Diari digital d'Andorra Bondia
Interior del Servei d'Inspecció de Treball.
Interior del Servei d'Inspecció de Treball.

Només el 8% de les inspeccions de treball s’inicien d’ofici


Escrit per: 
E. Arasa / FOTO: Bondia

La Síntesi d’activitats del servei d’inspecció de treball del Govern corresponent a l’any 2018 (la darrera publicada al web www.treball.ad) mostra que, del total d’inspeccions que es van fer aquell any,  només un 8% es van iniciar d’ofici. En concret, es van fer 10 actuacions inicials d’ofici, davant de les 115 que es van realitzar després de rebre una denúncia. Segons la consellera general socialdemòcrata Judith Salazar, això demostra la poca capacitat que té el servei, per manca de personal, de dur a terme “una feina preventiva”, necessària per garantir la seguretat en el treball “en tots els sectors, ja que tots els sectors tenen els seus riscos”. 

Encara que a hores d’ara se’n desconeixen les causes, el malaurat accident a l’edifici de l’antic Punt de Trobada obre inevitablement interrogants sobre la seguretat a les obres, i més quan treballadors del sector comenten que el repunt en l’activitat constructiva està afegint pressió per complir amb els terminis. En qualsevol cas, i siguin les obres actuals més o menys segures, el Partit Socialdemòcrata fa temps que reivindica un reforç del Servei d’inspecció de treball amb la contractació de més personal. “El servei d’inspecció necessita redimensionar-se per adaptar-se al que requereix al país”, reclama Salazar al mateix temps que assegura que, mentre això no passi, el servei “només podrà reaccionar davant de les denúncies, però no podrà fer prevenció”. Per a la consellera socialdemòcrata, aquesta tasca preventiva és molt important de cara a detectar possibles mancances i incompliments de la normativa laboral, i més en moments en què hi pugui haver més tensió en algun sector.

Salazar, que abans de ser escollida consellera general havia format part del cos d’inspectors, recorda que el volum de treball no permetia iniciar gaires actuacions d’ofici, percepció que es corrobora si es miren les xifres que apareixen a les síntesis del servei. De fet, de síntesis publicades només n’hi ha dues, corresponents als anys 2017 i 2018, i les dades del 2017 encara són més dramàtiques: de les 113 actuacions per controlar les condicions generals de treball a les empreses, només 1 es va fer d’ofici, cosa que suposa menys de l’1% del total.

Salazar és conscient que, en moltes empreses, el compliment de la normativa legal en matèria de seguretat i salut en el treball es veu més aviat com “una càrrega”. És més, la consellera està convençuda que en molts casos es compleix la llei “per evitar sancions, que són prou elevades, més que no pas perquè es cregui en la seva efectivitat”.

La major part dels accidents laborals tenen lloc a l’obra

El sector de la construcció, en el qual treballa el 10,3% de la població ocupada, concentra un 30,7% del total d’accidents laborals, segons les dades que va fer públiques el departament d’Estadística del Govern a començament de mes i que corresponen a l’any 2020. En xifres absolutes, la construcció és el sector que va acumular més accidents laborals, en concret 379 sobre 1.234, seguit del comerç, on es van produir 234 accidents (19%). 

Deixant de banda la categoria “altres activitats socials i serveis personals”, que serveix de calaix de sastre per a activitats que no s’engloben en cap dels altres sectors estudiats per Estadística,  el següent sector amb més sinistralitat laboral és l’hoteleria. El més curiós és que l’hoteleria ocupa més o menys el mateix percentatge de població que la construcció (un 10,2%), però en aquest sector només hi va haver 108 accidents laborals l’any 2020 (8,8%). S’ha de tenir en compte que l’hoteleria va patir especialment el tancament per la pandèmia, amb molts treballadors en ERTO. Els anys anteriors, la sinistralitat en aquest sector fluctuava entre el 10 i el 13%.

inspecció de treball
construcció
Comentaris: 1

Comentaris

Ara que malauradament hi ha hagut un accident mortal a una obra es comença a parlar que es fan poques inspeccions de treball d'ofici, es parla de si els treballadors respecten les mesures de seguretat, de si estan prou formats en aquesta matèria, etc .. . Però del que calia parlar també, és de com les grans fortunes, estrenyen a les empreses perquè presentin pressupostos absolutament rebentats de preu i amb terminis de lliurament irrealitzables i amb penalitzacions econòmiques si les obres no es lliuren a temps. Que passa després, ja que en la majoria de casos les empreses acaben esprement als treballadors i els fan sentir que si no s'acaben les obres a temps és per culpa d'ells. Conseqüència, als treballadors els toca fer un munt d'hores una setmana rere l'altra, van estressats i esgotats i acaben baixant la guàrdia ... És cert que les empreses faciliten el material de seguretat als treballadors i els paguen formacions i cursets de seguretat. Però en molts casos fiquen tanta pressió als treballadors, que aquests per tal de satisfer els encarregats de torn, acaben relaxant-se en prendre certes mesures, per tal de poder anar més ràpid. De debò algú es pot creure que l'antic Punt de Trobada es pot obrir pel Pont de la Immaculada, tal com està a la fi de setembre? Després passa el que passa.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic