Diari digital d'Andorra Bondia
En breu es posarà en marxa l’aparcament comunal amb accés directe a l’estació.
En breu es posarà en marxa l’aparcament comunal amb accés directe a l’estació.

L’Estació Nacional d’Autobusos es mostra insuficient durant l’hivern


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

L’Estació Nacional d’Autobusos, concretament l’espai en què s’ubica la sala d’espera i els serveis, s’ha mostrat insuficient durant la temporada forta d’hivern. Així ha quedat palès després d’un any de funcionament de l’equipament. Pel director de l’estació, Jaume Vidal, no es tracta d’un error a l’hora de dimensionar l’edifici a nivell global, sinó que els passatgers es concentren en hores punta (a les 11.00, les 15.00 i a les 19.00  i les 20.00). Això fa que en les èpoques en què s’acullen més de 1.000 persones diàries aquestes s’hagin d’asseure una damunt de l’altra mentre esperen la sortida del vehicle.

El dimensionament de les andanes ha estat correcte i també el dels lavabos. El que sí que s’ha constatat, però, és que l’equipament potser va ser pensat perquè tingués un ús inferior al que està tenint. Així, abans d’un any de funcionament, hi ha elements que ja s’han deteriorat i ha calgut reparar. Es tracta de les manetes de les portes, els seients de la sala d’espera o les portes corredisses dels lavabos per a discapacitats. Vidal va explicar que “prevèiem assumir aquest manteniment a partir de dos o tres anys de funcionament de l’estació però la realitat és que ho estem assumint abans d’un any”. El director de l’equipament va voler deixar clar, però, que no es tracta d’inversions importants i que d’això no perilla la viabilitat de l’estació. 
Quant al volum de passatgers que s’han transportat durant aquest any, Vidal no va voler donar xifres, però va assenyalar que s’espera complir amb les previsions. Quan es va inaugurar l’estació, el 4 de maig del 2017, es va avançar que s’estimava que hi passarien unes 300.000 persones l’any (amb una mitjana de 50 autobusos i 1.000 viatgers diaris).

Dotar-se de serveis
Des que es va posar en funcionament, l’estació nacional s’ha anat dotant de serveis. S’hi van instal·lar màquines de vending amb begudes i snacks, un caixer automàtic, una cabina telefònica i una màquina de canvi. Així mateix, es van habilitar dues places d’aparcament just a davant de la central. Vidal remarca que un dels maldecaps han estat els vehicles mal estacionats que en ocasions dificulten la sortida dels autocars. Una major presència dels agents de circulació ha millorat la situació, però s’espera que la propera inauguració de l’aparcament comunal sigui la solució definitiva. 
Per altra banda, durant la temporada d’hivern, Andorra Turisme va destinar un informador turístic a l’estació com a prova pilot. Vidal desconeix si l’hivern que ve es mantindrà però veu la necessitat que així sigui, ja que és un punt d’entrada important per a un gran volum de visitants i cal que “gent preparada” pugui donar resposta a les seves preguntes. L’estació també considera que durant la temporada d’estiu (al juny, juliol i agost) s’hauria de fer una altra prova d’aquest tipus.
A banda, s’ha posat en marxa el lloc web www.busandorra.com, en la qual es pot trobar informació de les companyies i les destinacions internacionals, enllaços a les diferents empreses per comprar un bitllet, i informació de les línies nacionals de transport públic, així com un enllaç a Andorra Turisme i altres informacions.

 

Un bar, un aparcament i les línies nacionals, les demandes dels usuaris

Un dels serveis més demandats pels usuaris és la posada en marxa d’un bar. El director de l’estació remarca que és una preocupació de difícil solució, per la manca d’espai. Ara s’han instal·lat unes tauletes perquè els viatgers puguin prendre el cafè més còmodament i s’està analitzant alguna opció alternativa. L’altra mancança recollida en les enquestes periòdiques que es fan als passatgers és un aparcament proper, una petició que veurà la resposta en breu amb la posada en marxa d’un pàrquing comunal just a l’altra banda del vial i que tindrà accés directe.

Així mateix, també s’ha trobat a faltar  l’enllaç amb les línies de transport públic nacional. Vidal explica que “hem lluitat perquè passin els autobusos interurbans per una zona propera a l’estació” i que el projecte ja està aprovat. La previsió és que els vehicles s’aturin a l’avinguda Tarragona, a l’altura de l’equipament. Això facilitarà el desplaçament a qualsevol parròquia.
La resta d’aspectes de l’estació, com ara la neteja, l’estètica i els serveis que ofereix, són ben valorats pels usuaris.
Per altra banda, els gestors de l’estació seguiran treballant perquè aculli cada vegada més serveis discrecionals. La intenció és que qualsevol autobús que hagi de carregar o descarregar passatgers es pugui aturar a l’estació nacional, fins i tot si fa un servei dins del mateix país. Ara per ara, no s’ha aconseguit l’activitat que es buscava en aquest àmbit, però se seguirà informant d’aquesta opció. El director de l’equipament va remarcar que potser aquesta possibilitat és desconeguda més enllà de les set companyies que formen la societat gestora de l’Estació Nacional d’Autobusos i que caldrà difondre-la.

 

 

Estació Nacional d'Autobusos
estació d'autobusos
transport públic

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Crec que qui va dissenyar l'estació no deu haver viatjat gaire amb autobús. Pot ser molt mona de diseny però poc funcional, des del principi ja es veia que tindria aquestes mancances se'n un país de fred! Ara a arreglar-ho tot. Un altre nyap més per Andorra. Com ho seran the Cloud, casino...

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte