Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment de la presentació de la nova marca Andorra Selected.
Un moment de la presentació de la nova marca Andorra Selected.

L’UHA veu bé la marca Selected, però potser no és el moment oportú


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: M. P. A.

La Unió Hotelera d’Andorra (UHA) qualifica de “positiu” l’impuls de la nova marca Andorra Selected que van presentar la setmana passada el ministre de Turisme, Jordi Torres, i el gerent d’Andorra Turisme, Betim Budzaku. Segons el seu director, Jordi Pujol, ja fa temps que des de la patronal es considera que “hem d’anar cap aquí”, ja que el país “ha d’anar a buscar la millora en tot”. Ara bé, també tenen clar que “primer cal arreglar moltes coses” i que potser ara, tenint en compte la situació de crisi social provocada per la pandèmia, no és el moment oportú. 

Entre aquests aspectes que cal solucionar, Pujol cita l’habitatge, els salaris i la manca de treballadors, ja que tot plegat influeix si es vol créixer cap a l’excel·lència. Per aquest motiu, es  considera que “s’han de posar les eines” perquè es pugui produir aquesta millora. D’aquí que es demani un esforç de realisme: “Cal tocar de peus a terra per saber què cal fer per intentar caminar cap aquí”, remarca.

A més, Pujol considera que si s’aposta per l’excel·lència, la mà d’obra per atendre aquest turisme més exclusiu també ha de ser “excel·lent”, i “això no és fàcil”, perquè suposa una aposta per una major professionalització i unes condicions laborals i socials que afavoreixin la fidelització d’aquests professionals amb lloguers assequibles i salaris dignes, per exemple. En aquest sentit, el director de l’UHA afirma que en el rerefons cal fer una reflexió profunda sobre el model de país, és a dir, “quina Andorra volem” sense perdre de vista on estem. També puntualitza que llançar en aquests moments aquesta marca “veient com està tot” potser no és gaire oportú. 

El cirque “es va venent”
Preguntat sobre el bon ritme de venda d’entrades per a l’espectacle Muv del Cirque du Soleil destacat per Andorra Turisme, Pujol manifesta que el retorn que té per part d’alguns establiments hotelers és que “es va venent, però tampoc seria com per tirar coets”. Comparant-ho amb altres anys, “no hi ha molta diferència” s’està venent “de manera similar”. A més, exposa que ni tothom n’ha comprat ni tothom ha venut totes les que ha comprat. En relació amb això, assenyala que algun establiment hoteler ha venut a hores d’ara un 40 o 50% de les entrades adquirides a Andorra Turisme. En aquest sentit, fa notar que s’hauria de matisar què vol dir que s’han venut per exemple el 70% de les entrades, perquè caldria saber si els intermediaris que les han adquirit, com ara hotels i agències, les han pogut vendre al seu torn als clients. Precisament, sobre aquesta qüestió recorda que les entrades que aquests intermediaris no aconsegueixen vendre no es poden retornar. D’aquí que molts allotjaments turístics es curin en salut a l’hora d’adquirir-ne.  “Potser per això en demanes menys, perquè si te les has de quedar no treus gran cosa de benefici”, fa notar, per aquest motiu assenyala que cal ser prudents

Moviment de reserves
Per Pujol, cal esperar que amb l’inici de la temporada d’estiu, les xifres d’ocupació vagin millorant respecte al mes de juny,  perquè com ja ha declarat en altres ocasions, “les sensacions són bones”. Així, confirma que “hi ha moviment” a nivell de consultes i reserves tenint en compte que cada vegada, i des de la pandèmia encara més, les reserves arriben a última hora. El mes de juliol és el que està més en interrogant, però quant a l’agost creu que “serà bo” perquè així ha estat sempre fins ara.  

Finalment, el director de la Unió Hotelera també remarca que la prova pilot de la quota d’estiu que permet les contractacions de treballadors per aquesta temporada afavoreix certa tranquil·litat per als allotjaments turístics. En aquest sentit valora positivament que des del Govern es plantegin repetir aquesta modalitat de contractació també per a l’any que ve. “Ens dona molta vida”, assegura Pujol.

El país s’obre al luxe amb Elite Excellence

Fa poc més d’un any es va presentar una iniciativa encaminada precisament a promocionar el turisme de luxe i d’excel·lència a Andorra: Elite Excellence Principat d’Andorra. Un projecte que compta amb el suport del Govern, segons es va explicar en un acte promogut per Andbank i presidit pel ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo. De fet, segons es va dir llavors la finalitat era realitzar un treball conjunt entre la Federació Espanyola el Luxe i l’Executiu “per enfocar els esforços en la mateixa direcció, així com amb les diferents institucions del país.” Actes realitzats l’any passat, com ara la presentació oficial de l’entitat a Madrid i Andorra, la trobada de Gallardo amb els empresaris del Círculo Ecuestre de Barcelona al maig, o la participació en la Design Week Marbella al setembre han tingut l’objectiu de promoure Andorra com a destí de luxe. Ara caldrà avaluar com aquestes accions han atret la implantació de firmes espanyoles i internacionals de luxe i si l’aposta ha assolit els resultats esperats.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic