Diari digital d'Andorra Bondia
Alumnes a la capella del Col·legi Sant Ermengol.
Alumnes a la capella del Col·legi Sant Ermengol.

Onze casos d’assetjament detectats des del començament del curs


Escrit per: 
P.G. / Foto: Jonathan Gil

Durant aquest curs s’han notificat onze casos d’assetjament escolar o bullying. Això significa que almenys onze persones, menors d’edat, han patit un maltractament físic, psicològic o d’exclusió social, o bé presencial o bé via internet dins de l’àmbit educatiu, que els ha provocat un malestar que, en molts casos, s’ha pogut traduir a no voler anar a l’escola o, en d’altres de més extrems, a voler, fins i tot, suïcidar-se. I una altra cosa remarcable és que l’agressor o agressors són companys de l’escola. Es tracta d’una violència escolar que pateixen sobretot alumnes de segona ensenyança, durant l’adolescència, i que, en molts casos, marca per a tota la vida les víctimes. 

Si es mira l’evolució dels cursos passats, hi ha hagut un increment. El curs 2012-2013  van ser dos els casos notificats; el curs 2013-2014 també hi va haver dos casos detectats; el curs 2014-2015, nou casos notificats; i el 2015-2016, cinc. El curs passat, 2016-2017 (que és quan Govern va publicar el decret del protocol per actuar en casos d’assetjament) van ser catorze els casos notificats. “La lectura personal que en faig d’aquesta evolució d’increment de casos és positiva perquè les accions de prevenció fan efecte i fan aflorar els casos. Tradicionalment aquests casos d’assetjament havien quedat al marge i tot el que fem amb accions preventives és perquè surtin a la llum”, va explicar la directora del departament d’Inspecció i Qualitat Educativa del ministeri d’Educació, Marie Pagès.

D’aquests onze casos, només un va ser detectat a primera ensenyança. Inspecció i Qualitat Educativa  va confirmar ahir que sis ja estan resolts i d’altres cinc estan en procés de resolució.

Com es resol? 
Segons Pagès, un cop es comunica o es detecta un cas d’assetjament, s’activa el protocol. Primer, es fa és una acció de l’equip d’intervenció, en què hi participen responsables de la direcció de cada centre, un psicopedagog i un inspector i estableixen un pla d’intervenció, que té una durada de 30 dies. El protocol és igual per a tots els centres i ha de complir el que marca el decret que el Govern va publicar el novembre del 2016 sobre l’assetjament. “El pla d’intervenció sol consistir en diferents accions amb la víctima i l’agressor, amb sessions de tutories”, comenta Pagès. Passats aquests 30 dies, si la situació ja està normaliltzada i la víctima i l’agressor han fet la reflexió pertinent del perquè ha passat aquest assetjament i els rols de cadascun d’ells, i si han mirat de sanejar-ho i ho han aconseguit, el tema es dona per resolt. Si no s’ha solucionat, s’ha d’establir un nou pla d’intervenció amb altres accions. En alguns casos, s’ha d’avisar la policia. 

Assetjament a les xarxes
Segons Pagès hi ha diversos tipus de bullying. Hi pot haver un assetjament amb agressions físiques, verbals o d’exclusió social, “en què un líder aïlla la víctima”, comenta l’experta. També hi pot haver ciberassetjament. D’aquest, n’hi ha de tres subtipus. El ciberbullying, assetjament escolar per internet; el grooming, que és quan un adult amb una identitat falsa s’apropa a través de la xarxa a un menor. El grooming no es considera assetjament escolar però, segons va explicar Pagès, aquesta pràctica l’han copiat alguns agressors d’assetjament. Finalment, hi ha  el sexting, que és quan s’envien missatges amb fotos i vídeos on la víctima apareix amb missatges de contingut sexual. 

Als centres educatius la policia imparteix cursos per alertar de les conseqüències que poden tenir totes aquestes pràctiques.

Pagès va explicar que és important insistir en les accions preventives “en què es treballen els valors i les actituds, ja que sabem que, abans que nosaltres,  molts alumnes, companys de la víctima, ja ho saben i no ho han denunciat”. 

Quant a la formació, Pagès recorda que el juliol passat ja es van oferir cursos sobre l’assetjament per als docents, i el proper mes de juliol també se’n preveuen d’altres. Tot i això, la directora d’Inspecció i Qualitat Educativa explica que és a cada centre on s’ha de treballar en diferents accions i tutories sobre els valors i el respecte. 

A les escoles es va fer el concurs de curtmetratges amb la temàtica sobre l’assetjament, que va finalitzar el 20 d’abril passat. Els guanyadors seran vídeos de suport per als tallers del curs vinent. 

Pagès explica que erradicar l’assetjament escolar “serà complicat” però aposta per complementar les accions que es fan als centres amb d’altres que es facin fora de les escoles. “Estaria bé que esportistes famosos, ídols d’aquests joves, es manifestin i facin sortir a la llum situacions d’assetjament”, va apuntar Pagès. Amb tot, el que es vol és que  es facin públiques per actuar i solucionar-les. 

“És tant o més culpable qui ho veu i no fa res que qui ho fa”

Per commemorar el Dia internacional contra l’assetjament escolar, alumnes del Col·legi Sant Ermengol van celebrar ahir,  sota el títol Bons Dies, un conjunt d’activitats per sensibilitzar contra el bullying. Lectures de manifest, vídeos, obres de teatre... i un conjunt d’actes per remarcar valors com el respecte, i amb què “els alumnes volien enviar un missatge a tots els seus companys: es tant o més culpable qui ho fa que qui ho veu i no fa res”, va dir Maria Josep Pasqual, psicopedagoga del centre. Pasqual va remarcar que aquests valors s’han de treballar des de primària, ja que, en molts casos, és quan neix l’assetjament, que va evolucionant fins que surt a la llum a secundària. “Tots hem de tenir molt clar que no volem que ningú se senti humiliat i menyspreat per un company o companys", va comentar Pasqual. Alumnes i professors lluïen ahir la polsera amb l’etiqueta #tractembétothom.

casos
assetjament
començament del curs
bullying
Comentaris: 1

Comentaris

Mas grave es el proprio colegio quien esconde y oculta lo que pasa a los niños y a sus padres acusando que muchas veces viene de casa y te contesten que nel cole eso no pasa quando tb empieza muchas veces dai el problema y nunca se mira bien las dos partes quien pide perdon es bien visto pero quien no perdona no y pk? Pk esta harto de ser acosodado e tratado mal y tener k callar . Se mira siempre al k recoge la piedra pero kien la atira nunca nadie lo ve es muy injusto

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic