Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment de ‘MUV’, l’espectacle que el Cirque va oferir el mes de juliol.
Un moment de ‘MUV’, l’espectacle que el Cirque va oferir el mes de juliol.

‘MUV’ deixa un impacte econòmic net de quasi 20 milions d’euros


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: Andorra Turisme

MUV, l’espectacle que el Cirque du Soleil va oferir durant el mes de juliol, va deixar un impacte econòmic net de pràcticament 20 milions d’euros. Concretament, van ser 19.906.849, una xifra un pèl inferior als 20,6 milions del 2019, últim any amb funcions abans de la Covid-19, però que deixa “satisfets” els responsables d’Andorra Turisme. Així ho ha manifestat aquesta tarda el gerent de la societat, Betim Budzaku, que ha detallat que finalment van ser pràcticament 84.000 els espectadors d’aquesta edició, i ha confirmat, tal com ja s’havia avançat, que l’any que ve la totalitat d’entrades seran assegudes i de pagament. Sense apujar preus, això sí.

“Començàvem com si fos de zero i teníem dubtes”, ha admès Budzaku, recordant que es va haver d’adaptar un espectacle pensat dos anys abans i que en la posada en pràctica es va veure condicionat encara per les restriccions de la pandèmia. Amb tot, ha volgut donar un gran detall de xifres en una presentació en què també estaven convidats representants del sector turístic. “Dies després de l’espectacle es van donar informacions una mica errònies i avui hem volgut donar la part més científica”, ha justificat.

De la part econòmica ha explicat que els ingressos van ser d’1,5 milions, un 18% per sobre que l’edició anterior, mentre que les despeses es van enfilar fins als 4,3 milions tenint en compte els 2,6 milions del contracte amb la companyia canadenca per l’espectacle (pràcticament el mateix que tres anys enrere) i l’1,6 de la logística (un 31% més que el 2019 pel context d’inflació i per la necessitat de ventilació de la carpa).

Amb tot, els càlculs d’Andorra Turisme situen en pràcticament 21 milions la despesa dels espectadors al país i si s’hi suma la feta també per la part logística i pels mateixos membres de la companyia eleva l’impacte econòmic total a 22,7 milions. Si es descompten els 2,79 milions del cost net de l’esdeveniment, en surt un impacte econòmic net de 19,9 milions, fet que comporta que per cada euro invertit el retorn hagi estat de 8,1. El retorn queda per sota de l’assolit fa tres anys (8,8), però és molt superior als 3,2 euros de retorn del 2013.

Valoració
De les enquestes fetes als espectadors se’n desprèn que la majoria (75,5%) procedien d’Espanya, un 16,3% d’Andorra, un 6,5% de França i un 1,7%, d’altres països. Budzaku, però, ha remarcat el fet que un 88% dels espectadors van pernoctar i que la mitjtana de nits que van passar al país ha passat de les 2,3 del 2019 a les 2,6 d’aquest any. A més, el 70,2% van assegurar que el principal motiu de visita al Principat era el Cirque. De la mateixa manera, un 46% del públic era nou, mentre que un 54% repetia l’experiència.

Finalment van ser 83.408 espectadors, el que suposa una ocupació global del 86%, quedant per sota del 94% de la darrera edició, però cal tenir present que era el primer cop que calia pagar tant per estar dret com per estar assegut. Concretament es van vendre 61.813 entrades de seient (una ocupació del 96%), mentre que en les dempeus l’ocupació va ser del 65%.

Un altre dels elements que ha destacat és l’increment de la despesa mitjana per persona en un 5,2%, arribant als 123,45 euros, tot i que el gerent d’Andorra Turisme no ha amagat que en aquest punt cal tenir en compte l’impacte de la inflació.

La valoració general de l’estada es puntua amb un 8,6, una xifra que Budzaku ha qualificat de “molt bona”, mentre que la satisfacció global de l’espectacle és d’un 8,3, unes dècimes per sota del 8,6 que va assolir Rebel. La resta d’aspectes preguntats se situen també en un notable o excel·lent i s'ha mostrat especialment sorprès per la bona acceptació de la nova ubicació, que va rebre una puntuació de 8,8, superior al 8,5 que el Parc Central havia rebut el 2019. 

Any que ve
De cara a l’edició del 2023 ha remarcat que hi haurà “canvis importants”. D’entrada, totes les localitats seran de seient i de pagament, però “no pensem apujar el preu”. I és que es busca sempre un preu més ajustat que altres espectacles del Cirque fora de les fronteres andorranes perquè el públic és molt familiar i “han d’agafar el cotxe, pagar un hotel, menjar i veure l’espectacle”, per tant s’aposta per un equilibri “amb el qual ens sentim còmodes”.

Sobre la ubicació, serà la mateixa en “un 90%”, però sí que es preveu que l’espai sigui una mica més reduït per les obres que preveu fer el Comú al carrer Doctor Vilanova. Aquest fet, juntament amb el tipus d’escenari que es prevegi, condicionarà l’aforament final, que no arribarà a les 5.000 localitats. I com serà la posada en escena? Tot just s’hi comença a treballar, però es té clar que haurà de “tenir un vincle” amb els 10 anys de relació amb el Cirque que es compliran. De la mateixa manera, no seria fins al setembre del 2023 i sempre amb l’acord del nou Govern, que es començaria a negociar un nou contracte amb el Cirque.

'MUV'
cirque du soleil

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Si claro

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte