Diari digital d'Andorra Bondia
Un dels encreuaments amb més trànsit de la capital
Un dels encreuaments amb més trànsit de la capital

Mobilitat iniciarà una prova pilot pionera amb semàfors intel·ligents


Escrit per: 
Redacció / FOTO: Agències

 Diverses empreses que es dediquen a la fabricació d'aparells per a la
regulació i control del trànsit duran a terme durant la primavera una prova pilot per esbrinar de
quina manera els nous avenços tecnològics es poden aplicar a la realitat de les ciutats. La
iniciativa, impulsada per Mobilitat de la mà de l'empresa Aerco, traslladarà a una de les cruïlles
més transitades del Principat un semàfor que no només ajudi a millorar la visibilitat de la
senyalització, sinó que també contribueixi a facilitar la mobilitat de les persones amb
discapacitats visuals.
A part de l'avisament acústic del qual disposen els semàfors del país, Mobilitat afegirà un altre
senyal acústic per indicar la proximitat del giny, que sonarà mentre el semàfor estigui en
vermell per als vianants. "Quan l'invident arriba", explica el director de Mobilitat, Jaume Bonell,
en declaracions a l'ANA, "localitzarà amb un so determinat on està el polsador". Polsador que
també patirà modificacions, canviant el clàssic botó per un mecanisme tàctil i afegint en braille
el nom de la travessera. Novetats a les quals també s'afegiran il·luminacions lumíniques extra
per als vehicles, tant a la carretera com al bàcul semafòric. Senyalitzacions que
complementaran les bandes ja existents a tocar de les voreres, com al carrer de la Unió o a la
plaça de la Rotonda.
La nova senyalització estarà "cèntrica" i "en una cruïlla que suporti més trànsit", ha dit Bonell, i
que "no costarà ni cinc". Mobilitat va contactar amb les empreses involucrades durant la fira
Trafic 2019, celebrada el mes de setembre a Madrid i centrada en la mobilitat segura i
sostenible. "És una demostració tecnològica de diferents empreses tecnològiques", ha afegit.
Mobilitat a peu
El tancament al trànsit de l'eix comercial ha fet que la imatge de les avingudes Meritxell i
Carlemany hagi canviat, sobretot en les temporades amb més afluència de turistes, quan
s'omple de gom a gom. La propera via que s'ha estudiat tancar és l'avinguda Verge de
Canòlich de Sant Julià de Lòria, tot i que de manera ocasional. "Més enllà de pacificar el
trànsit dins la població, crec que és una bona mesura", considera el director de Mobilitat, ja
que "dona protagonisme al vianant i a les zones d'esbarjo i de tranquil·litat". La mesura tampoc
afectaria el gran percentatge del trànsit general, ja que la majoria "condueix per l'avinguda
Francesc Cairat".
Amb tot, per a Bonell és necessari encara una tasca pedagògica vers als ciutadans, ja que
"fins ara hem pensat en regular els vehicles a través de la llei de circulació". Des de Mobilitat
són conscients dels tipus de comportaments, però "encara no s'hi ha incidit". Sí que s'ha
començat a altres ciutats europees, on ja hi ha establertes sancions per no respectar les lleis
de circulació. En aquest sentit, obre la porta a, en un futur, "haver de regular sobre aquestes
conductes"

mobilitat
semàfors
Andorra
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic