Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment de la presentació de l’informe d'aquest matí.
Un moment de la presentació de l’informe d'aquest matí.

Més sancions per excés de velocitat el 2020 malgrat l’aturada per la Covid


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / Foto: ACA

Les sancions per excés de velocitat van créixer el 2020 tot i la reducció de la mobilitat per la parada total de l’activitat arran de la pandèmia de SARS-CoV-2. Es van imposar 14.132 multes, mentre que el 2019 la xifra va ser de 13.322, fet que suposa un increment del 6%. Especialment alt és l’augment de les sancions per excés de velocitat entre els conductors de motos, amb un 75% més  (de 444 van passar a 777). Aquestes són algunes de les dades “preocupants” recollides a l’Informe de Mobilitat de l’Automòbil Club d’Andorra 2020 (IMACA), segons el secretari general de l’entitat, Toti Sasplugas. Cal destacar que el total de sancions imposades el 2020 es va reduir, però aquesta davallada va ser poc significativa tenint en compte les restriccions. Van passar de 18.176 a 16.463, un 9,42% menys que el 2019.

On sí que es va constatar una millora és en la reducció dels accidents de circulació amb incidència de l’alcohol o les drogues. En total van ser 71 sinistres per 91 del 2019, el que suposa una disminució del 21,9%. Aquest és el primer cop des del 2016 que baixa el nombre d’accidents i el quart any amb una xifra més baixa des del 2011, quan es van començar a recollir dades. Sasplugas ha celebrat aquesta disminució, en la qual hauria pogut tenir algun impacte la campanya de sensibilització sobre la seguretat viària, però va advertir que la sinistralitat no es troba en uns nivells baixos i per això cal estar alerta.

La reducció dels accidents amb incidència de l’alcohol o les drogues es va traduir en una disminució de les víctimes dels sinistres, que van passar de 43 a 11. D’aquestes, 2 van resultar ferides greument (el 2019 n’hi va haver 7) i 9 lleument (36 l’any 2019). Així mateix es van reduir els accidents amb vianants implicats, encara que les xifres van superar les registrades el 2018. D’atropellaments se’n van produir 44 (48 l’any 2019). Sasplugas va destacar que els dos accidents mortals que van tenir lloc l’any passat van correspondre a vianants. 

L’Imaca també recull el nombre de controls d’alcoholèmia positius distribuïts per edat. Així doncs, l’any passat es va constatar una reducció dels positius en les campanyes realitzades per la policia. Una de les dades que preocupa és la franja d’entre 30 i 49 anys, que segueix sent la que més sancions acumula contràriament al que es pot pensar, ja que se sol “estigmatitzar” els més joves, va declarar el secretari general de l’ACA.

La solució
Sasplugas ha recordat que l’excés de velocitat és la primera causa de mort al món. El secretari general de l’ACA ha insistit que en un accident hi convergeixen diferents causes, com són l’estat de la via pública i del parc mòbil i el conductor. Per posar fre als excessos de velocitat diu que no hi ha una sola solució. En aquest sentit remarca que això passa per fer pedagogia, sobretot des de l’autoescola; utilitzar dispositius de control de velocitat; i l’enduriment de les sancions. També s'ha referit al nou Codi de circulació. Ha dit que és “una gran notícia” tenir-lo actualitzat i ha celebrat que el text està “molt consensuat” amb els diferents actors i, per tant, és una bona eina que espera que tindrà recorregut.

Tenint en compte que les dues víctimes mortals del 2020 van ser transeünts, es preveu enfocar la pròxima campanya a la reducció dels accidents mortals amb vianants. Sasplugas ha avançat que el que es vol fomentar és el respecte entre els dos actors. “El conductor ha d’estar molt alerta i el vianant ha de posar molt de la seva part i saber com interactuar”, ha declarat, i ha afegit que és necessari que “tots dos compleixin les normes”.

L’informe també recull una anàlisi de les oportunitats de negoci que ofereix la nova mobilitat. Entre alguns dels aspectes assenyalats, s’indica els avantatges que poden suposar les aplicacions perquè l’Administració millori la mobilitat, es parla dels reptes del sector assegurador i també dels que hauran d’afrontar les empreses de transport en relació amb el repartiment del darrer quilòmetre. 

L’Imaca és un dels projectes de l’ACA Impuls MoraBanc, una iniciativa de l’ACA i MoraBanc per millorar la mobilitat de les persones a Andorra.

L’ACA atribueix les dificultats per implantar el vehicle elèctric a la seva poca eficiència

El vehicle elèctric no aconsegueix implantar-se. De fet, les seves vendes es van alentir l’any passat. El secretari general de l’ACA ho ha atribuït a les barreres amb què es troben tant els clients particulars com els industrials per apostar per aquesta energia. 

Sasplugas ha remarcat que els compradors volen passar-se a la nova mobilitat però es troben que l’oferta que hi ha al mercat no és prou solvent com per garantir la recàrrega i l’autonomia. Així, assenyala que el problema amb el vehicle elèctric es deu més al fet que els fabricants no tenen resolta una oferta eficient que no pas a la voluntat dels industrials de renovar la flota o del privat a adquirir un cotxe elèctric. 

més
sancions
excés de velocitat
2020
malgrat
l’aturada
covid
Comentaris: 1

Comentaris

Som el país dels cotxes, l'Automòbil Club pot lluitar, però no hi ha voluntat política per canviar-lo. Només cal plantejar la següent pregunta al ministre de torn: quan una família amb nens es podrà moure amb seguretat pels carrers del país? Quan els nens i nenes podran anar en bicicleta sols a l'escola? Quan un adolescent que viu a Escaldes, sense anar més lluny, podrà arribar a l'institut amb bicicleta o patinet sense que als pares els hi doni un atac de cor. Quan es faran places de pàrquing públiques per a bicicletes i patinets? Quan una persona que viu a La Massana podrà pujar amb la seva bicicleta al bus per fer trajectes curts a la capital, de manera segura. No hi ha voluntat política. Cap! Ni una, res. Els polítics es poden donar cops al pit, però ni tan sols els cònsols tenen els pebrots de treure les línies blaves per a fer vies segures per a ciclistes. I pintar una franja de 50 centímetres de verd en trajectes que no tenen res que separi a un ciclista dels cotxes, no és apostar per la bicicleta, és una manera barroera de tapar el problema. No som territori ciclista, mentida!!!! Som el territori comanxe dels vehicles que més corren. Tots els polítics els treuen i els seguiran traient a tots els nens i totes les nenes la possibilitat d'anar en bicicleta a on vulguin, cosa que en altres països és NORMAL EN EL DIA A DIA. Els que prenen les decisions, fan vergonya.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic