han cedit les dades. El projecte de llei preveu que les administracions tindran dos anys per adoptar aquestes noves formes de treballar. Això no vol dir, però, que s’hagi d’esperar a finalitzar aquest període per anar-les implementant. És per això que s’estableix que quan una administració estigui en disposició d’oferir un servei es comunicarà la seva posada en funcionament a través del BOPA i s’activarà. 

Transparència
Tant Casadevall com el ministre Portaveu, Jordi Cinca, van destacar que les modificacions faciliten l’accés a l’administració durant més hores i incorporen un element de transparència important. Amb relació a aquest darrer aspecte van exposar que tot i que es preveu l’intercanvi de dades personals entre les administracions serà el primer cop que s’ofereix als ciutadans saber qui ha accedit a les seves dades. Així mateix, Cinca va afirmar que amb les mesures es donarà resposta a una de les queixes que es fa a les administracions, com són l’obligatorietat de desplaçar-se a diferents institucions per completar un tràmit i els procediments llargs. 
Els canvis també tindran un impacte a nivell econòmic, ja que es preveu que l’evolució de l’administració en línia generi un estalvi. Aquest fet permetrà alliberar personal que ara es destina a tràmits en paper per tasques de més valor afegir. És per això que Cinca va anunciar que quan estigui aquest sistema ben implantat es fixarà que els tràmits presencials siguin més cars. Quant al cost del portal web, s’ha previst 125.000 euros anuals durant els dos anys de desplegament del sistema. L’import s’acabarà de definir segons si es pot obtenir una eina ja utilitzada per altres administracions o si ha de ser el Govern qui la desenvolupi.
Actualment hi ha 715 certificats electrònics de ciutadà, 104 de professionals (que es concentren en els arquitectes), i 452 funcionaris del Govern i dels comuns.

 

 

codi de l'administració
Tràmits

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

El Comú de Canillo és la primera administració que incorpora la tramitació on-line de la majoria de tràmits inclòs la signatura electrònica i el certificat, té un portal per l’usuari, els proveïdors i pels empleats força eficient i per tant ja s’ha avançat dos anys a les provisions de Govern. Quan hi ha un interès real en fer les coses bé, no és necessari tantes lleis sinó interès i ganes de fer-lo.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte