Diari digital d'Andorra Bondia
El servei de bicicleta elèctrica compartida es va posar en marxa el mes de juliol de l’any passat.
El servei de bicicleta elèctrica compartida es va posar en marxa el mes de juliol de l’any passat.

Pel Govern, l’adjudicació de la bici elèctrica és legal i diu que recorrerà


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

Després d’examinar l’argumentació de la Batllia, el Govern ha decidit recórrer davant de la Sala Administrativa del Tribunal Superior la sentència de la Batllia que anul·la la concessió del servei de bicicleta elèctrica compartida. La qüestió és que l’executiu considera que l’adjudicació està feta conforme a dret i que en tot moment s’han seguit els procediments habituals de contractació pública. A més, des del Govern es va assegurar que els usuaris i abonats del servei tenen totes les prestacions garantides, ja que la justícia permet a l’executiu i a l’empresa que va guanyar el concurs seguir oferint-lo amb total normalitat. De fet, la concessionària ja va informar els seus usuaris que el servei continua prestant-se amb normalitat.

El Govern va explicar que en la resolució, la Batllia rebutja tots els punts d’impugnació presentats per l’empresa recurrent (Etna Serveis). En concret, la justícia declina l’argument de l’experiència empresarial així com també l’idioma amb el qual es va presentar la candidatura. L’únic punt que estima, i que argumenta per declarar nul·la l’adjudicació, és un possible defecte quant a la possibilitat de subcontractació de serveis. En aquest sentit, l’executiu remarca que el Tribunal de Batlles apunta que el Govern havia d’aclarir els termes de cessió i subcontractació d’una part del servei, malgrat que estigués previst en el plec de bases, d’acord amb l’article 42 de la Llei de contractació pública. Per això, el batlle demana retrotraure les actuacions a fi que l’executiu pugui adoptar una nova resolució després de tornar a procedir a la valoració de les ofertes presentades.
La sentència, a la qual ha tingut accés el BonDia, és clara i conclou que l’oferta de Montre, l’empresa guanyadora, no podia ser presa en consideració, ja que “no complia amb dos dels requisits exigits al plec de bases”. Es tracta, d’una banda, de la subcontractació de serveis considerats com a prestacions principals de la concessió, i de l’altra, l’externalització del personal encarregat d’aquests serveis. És per aquest motiu que la sentència indica que s’ha de declarar nul·la l’adjudicació.
Segons el plec de bases del concurs per a la concessió del servei de bicicleta elèctrica compartida, l’adjudicatari ha de realitzar l’activitat per ell mateix i amb els seus propis mitjans humans i tècnics. Tanmateix, es dona la possibilitat de subcontractar la gestió de prestacions accessòries, amb l’autorització prèvia del ministeri. També es recull al plec que l’empresa adjudicatària ha de disposar del personal necessari per oferir el servei i s’indica que aquest personal quedarà vinculat contractualment de forma “directa i exclusiva” amb l’empresa adjudicatària. Davant d’aquest fet, la sentència del Tribunal de Batlles assenyala que, per tant, el personal que s’ha d’encarregar de les diferents tasques incloses al plec ha d’estar vinculat contractualment de forma directa i exclusiva amb l’adjudicatària. Entre aquestes tasques, la Batllia cita el manteniment de les bicicletes elèctriques, inclosa la reparació, i el subministrament i manteniment del sistema informàtic de gestió. Així, la justícia indica que aquestes prestacions no són serveis accessoris, ja que sense ells el servei seria deficient o fins i tot inviable.
La realitat, però, és que l’oferta Montre preveia la subcontractació de tot el personal a excepció del gerent. Així, s’indicava que els manteniments i reparacions de les bicicletes es realitzarien per part de mecànics d’empreses partner, una proposta que va ser assumida per part del Govern. La guanyadora del concurs també preveia la subcontractació del subministrament i manteniment del sistema informàtic de gestió (la web i l’app és propietat d’Andorsoft). Al mateix temps, la sentència del Tribunal de Batlles assenyala que tot i que el plec de bases recollia la possibilitat de dur a terme una subcontractació sempre que es demanés autorització prèvia al Govern, aquest no va ser el cas amb Montre. A més, afegeix que encara que això s’hagués produït, si el Govern entenia acceptable l’admissió d’ofertes que preveiessin la possibilitat de subcontractar serveis ho hauria d’haver aclarit a les empreses interessades perquè haguessin pogut valorar aquesta opció. No haver-ho fet compromet la lliure concurrència i la igualtat d’oportunitats, diu.
Amb relació a la manca d’experiència de Montre, la Batllia desestima aquest punt, ja que considera que es té en compte l’experiència de l’empresa i no la que podria tenir en el servei que es volia concessionar. A banda rebutja les observacions amb relació a l’idioma utilitzat en el dossier de la guanyadora, ja que Etna Serveis també va presentar alguns documents en una llengua estrangera així com les que argumenten que el gerent de Montre és un jove llicenciat i per això hauria d’haver tingut menor puntuació en aquest àmbit.
Des de Montre es va posar en relleu ahir que “si el Govern apel·la nosaltres anirem de la mà”. Pel gerent de l’empresa, Erik Fraissinet, l’oferta presentada estava “en regla” i “dins el marc del plec de bases”. 

 

Etna Serveis estudia presentar recurs

Tot i que encara l’ha de valorar amb profunditat, Etna Serveis es planteja recórrer contra la sentència de primera instància. Així, la companyia que no va resultar adjudicatària del servei de bicicleta elèctrica compartida veu força probable aquest pas tenint en compte que considera que la nul·litat de la concessió hauria de suposar l’aturada immediata del servei per part de Montre al mateix temps que es pregunta si durant aquest període seguirà rebent ajuda pública fer facilitar-lo. L’aspecte més “greu”, però, segons Etna Serveis, és el fet la sentència no faci menció dels canvis que va patir el projecte un cop ja havia estat adjudicat (que inclouen modificacions tècniques). L’empresa recurrent vol que aquests canvis es tinguin en compte, ja que “el que hi ha avui al carrer no és el que va valorar el Govern”. També vol saber qui va autoritzar la modificació.

 

 

bici elèctrica compartida
cicland
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic