Diari digital d'Andorra Bondia
La defensora de l’afiliat de la CASS, Carme Moles.
La defensora de l’afiliat de la CASS, Carme Moles.

Les pensions generen la major part de les reclamacions a la CASS


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

Les pensions són el principal motiu de reclamació davant la defensora de l’afiliat de la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS). Segons es recull en el primer informe elaborat per Carme Moles, de les 30 reclamacions rebudes entre el 4 de setembre i l’11 de desembre del 2018, nou estan relacionades amb aquesta qüestió. En concret, tres casos fan referència a recursos per la resolució de l’àrea de pensions, mentre que la resta són relatius a la minva del menyscabament inferior al 60%, a l’alta mèdica i l’atorgament de la pensió d’invalidesa, amb un desacord a la revisió de la pensió d’invalidesa, per la revisió de la pensió de jubilació i d’invalidesa, i a un desacord amb la data d’obertura de la pensió de jubilació.
Després de les pensions, s’han comptabilitzat vuit reclamacions relatives al reemborsament (tres sobre el reemborsament d’una prestació no inclosa a la cartera de serveis, tres més per reemborsament de despeses, una per desacord amb l’alta mèdica, i una per desacord amb el reemborsament del 100%). Per darrere hi ha quatre reclamacions per accidents de treball (sobre la declaració d’accident de treball no presentada, un accident de treball consolidat com a malaltia comuna, una reobertura del carnet d’accident de treball, i la cobertura de despeses com accident de treball) i quatre sobre cotització a compte propi (cotització no demanada, reduïda o per retorn, o recàrrecs de la cotització a compte propi). També ha rebut una reclamació per pagament de prestacions mèdiques, una per una baixa de paternitat no presentada, una per còpia de documentació mèdica, una per acció judicial de la CASS (prestador de serveis), i una per un desacord amb un expedient sancionador.
Tot i que la majoria d’aquests 30 assegurats només han estat atesos en una ocasió (20 persones), set n’han requerit dues, dues persones han estat rebudes per la defensora de l’afiliat en tres ocasions, i una en quatre. Quant als perfils dels assegurats atesos, el 67% són assalariats (20 persones), un 13% realitzen una activitat per compte propi (quatre persones), i un altre 13% són jubilats o prejubilats (quatre persones). El 7% restant són una persona que acumula la condició d’assalariat i treballadora a compte propi i una persona jubilada i treballadora a compte propi. A més, tal com va avançar el Bon Dia, la majoria de persones ateses per la defensora de l’afiliat han estat dones (21 davant de 9 homes) d’entre 40 i 65 anys.
Dels 30 expedients, 27 estan tancats. En cap de les intervencions ha estat necessari fer arribar al Consell d’Administració la necessitat de revisar alguna decisió de la CASS.
Per altra banda, la defensora de l’afiliat també ha adreçat al Consell d’Administració dues propostes. En primer lloc planteja la necessitat de millorar la informació facilitada per la CASS als assegurats respecte dels seus drets. Moles suggereix treballar en la consecució d’un rol de la CASS més proactiu que reactiu per donar a conèixer l’abast exacte dels drets de cada afiliat. Segons indica, els assegurats sovint se senten no prou ben informats ni acompanyats. En segon lloc, Moles demana allargar el termini d’un mes de què disposa per a la resolució de les queixes i reclamacions quan s’està en espera d’una resolució de la CASS, o bé permetre un tancament provisional dels expedients.

pensions
generen
reclamacions
cass
major part

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte