Diari digital d'Andorra Bondia
La façana de l’edifici de la Caixa Andorrana de Seguretat Social.
La façana de l’edifici de la Caixa Andorrana de Seguretat Social.

Les pensions encapçalen els casos atesos per la defensora de l’afiliat


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

La majoria d’expedients oberts per la defensora de l’afiliat de la CASS durant l’any 2019 estan relacionats amb les pensions. Així, dels 55 expedients per al seguiment de les peticions dels assegurats registrats durant aquest exercici, 15 feien referència a aquesta qüestió. Entrant al detall, es van tramitar sis reclamacions relacionades amb la revisió de la pensió de jubilació, tres per la revisió de la pensió d’invalidesa, dues per la desestimació de la pensió d’invalidesa, dues més per la pensió de viduïtat, i una per la revalorització de la pensió de jubilació. Per darrere es van tramitar 13 expedients pel reemborsament de la prestació, de les despeses i del cent per cent. Altres motius de reclamació van ser la baixa per maternitat i paternitat (4), relatius a l’aportació i còpia de documentació (4), per atorgament d’alta mèdica controvertida (5), per expedients sancionadors (5), per accidents de treball (2) i per cotització a compte propi reduïda (1). 

A banda, es van tramitar sis queixes, el que suposa un 10,90% dels expedients oberts per la defensora de l’afiliat. D’aquestes, tres queixes van venir motivades pel tracte rebut per part del personal de la CASS, dues per la manca d’informació i una tant per la manca d’informació com pel tracte rebut.
Quant als perfils de les persones que va atendre la defensora de l’afiliat, dels assegurats concernits per aquests 55 expedients, 40 són assalariats (el 73% del total), vuit realitzen una activitat per compte propi, tres són jubilats, 3 més acumulen la condició d’assalariat i treballador per compte propi, i un acumula la condició de jubilat i treballador per compte propi. Destaca que la majoria són dones (36 amb relació a 19 homes) i que tenen entre 40 i 65 anys. 
El termini emprat per a la gestió i tramitació dels expedients durant aquest 2019 va ser d’entre un i 30 dies, amb un termini mitjà de 20 dies per a la resolució i tancament, ja sigui per mitjà de comunicació directa amb l’assegurat, de comunicació mitjançant carta, o de carta dirigida al consell d’administració o informe intern. Per tramitar-los es va comptar amb la col·laboració dels diferents serveis de la CASS, principalment l’àrea de Control Sanitari i la de Control Administratiu.
Cal destacar que durant el 2019, la mediadora va dur a terme 142 entrevistes a partir de les quals es van obrir els 55 expedients citats anteriorment. Com es pot observar, no totes les entrevistes van comportar l’obertura d’un expedient, ja que sovint l’afiliat va demanar accedir a la defensora només per a informació de drets o del procediment a seguir per sol·licitar-los i defensar-los però també quan ja s’havia formulat un recurs davant del consell d’administració i s’estava en espera d’una resolució o quan ja s’havia obtingut aquesta resolució i es volia estar informat sobre els passos següents.

Propostes de millora
La defensora de l’afiliat també va adreçar al consell d’administració de la CASS algunes propostes de millora. D’una banda, i arran de les queixes relatives a la manca d’informació sobre els drets en general (sobretot respecte de les cotitzacions dels assegurats per compte propi) i també a la manca d’empatia i amabilitat de persones de certes àrees de la parapública, la defensora va recordar que és important que el personal tingui sempre present que en el tracte als afiliats ha de prevaldre l’empatia i amabilitat. Així, remarca que “és molt possible que l’assegurat que acut a ells  es trobi en una situació econòmica o personal complicada i, a més, tingui problemes de salut”. A més, va indicar que la informació clara i continuada és un requisit de bona pràctica que cal seguir respectant.
A banda, la defensora de l’afiliat fa esment de la intervenció del tribunal mèdic després de la modificació de la llei. Segons afirma, aquesta modificació pot arribar a ser percebuda pels afiliats com “una contrarietat més en el procés de valoració de la seva incapacitat”. Una contrarietat, diu, que podria revelar-se poc útil i efectiva. En aquest sentit destaca que aquest informe emès per un tribunal mèdic no deixa de ser en realitat un quart examen mèdic de l’afiliat, amb el consegüent neguit i enrenou per a l’assegurat i la manca d’efectivitat i lleugeresa de tot el procés de valoració. Davant d’això proposa que el primer informe imparcial que s’emeti en cas de discrepàncies entre el metge tractant i la comissió de valoració mèdica de la CASS sigui dut a terme per un especialista en valoració del dany corporal.

 

defensora de l'afiliat
cass

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte