Diari digital d'Andorra Bondia
Un dels autobusos que realitzen el servei regular nacional de transport públic.
Un dels autobusos que realitzen el servei regular nacional de transport públic.

Les operadores del bus nacional, en situació de fragilitat per la crisi


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / FOTO: Facundo Santana

La caiguda d’usuaris del transport públic nacional arran de la Covid-19 ha generat pèrdues i dificultats importants de tresoreria a les operadores. El seu estat és fràgil. “En els 50 anys d’activitat de l’empresa mai havíem estat en una situació de precarietat com ara”, afirma el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès. La situació de les societats és molt complicada, coincideixen a dir Dallerès i el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel. Segons el contracte, el Govern té l’obligació de restablir el desequilibri econòmic de les concessionàries quan es donen situacions imprevisibles. Però no diu com. És davant d’aquest fet que l’executiu i les operadores van iniciar un treball per trobar el mecanisme per fer-ho possible. D’això, però, aviat en farà sis mesos.

Aquesta demora ha generat malestar entre les empreses, que esperaven arribar a un acord fa dies, i va tensionant la seva situació econòmica. La qüestió és que la negociació que hi ha ara en marxa fa referència al període comprès entre el setembre del 2019 i l’agost del 2020. El problema, remarca Dallerès, és que des del setembre del 2020 fins avui la crisi sanitària ha continuat fent estralls i la caiguda de passatgers s’ha mantingut.

L’impacte ha estat especialment fort a les línies que porten a les pistes (gestionades per Coopalsa), que pateix la falta de treballadors que es desplacen a l’hivern a les parròquies amb estacions. Amb tot, la línia de Sant Julià de Lòria, que és més estable, també ha vist reduïda l’afluència. En general, la caiguda de passatgers se situa entre el 35% i el 40% mentre que la recaptació hauria baixat més del 60%. Així doncs, les operadores han percebut menys ingressos mentre que les despeses s’han mantingut.

Davant d’aquesta situació, i tenint en compte que l’aportació que per contracte ha de fer el Govern s’està endarrerint, el gerent de Coopalsa explica que “tenim dificultats importants i això genera dèficits de tresoreria”. Una situació que fa difícil buscar finançament. De retallades de personal no se’n parla. De moment, no s’han substituït les jubilacions i durant la primera fase de la pandèmia es va recórrer als ERTOs. En el mateix sentit s’expressa el director general d’Autocars Nadal. Diu que el desequilibri econòmic de la concessió és “importantíssim” i que la tensió de tresoreria és considerable. “Estem fent mans i mànigues per cobrir nòmines, el gasoil i la reparació del autobusos”, indica. Exposa que, malgrat tot, durant aquest any les concessionàries han mantingut el servei i afegeix que es fa “llarg i dur, perquè les operadores som les que estem arriscant el negoci”.

En les negociacions entre el Govern i les empreses que estan tenint lloc actualment s’està quantificant quin és el desequilibri econòmic i tot seguit es determinarà com es corregeix. Dallerès va apuntar diferents solucions, que no han de ser excloents entre sí, com ara allargar la concessió, una aportació econòmica per part de l’executiu, un allargament de la vida dels vehicles o un increment de tarifes.

En relació amb aquest darrer aspecte cal recordar que el Govern va anunciar la intenció de reduir el preu del transport públic de cara al setembre. La proposta va agafar per sorpresa les operadores, que van conèixer la notícia a través dels mitjans de comunicació. Tot i que encara no se n’ha començat a parlar, Dallerès i Gabriel remarquen la necessitat d’anticipar-se i de dissenyar com s’aplicarà la mesura. “No es pot esperar el problema i després buscar-hi solucions”, va dir Dallerès, ja que “sinó ho fem passar malament a l’empresa, als treballadors i als proveïdors”. El mateix cas es dona amb la taxa als carburants. Demana analitzar prèviament el seu impacte, tenint en compte que qualsevol increment de despesa suposarà la necessitat de més aportacions o increments de tarifa. Per Dallerès no es pot tornar a repetir la situació actual, en què “estem fent camí i caminant a la vegada”. En resum, el que demanen les operadores es evitar veure’s un altre cop en un estat d’incertesa i fragilitat i haver de tornar a esperar sis mesos abans de rebre l’aportació del Govern.

 

 

 

 

transport públic
operadores
equilibri econòmic
Comentaris: 1

Comentaris

Hola, Quan podrem portar de nou les nostres mascotes al bus (transportins)? NB: Arinsal encara és zona 2 quan s'ahvia anunciatt al desembre que havia passat a la zona 1.. ZamZam

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic