L'escola andorrana de batxillerat participa en el Campus ECCA a les Illes Balears
Amb la voluntat de treballar la diversitat lingüística a les escoles, la Xarxa Vives d'Universitats promou el projecte d''Activitats a l'Aula de la Carta Europea'. Enguany el lema ha estat 'Visiteu la nostra regió lingüística' i els centres que hi han participat havien de presentar un vídeo original sobre llengua i identitat per promoure la llengua catalana i posar en valor el català.
De totes les propostes rebudes, el vídeo guanyador ha estat el de l'escola andorrana de batxillerat, i els tres alumnes guanyadors s'han desplaçat a les Illes Balears, entre aquest 12 i 15 de maig, per participar en el Campus Lingüístic ECCA, que forma part del projecte 'Activitats a l'Aula de la Carta Europea'. Duranr aquests dies s'han aplegat estudiants i docents de 8 regions lingüístiques d'arreu d'Europa.
El monolingüisme és una raresa i falta molta pedagogia sobre la diversitat lingüística. Només a Europa, hi conviuen 84 llengües, 30 de les quals són minoritàries o estan minoritzades. De fet, a Europa hi ha més 40 milions de persones que parlen una d'aquestes 30 llengües.
Així doncs, a més del català hi participen els parlants de ladí (parlada a les valls de les Dolomites), de frisó (llengua del nord dels Països Baixos), d'hongarès, de gal·lès, de suec de Finlàndia, de basc i de friülà (parlada a Itàlia).
El projecte ECCA permet posar en contacte i apropar alumnat i professorat de diferents regions lingüístiques. Observar com funciona una d'aquestes llengües en altres regions permet ampliar coneixements sobre què se sap i què es pensa de la pròpia llengua.
Per què els i les joves d'Udine i la vall de Fassa encara parlen friülà al pati i no només italià? I com és que els joves catalanoparlants i també els parlants d'hongarès de Romania estan tan orgullosos de la seva llengua? Totes aquestes preguntes quedaran resoltes durant aquests 4 dies.
Amb tot, el projecte d''Activitats a l'Aula de la Carta Europea' (ECCA – European Charter Classroom Activities) permet a les escoles treballar a classe la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries (CELRoM). L'objectiu del projecte és desenvolupar activitats a l'aula i apropar alumnes i docents de diferents regions lingüístiques a través d'un programa d'intercanvi.