Diari digital d'Andorra Bondia
Segons Nadal, el bus comunal d'Andorra la Vella fa competència deslleial.
Segons Nadal, el bus comunal d'Andorra la Vella fa competència deslleial.

Les línies gestionades per Nadal van tenir un dèficit d’uns 600.000 €


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / Foto: Facundo Santana

Autocars Nadal, concessionària de les línies L1 i Bus Exprés, va tenir un dèficit d’entre 600.000 i 700.000 euros durant el període comprès entre el setembre del 2019 i el 31 d’agost del 2020 arran de la Covid-19. Tenint en compte que es tracta d’una situació imprevista, la companyia traslladarà ara la petició al Govern perquè, tal com preveu el contracte, restableixi l’equilibri econòmic de l’empresa. L’auditoria es va tancar a finals de la setmana passada i ara serà l’Executiu qui l’haurà d’analitzar abans de procedir a satisfer l’aportació econòmica. 
La companyia de transport de passatgers espera que aquest procediment sigui al més àgil possible, ja que com més temps passa més creix la tensió de tresoreria, que a hores d’ara ja és “important”. Per ara s’ha anat repercutint en els proveïdors, als quals se’ls ha demanat la possibilitat d’endarrerir pagaments, ja que la prioritat era satisfer salaris i la Seguretat Social. Diu l’empresa que els proveïdors, de moment, han “ajudat molt”, però afegeix que això no pot seguir així eternament. Autocars Nadal preveu que no serà fins a finals d’agost o principis de setembre que rebrà l’aportació del Govern, un calendari que “fa respecte”. 

L’abril passat, el Govern ja va aprovar la quantitat per restablir l’equilibri econòmic de Coopalsa, la concessionària de la resta de línies de transport públic nacional. En total hi va injectar 473.105 euros, malgrat que l’empresa va estimar un perjudici superior. Per analitzar l’argumentació d’aquest import, la companyia va sol·licitar a l’Executiu tota la documentació justificativa però encara no li ha estat lliurada. 

Mentrestant, Coopalsa va entregar al Govern a principis de juny la documentació sobre el dèficit registrat durant el primer semestre del segon any de concessió per tal que compensi el perjudici que li ha suposat mantenir el servei tot i el coronavirus. Aquest procediment s’haurà de dur a terme per a tots els períodes en què s’ha viscut una caiguda de la facturació per la pandèmia. De fet, segons va informar ahir Coopalsa, a hores d’ara el volum d’usuaris és entre un 10% i un 11% inferior respecte d’una situació normal. Això suposa menys recaptació i acaba generant un desequilibri en els comptes de les empreses.

Marxa enrere per queixes
Amb la finalització de la temporada d’hivern i del curs escolar, les línies de transport públic pateixen una caiguda del nombre d’usuaris. És arran d’això que el Govern va decidir que els usuaris de la línia d’Arinsal fessin transbordament a la Massana per estalviar recursos. Les queixes dels veïns de la població massanenca van obligar l’Executiu a fer marxa enrere i a partir de dilluns es va recuperar el servei directe cada hora. L’objectiu és mantenir la línia sense canvis fins al 9 de setembre. 

Els veïns denunciaven que s’havien d’esperar una hora a la Massana per fer el transbordament cap a Arinsal en un moment en què més necessitaven el transport públic. Degut a la pressió feta davant del Govern s’ha pogut recuperar el bus directe des d’Andorra la Vella, cada hora, van destacar els veïns. Durant la temporada d’esquí, la freqüència és de 30 minuts.

L’empresa denuncia la competència deslleial del bus comunal d’Andorra la Vella
Autocars Nadal denuncia que el bus comunal d’Andorra la Vella fa competència deslleial a les línies L1 i Bus Exprés que la companyia opera. El problema és el fet que el transport públic parroquial arribi fins a l’institut de la Margineda. L’empresa va traslladar l’enuig al Govern, que va respondre que el perjudici que això li suposava el tindrien en compte a l’hora de restablir l’equilibri econòmic de la concessionària.

La companyia destaca que la competència deslleial és molt evident, tenint en compte que per 10 euros els alumnes poden arribar fins als centres escolars de la Margineda, mentre que l’abonament del bus lliure costa 200 euros. Entén que això suposa un estalvi important per a les famílies però destaca que perjudica els seus comptes. En concret, el fet que el bus comunal arribi a l’institut de la Margineda comporta unes pèrdues per a Autocars Nadal de 25.000 euros l’any. La companyia ha avançat que de cara al mes de setembre en continuarà fent seguiment amb l’objectiu de tornar a posar una queixa davant del Govern.

línies
Nadal
dèficit
600.000 €
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic