Diari digital d'Andorra Bondia
Un instant de la roda de premsa de presentació del pla estratègic de la CASS aquest dijous al matí.
Un instant de la roda de premsa de presentació del pla estratègic de la CASS aquest dijous al matí.

Les visites telemàtiques indegudes deixen un sobrecost de 200.000 euros


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: M. P.

Les disfuncions que la Caixa Andorrana de la Seguretat Social (CASS) va detectar en el funcionament de les visites mèdiques telemàtiques han comportat un sobrecost de 200.000 euros en el darrer any i mig. Així ho ha posat de manifest aquest matí el director de prestacions de la parapública, Igansi Arbusà, que ha indicat que tot i les anomalies hagudes, finalment “no hem sancionat a ningú” ja que s’ha fet molt difícil discernir “què és conseqüència de la pandèmia i què és un ús indegut del sistema. Això ens ha impedit anar a la Batllia”. Des de la CASS, però, els darrers dos anys també s’han detectat “suficients” casos de baixes indegudes, fet que ha comportat que en el pla estratègic 2022-2025 que ha aprovat el consell d’administració i que s'ha presentat avui es fixi com un dels objectius principals millorar el sistema de control de les prestacions i de les recaptacions. “Són diners públics i és una obligació nostra controlar com es gestionen aquests diners, per això volem reforçar el control”, ha argumentat la presidenta del consell d’administració de la CASS, Montserrat Capdevila.

En referència a les visites telemàtiques, Arbusà ha assenyalat que com que en el moment de definir què era una visita presencial i què no, no es va establir “un sistema fort i sòlid de control, és una activitat que se’ns ha disparat”. No n'ha culpat únicament als prestadors d’aquesta situació, però ha deixat clar que hi havia hagut “un ús indegut”. A partir d’aquí i “amb la col·laboració del Col·legi de Metges” s’han intentat identificar les desviacions del que es consideraria un perfil “més o menys normal de visites no presencials sobre les visites totals” i “n’hem tret molta positivitat perquè s’han vist errors sistemàtics en la captura d’informació de la història clínica o una mala aplicació del criteri”. Finalment, veient que no hi havia elements objectius per inferir si era una acció punible o no, la intervenció de la CASS es va limitar a demanar mesures correctives de modulació. “Hem establert un mecanisme que jo crec que és últil i els sol fet de cridar a capítol els professionals crec que ha estat una bona acció i estem comprovat que s’estan normalitzat les dades que ens semblaven més disparades. Estem en el bon camí”, ha dit.

Les millores en el control també s’estendran en les prestacions i recaptacions. “Hem d’estar segurs que es paguen les prestacions que s’han de pagar”, ha afirmat la director general de la CASS, Joaquima Sol, si bé Arbusà ha admès que “el control absolut és impossible” i per tant, “hem d’anar dirigits per uns algorítmes de risc per dir on hem d’anar a intentar com es poden minimtzar les baixes indegudes”. El director de prestacions, però, ha apuntat que en aquests casos també s’ha de veure el paper del prestador de servei. “Hem d’intentar identificar quins són els professionals que per idèntic diagnòstic tenen baixes més llargues o més freqüents” perquè per exemple, “hem detectat situacions en les quals el propi assegurat ha intentat perllongar una situació de baixa de forma indeguda, amb col·laboració o no del prestador sanitari”. Una situació que ha destacat que no és exclusiva d’Andorra.

A banda de millorar aquests controls, el pla estratègic fixa altres objectius, tant a curt com a mitjà termini, com són millorar l’atenció a l’usuari, implementar un sistema integral de qualitat, desenvolupar l’administració electrònica, optimitzar l’ús dels recursos sanitaris, potenciar el capital humà i treballar per a la sistenibliitat del sistema de seguretat social.

Justament lligat a aquest darrer punt s'ha fet referència al treball fet per la branca de jubilació i s'ha apuntat que també es treballa per mirar de controlar la despesa sanitària de la branca general. En aquest punt Capdevila ha indicat que es volen establir “protocols adaptats a cada prestació de cada servei” i Arbusà ha assegurat que l’objectiu per als 2022 és “intentar reduir l’increment de la despesa sanitària. Si som capaços de començar a reduir la corba de creixement haurem obtingut un gran èxit”. 

Andorra
cass
caixa andorrana de la seguretat social
visites telemàtiques
indegudes
sobrecost
baixes
pla estratègic
Capdevila
arbusà

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Amb sembla molt be que es controlo l'abus de baixas, perque els dinero son de tots, assalariarts, empresarios i gobern

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte