Diari digital d'Andorra Bondia
El raonador del ciutadà, Marc Vila.
El raonador del ciutadà, Marc Vila.

L’habitatge, la principal queixa rebuda pel raonador l’any 2018


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

La principal queixa recollida pel raonador del ciutadà durant l’any 2018 va ser la relativa a l’habitatge. En concret, la institució en va rebre 79 i la majoria (un 47%) feien referència a l’augment del preu del lloguer. D’altres motius eren la finalització sobtada del contracte i el cobrament de despeses irregulars, sobretot amb les factures de calefacció. 
Segons detallen les dades recollides en l’informe anual del raonador del ciutadà, les parròquies en què s’ha produït un creixement més elevat del preu del lloguer han estat Escaldes-Engordany i Andorra la Vella. Destaca la situació de la capital, una de les parròquies en què s’ha registrat un increment més alt, on s’han arribat a aplicar pujades de més del 70% (el raonador n’ha constatat sis casos). Amb tot, a Encamp hi ha hagut increments d’entre el 41% i el 50%; a Canillo i la Massana d’entre el 31% i el 40%; i a Ordino d’entre el 61% i el 70%.
La resta de queixes rebudes pel raonador del ciutadà fan referència a l’administració general (73) i, per darrere, hi ha les del sector social, com són les relatives a les pensions i la CASS (31 queixes) i als tràmits socials (32 queixes).  A banda hi va haver 13 queixes sobre la Cambra de Saigs. Precisament sobre les queixes que fan referència a la CASS, el raonador assenyala alguns problemes recurrents com ara el fet que alguns assegurats hagin estat donats d’alta pocs dies després d’haver passat els controls mèdics dels metges de la CASS, que els van manifestar que les malalties encara necessitaven un temps per a la seva recuperació. En alguns casos, fins i tot es van atorgar pensions d’invalidesa sense haver conclòs els tractaments. És per això que la institució demana avaluar cada cas amb detall per culminar amb més garanties d’èxit els processos de malaltia i evitar les invalideses permanents i, de retruc, l’exclusió social.
Durant l’exercici passat, la institució va obrir un total de 340 expedients, dels quals 313 van ser resolts.

 

 

 

 

raonador del ciutadà
Habitatge
cass

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte