Diari digital d'Andorra Bondia
Aspecte de la part baixa de l’avinguda Meritxell, ahir.
Aspecte de la part baixa de l’avinguda Meritxell, ahir.

Les vendes van disminuir un 35% a l’avinguda Meritxell durant les obres


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

Els establiments de l’avinguda Meritxell van registrar un 35% menys de vendes respecte de l’any passat durant els mesos que van durar les obres d’embelliment. Els comerciants indiquen que aquest és un peatge que s’ha de pagar per tenir bonic l’eix i afegeixen que la caiguda no només ha estat motivada pels treballs sinó que hi ha altres motius a tenir en compte, com ara la competència d’altres mercats, els nous hàbits de compra o el canvi de model de país. 

En aquest sentit, un comerciant de la part baixa de Meritxell explica que la disminució de les vendes es constata des de principis d’any. Quantifica la caiguda entre un 25% i un 30% mentre va durar l’embelliment i d’un 20% quan ja estava enllestit. De fet, preveu tancar l’any amb aquesta darrera xifra. Atribueix la reducció a la recuperació d’altres mercats més competitius (almenys durant l’estiu), la meteorologia poc favorable, i el canvi en les formes de comprar i les vendes per internet. Es mostra crític amb les dinamitzacions (diu que són un “buida botigues”) i amb la decisió de tallar al trànsit en aquest tram (ja que allunya la gent dels aparadors). Amb relació a l’aspecte actual de l’avinguda, considera que està millor que abans però creu que l’embelliment és gris, monòton i poc agradable a l’hora de caminar. De fet, es mostra preocupat pel paviment (ja que diu que algunes persones hi han caigut) i les dificultats per netejar-lo amb la neu. També creu que cal adequar el fil musical a les diferents hores del dia i reduir-ne el volum. “És un espant escoltar La Traviata a les vuit del matí”, afirma.
També el sector de la joiera quantifica la caiguda de les vendes en un 35% durant les obres. Una de les empresàries consultades afirma que, tot i que els treballs han afectat, hi ha altres motius, com l’auge de destins com Turquia (que ha devaluat la moneda) o el canvi de model de país, que fan que “ens hàgim de reinventar per tornar a ser atractius”. Així, explica que s’ha perdut la gent amb un poder adquisitiu alt que temps enrere venia a ingressar diners al banc. Davant d’això, indica que cal oferir atractius diferents i millorar l’oferta, que ara és massa repetitiva. Per aquesta comerciant, la millora de l’avinguda era necessària perquè era  “molt cutre”. És per això que, tot i el patiment d’aquests quatre mesos d’obres, creu que el “sacrifici” ha valgut la pena. Així mateix, va afegir que el que cal ara és que els propietaris arrangin les façanes perquè cal donar bona imatge.
Una comerciant que té establiments de moda a l’avinguda coincideix que les vendes van caure un 35% des de l’inici de les obres. Argumenta, però, que això també ve motivat pel tipus de turista que arriba al país, que té un poder adquisitiu baix “o potser gasta més en altres coses que en compres”. Afirma que “hem perdut molt el client que gasta” i adverteix que iniciatives com el Cirque du Soleil “no serveixen per a  res”. El que sí que celebra és l’aspecte actual de l’avinguda Meritxell tot i que remarca que caldrà fer-ne un bon manteniment, ja que els orins dels gossos tornaran a embrutar el paviment. També critica que el Comú no hagi reobert la circulació de vehicles a la part baixa un cop enllestides les obres i remarca que quan es torni a donar pas es podria fixar el tall des de la una del migdia. Conclou que les obres hauran valgut la pena si a partir d’ara les vendes augmenten, si no “no calia fer-les”, ja que han tingut una “repercussió molt negativa”. 
El propietari d’un comerç d’electrònica situa també en un 35% la caiguda de les vendes al juny i juliol i d’un 20% els mesos precedents. Diu, per tant, que l’impacte dels treballs s’ha notat però afegeix que era una millora que s’havia de fer i això suposa molèsties. 
Els restaurants i hotels també van perdre clients. Un restaurador exposa que al llarg d’aquest any s’ha constatat una caiguda generalitzada que s’ha accentuat amb les obres. Amb tot, diu que cal ser comprensiu i celebra la coordinació i el “temps rècord” amb què s’han enllestit els treballs. “S’ha passat malament però si penses en el futur és fantàstic per a l’avinguda Meritxell”, apunta. Així, creu que l’ampliació de les voravies a la part alta afavorirà l’afluència de visitants a la zona, destaca la millora en il·luminació i la qualitat dels productes utilitzats. 
A l’últim, el director d’un hotel de l’avinguda exposa que la caiguda de la xifra de negoci ha estat d’entre un 25% i un 30% i s’ha notat més al restaurant que a l’hotel. Diu que és un “peatge inevitable” que espera recuperar a la tardor. Com a factors que han comportat la davallada hi ha, a més de les obres, l’efecte de Turquia, que ha deixat moltes places lliures a la costa catalana i això ha provocat una caiguda dels preus. El responsable d’aquest establiment diu que l’embelliment suposa “una millora important” i en va destacar l’ampliació de les voravies a la part alta.

El reglament de terrasses satisfà els restauradors

Els restauradors de l’avinguda Meritxell estan satisfets amb el reglament de terrasses aprovat pel Comú d’Andorra la Vella i el treball conjunt amb la corporació. En aquest sentit, exposen que va ser el Comú qui va fer una proposta i posteriorment la va traslladar als establiments del sector perquè es posessin d’acord en la seva execució. Destaquen que la comunicació amb la corporació va ser “molt flexible” i van acceptar  l’objectiu que persegueix el reglament. Així,  remarquen que el fet que les terrasses tinguin una uniformitat transmet la idea que s’està al centre de la població i que “tot està més cuidat”. 

avinguda meritxell
comerç
hotel
restaurant

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte