Diari digital d'Andorra Bondia
L’inici del curs escolar està fixat per al dia 9 de setembre.
L’inici del curs escolar està fixat per al dia 9 de setembre.

Neguit de les famílies per la incertesa sobre com serà l’escola post-Covid


Escrit per: 
M.P.A./ Foto: Agències

“De moment no sabem res, no hi ha res clar.” D’aquesta manera es va expressar ahir el president de l’Associació de Mares i Pares (AMPA) del Col·legi María Moliner, Carlos Fernández, en referir-se a com serà el retorn a l’escola el curs vinent. Sobretot en allò que els toca més de prop, com ara el servei de menjador i les activitats extraescolars que es fan al migdia. Fa unes tres setmanes que es van reunir amb la Consejería de Educación, però no va ser precisament per aclarir res, sinó per tornar-se a citar a una reunió per a finals d’agost. 

Les opcions que s’han posat sobre la taula són diverses. Primer es va anunciar que hi hauria 15 alumnes per aula o es partiria la classe en grups i s’aniria alternant la formació presencial i online. A finals de juny, la ministra d’Educació, Esther Vilarrubla, va assenyalar que mirarien d’engegar el curs amb fins a 25 alumnes per classe. I encara el 9 de juliol passat, quan es va celebrar el consell nacional de les escoles, va declarar que es valora qualsevol escenari possible i com s’actuaria davant d’un possible rebrot. 

Depenent de l’opció que s’acabi prenent per al retorn a les aules, l’organització del menjador serà diversa, va assenyalar Fernández, tant pel que fa al personal que es necessitarà per atendre els alumnes com dels mateixos espais. En qualsevol cas, el que sí que demanen és “una seguretat” i que la decisió que es prengui “sigui responsabilitat del ministeri d’Educació” i no recaigui en els centres. La sensació, segons va dir, és que “a última hora haurem de córrer tots”. 

Una percepció que també comparteixen des de l’escola francesa d’Escaldes-Engordany. Segons la seva gerent, Montse Godó, “tant de bo sabéssim” com serà la tornada al col·legi el curs vinent. “Estem pendents del ministeri d’Educació”, que al seu torn “ens diu que està pendent del de Salut”. Godó va recordar que ja durant el mes de juny van aplicar “uns protocols molt estrictes” al menjador, encara que fos “més deficitari”, per evitar que es trobessin els grups de convivència de les classes i tot estigués desinfectat convenientment “perquè els pares ens ho demanaven”. També van prendre mesures d’especial protecció per al personal que atenia els infants, tenint molt en compte els treballadors d’edat més avançada. Godó es va mostrar molt receptiva a l’hora de col·laborar perquè la posada en marxa al setembre es faci de la millor manera. 

Ara per ara, a més, estan donant servei als esports d’estiu del Comú d’Escaldes-Engordany. En aquest sentit, va explicar que han hagut de reforçar les mesures de seguretat arran del brot associat a una obra que s’estava fent a Escaldes. I és que “el rebrot s’esperava a la tardor”. Per això el retorn al setembre es viu amb més confusió. 

Fer front a la incertesa
Per la seva banda, l’Associació de Mares i Pares d’alumnes de l’Escola Andorrana (Ampaea) han enviat un comunicat als seus associats per informar-los que s’han posat a disposició del ministeri d’Educació i de les direccions dels centres educatius “per col·laborar en el disseny dels diferents escenaris previstos per garantir el retorn de les escoles el mes de setembre”. 

En el comunicat, demanen més recursos humans i materials per cobrir les especificitats de l’escola andorrana en uns moments en què s’han de prioritzar unes mesures sanitàries concretes i necessàries per combatre la pandèmia. Amb relació a això, expressen que “l’anomenada nova normalitat no pot suposar una reducció de docents per nombre d’alumnes, la pèrdua d’espais comuns dins de l’escola o la manca de recursos materials i d’instal·lacions que no es poden millorar per manca de pressupost”. 

Consideren que el curs escolar s’ha d’iniciar amb la màxima qualitat, mantenint el projecte educatiu, i sobretot prestant una atenció especial a la salut emocional dels alumnes i de les seves famílies i alhora seguint les directrius sanitàries que garanteixin la salut dels alumnes. Per això, creuen que les normes o mesures que s’apliquin en relació amb l’escola han de ser coherents amb el que passa fora de l’escola. Així, el transport escolar, els espais de menjador i els patis s’han de planificar amb la mateixa eficiència que el transport públic, els espais públics de lleure i el sector de la restauració.

Igualment, l’Ampaea assenyala que també caldrà fer un esforç superior de comunicació amb les famílies perquè abans que comenci el curs rebin  informació sobre els possibles escenaris, les conseqüències que comporta cadascun d’ells i quins criteris es fixaran per canviar d’un escenari a l’altre.

A més, assenyalen que és important anticipar-se a les possibles desigualtats que es puguin crear entre famílies a l’hora d’afrontar els possibles canvis i mesures, i per això cal establir canals de comunicació eficients entre l’escola i les famílies. En aquest sentit, reconeixen que la mateixa junta d’escola ha de ser realment un òrgan representatiu de tots els actors implicats, un espai de transparència, diàleg, consens i presa de decisions.

Finalment, reiteren el seu compromís de posar-se a disposició de les autoritats i dels centres educatius formant part dels processos de decisions que afecten el retorn a les aules el mes de setembre. Només d’aquesta manera, conclouen, es podrà fer front “als temps d’incertesa que ens afecten”. 

neguit
famílies
incertesa
escola
post-Covid
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic