Diari digital d'Andorra Bondia
Recreació de com serà l’heliport nacional proposat per Helinord i Heliand a la zona de la Caubella de Pal.
Recreació de com serà l’heliport nacional proposat per Helinord i Heliand a la zona de la Caubella de Pal.

L’heliport tira endavant sense hotel i amb un cost que s’enfila a 9 milions


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: Govern d'Andorra

El projecte per construir l’heliport nacional a Pal segueix endavant. Després de cinc mesos estudiant tota la documentació aportada per l’única oferta que s’ha presentat al concurs, una UTE formada per Helinord i Heliand, s’ha conclòs que la proposta compleix “els requeriments mínims” del plec de bases. És per aquest motiu que l’Executiu ha anunciat que aquest mateix mes traurà el projecte a exposició pública durant un mes. Ara bé, la proposta de l’UTE no podrà comptar amb l’hotel que incloïa com a activitat complementària perquè no ho permet la Llei del Sòl. En tot cas, es deixa la porta oberta a altres “activitats complementàries”.

Segons ha explicat el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, que ha comparegut acompanyat del secretari d’Estat d’Economia, Èric Bartolomé, la proposta d’Helinord i Heliand preveu una pista principal de 100 x 20 metres (ampliable a  130 x 25 metres), una pista addicional dedicada a vols d’emergències mèdiques i de rescat, tres posicions d’estacionament i un hangar de més de 800 metres quadrats. A més, Gallardo ha destacat que permet adaptar-se a futurs mitjans de transport que encara no estan autoritzats, com els eVTOLs. “Estem molt satisfets perquè és una companyia que coneix perfectament l’operativa, el terreny i l’oportunitat de negoci. És una UTE amb capacitat econòmica i operativa”, ha destacat el ministre.

Com a infraestructures addicionals al plec de bases, contempla un edifici terminal i comercial de 900 metres quadrats a dos nivells, un bar-cafeteria, una zona per a activitat comercial i un aparcament annex de 60 places. 

En aquest punt és on l’empresa ofertant plantejava també la construcció d’un hotel com a activitat complementària, però com ha remarcat el ministre “és incompatible amb la Llei del Sòl, que no permet que en uns terrenys destinats a Projecte d’Interès Nacional es pugui fer a dia d’avui aquest tipus de complex”. Un extrem que ha assegurat que s’ha deixat clar a l’UTE i que en cap cas condicionarà que el projecte tiri endavant, ja que ha indicat que es preveien dues parts clarament diferenciades i “per poder-se adjudicar, la infraestructura aeroportuària no pot tenir pèrdues”. En aquest sentit, ha garantit que el pla financer elaborat és “sostenible”, amb unes previsions “realistes”. Gallardo no ha donat dades sobre el nombre de vols previstos ni les connexions que s’oferirien.

Tot i així es deixa la porta oberta a poder incloure altres activitats complementàries que no ha entrat a detallar, remarcant que tan sols han de complir la legislació vigent.

Inversió
D’altra banda, ha destacat que la inversió prevista en l’oferta és superior als entre 4,5 i 5 milions estimats pel Govern, i arribarà als 9 milions. “Es fa una millora substancial de la infraestructura, tant en la ubicació per minimitzar l’impacte, els materials o els serveis que d’entrada plantegen oferir. Això és símptoma que l’UTE creu en el projecte i té ganes i ambició d’assolir la concessió. Per a nosaltres això és una bona notícia”. D’aquesta manera la instal·lació ja no se situaria a tocar de l’aparcament tal com s’havia anunciat, sinó que s’allunyaria de la pista de debutants i quedaria situada als terrenys que hi ha a tocar del revolt que fa la carretera en el punt d’entrada a l’aparcament de l’estació. Uns terrenys, però, que també formen part de la cessió feta pel Comú de la Massana.

Amb la primera fase d’anàlisi de l’oferta completada, ara es passa a la segona. El Govern preveu que aquest juliol mateix es pugui posar a exposició pública durant un mes tant l’estudi de viabilitat com l’avantprojecte de la infraestructura i l’avaluació d’impacte ambiental. Preguntat pel fet que aquest tràmit es faci durant l’estiu, ha negat que sigui per dificultar l’accés a la informació i ha assenyalat que “al juliol la gent treballa i a l’agost el país no s’atura”. De cara a la tardor, i sense fixar data perquè dependrà de les al·legacions que es rebin, es tancaria aquesta fase i es passaria a la declaració d’interès nacional del projecte per fer-ne l’adjudicació definitiva. Les obres de construcció durarien entre un any i mig i dos anys.

heliport
hotel
cost

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte