Diari digital d'Andorra Bondia
Mobilitat vol separar amb dues rutes els turistes de compres i els d’esquí
Mobilitat vol separar amb dues rutes els turistes de compres i els d’esquí

Mobilitat vol separar amb dues rutes els turistes de compres i els d’esquí


Escrit per: 
P.G. / FOTO: J.G.

En espera de la dotació pressupostària que haurà de decidir el Govern, el departament de Mobilitat preveu un projecte que té l’objectiu de millorar el trànsit a la xarxa viària i que es faci ús de certes vies que no són ben aprofitades pels conductors que venen de fora. Es tracta de dirigir els turistes que venen des de la frontera fins a la seva destinació a través de panells informatius. El turista de compres anirà per les vies que el portaran al centre d’Andorra la Vella i d’Escaldes-Engordany, i el turista d’esquí serà dirigit per les circumval·lacions fins al túnel de les Dos Valires. Allà el que vagi a Grandvalira continuarà en direcció a Encamp i el que vagi a Vallnord travessarà el túnel de les Dos Valires. 

“La major part dels visitants venen canalitzats pel GPS del cotxe i, en funció de les referències que els entrin a l’aplicació, segurament per esquiar a Vall­nord són conduïts al carrer de la Unió”, va explicar Jaume Bonell, cap de l’àrea de Mobilitat. La intenció és que quan passin la frontera, mitjançant els panells informatius, els turistes siguin canalitzats al túnel de les Dos Valires, cosa que faria millorar el trànsit descongestionant el carrer més transitat del país, que és el carrer de la Unió.

El projecte només dependrà de la dotació pressupostària que està pendent i que hauria de costejar aquests panells informatius, que s’ubicarien a la xarxa des de la frontera fins almenys al túnel de les Dos Valires. 

En aquest sentit, el Pla nacional de mobilitat de la vall central que s’està elaborant i que es preveu que estigui enllestit de cara al 2018 vol donar solució a la via més transitada del país. Com ho farà? Doncs, segons el cap de Mobilitat, proposant canvis de model en el sentit del trànsit. “Aquests canvis ens poden donar una major projecció en el moment d’endreçar carrers”, va explicar Bonell. En aquest sentit, el cap de Mobilitat va apuntar alguns d’aquests canvis: “Potser ens hem acostumat a carrers bidireccionals i hem de canviar-los perquè siguin de sentit únic, ja que segurament poden donar molt de marge en el sentit de prendre decisions.” 

Pel que fa al túnel de les Dos Valires, que està “infrautilitzat” en paraules de Bonell, podria dirigir els turistes que volen anar a Vallnord. El cap de Mobilitat recorda la importància d’aquesta infraestructura. “Té un gran avantatge, i és que ha fet que tot el transport pesant que passava per Escaldes-Engordany ja no hi passi, i d’això ningú no en parla. Hi ha menys risc per als vianants i s’ha eliminat la circulació de matèries perilloses pel centre urbà, la dels camions de mercaderies. Fa deu anys, a l’avinguda Copríncep De Gaulle i la del Pessebre no es podia circular; avui són carrers que no tenen molt de trànsit i ja no tenen pols.” El cap de Mobilitat explica que la diferència entre el túnel de la Tàpia, que és el més transitat, i el dels Dos Valires, que és el que ho és menys, “és que el primer és la canalització directa a la sortida del país cap a Espanya i el segon és una interconnexió nacional”.

Vint anys de l’àrea de Mobilitat, dues dècades prioritzant la gestió a la inversió en infraestructures
Al voltant de 300 càmeres vigilen pràcticament el 95% de les vies més transitades del Principat. Sis persones gestionen les tres àrees del departament de Mobilitat, la tecnològica, la de pavimentació i pintura de carreteres, i la d’educació viària. Fins a 35 persones més treballen al Centre Nacional de Trànsit, concedit a una empresa privada, i fan front a la gestió del trànsit les 24 hores els 365 dies de l’any amb els serveis de primera intervenció i de manteniment dels túnels i el carril prioritari multiús. 

Ja fa vint anys que es va crear l’Agència Nacional de Mobilitat amb l’objectiu d’optimitzar al màxim possible la xarxa viària “prioritzant en un primer terme la gestió a la inversió, per desinvertir en noves infraestructures i gestionar-les millor”, va comentar el cap de Mobilitat, Jaume Bonell. El mes de novembre que ve s’organitzarà una jornada tècnica per celebrar aquests vint anys de Mobilitat, amb una sèrie de ponències que tractaran de “valorar què és el que hem fet bé i el que hem fet malament”, va dir. 

Segons explica Bonell, en aquestes dues dècades “la construcció dels túnels ha estat clau per a la millora del trànsit. Des del de Sant Antoni a la Massana, que va ser el primer, malgrat que tothom pensi que va ser el d’Envalira, un túnel, aquest últim, que ha fet que el Pas hagi passat de ser un poble situat a l’hivern a estar comunicat totes les èpoques de l’any, i també el punt de Radio Andorra, on no fa tants anys es va suprimir un revolt tancat i perillós”. 

turisme mobilitat infraestructures carreteres

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte