Diari digital d'Andorra Bondia
El carrer Prat de la Creu d’Andorra la Vella.
El carrer Prat de la Creu d’Andorra la Vella.

Proposta perquè Prat de la Creu sigui de sentit únic i carrils bici segregats


Escrit per: 
Agències/Redacció / FOTO: Facundo Santana

Han passat més de dos anys des de l’adjudicació de la redacció del pla de Mobilitat de la vall central, un text que té per objectiu optimitzar el trànsit i millorar la qualitat de vida de la ciutadania. Tot i estar llest des d’abans de les eleccions comunals, serà durant els primers mesos del 2020 que les cònsols d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany podran conèixer les conclusions. Entre aquestes hi ha modificar el carrer Prat de la Creu perquè sigui de sentit únic o instaurar una xarxa de carrils bici segregats des de Santa Coloma fins a Escaldes. Així, la ciutat prendria “una morfologia totalment diferent de la mobilitat que tenim avui en dia”, va explicar el director de Mobilitat, Jaume Bonell.

“Pot ser una oportunitat per utilitzar la bicicleta de manera quotidiana”, creu Bonell, ja que els carrils, en estar separats, donarien més seguretat a les persones que vulguin fer de la bicicleta o el patinet elèctric el seu element de mobilitat. “La mobilitat al centre urbà podria experimentar un canvi substancial”, apunta, oferint “unes garanties que es traduirien en un major ús”. Avui, la majoria són “espais per poder circular en bicicleta” que no podrien definir-se com a carril bici, ja que estan pensats per a les persones que practiquen el ciclisme com a esport. A més solen estar situats en sentit nord, perquè “quan van en sentit descendent arriben als 50 o 60 quilòmetres per hora i poden fer-ho entre el trànsit sense problema”.
El pla de Mobilitat de la vall central preveu accions a curt, mitjà i llarg termini i, “si arribem a poder convèncer-les de la necessitat d’implantar-lo”, les primeres accions poden veure la llum aviat. Bonell és optimista, atès que “avui tota la classe política està sensibilitzada amb el medi ambient i el canvi climàtic” i, precisament, la seva aplicació comportaria una reducció d’emissions i la millora de la qualitat de l’aire. La pròxima reunió de la Taula nacional de mobilitat, programada per al febrer, acabarà de definir els detalls per a la seva presentació i posada en marxa.

Mobilitat al mòbil
L’aplicació per a dispositius mòbils de Mobilitat, junt amb les més de 125.000 visualitzacions de la pàgina web del departament, van ser per a Bonell un “element determinant” a l’hora de gestionar el trànsit durant les passades vacances de Nadal, perquè “la gent tingui la informació i pugui prendre una decisió” sobre els moviments que farà dins les fronteres andorranes. A això s’hi afegeix la feina conjunta amb els serveis de circulació, la policia i els cossos de seguretat dels països veïns. L’aplicació de Mobilitat va acabar el 2019 amb més de 18.000 descàrregues i amb la voluntat d’integrar-se en la nova aplicació Mou_t_b, creada pel ministeri d’Economia i FEDA, i que actualment es troba en fase de proves. Allà es podrà obtenir tota la informació sobre com desplaçar-se, ja siguin aparcaments, transport públic o serveis de cotxe i bicicleta compartits.
Les enquestes realitzades pel departament apunten que només el 10% de la mobilitat es fa a través del transport públic. Xifra que des de la nova concessió del servei d’autobusos ha augmentat un 10% més respecte a l’any passat, segons defensa el Govern tot i que aquesta dada és difícilment contrastable ja que ni les concessionàries ni l’executiu tenen dades concretes d’usuaris abans del concurs. Per a Bonell, el foment del transport públic va lligat a la seva efectivitat, ja que “en el moment que tinguem la capacitat de buidar turismes de la carretera, els autobusos aniran més de pressa i hi haurà més freqüències de pas”. El director de Mobilitat considera que per incentivar-ne l’ús “s’ha fet un esforç important quant a preus a través dels abonaments, però encara es poden retocar més”.
Bonell va remarcar que amb l’objectiu de tenir una visió total dels moviments dels visitants dins la xarxa viària, Mobilitat posarà en marxa un sistema intel·ligent de comptatge i control dels vehicles que accedeixin al Principat. Estaran dividits en quatre bosses de vehicles, una a la vall central, l’altra a la vall d’Orient, la tercera a la vall del Nord i la darrera al Pas de la Casa. “A l’hivern la casuística és una a través de les estacions d’esquí”, apunta, de manera que les bosses permetran, sabent que els esquiadors es desplaçaran cap a la vall central un cop tancades les pistes, “anticipar els moviments dels vehicles i, un cop hagi començat la maniobra d’aproximació cap a la vall central, quina part residual queda a cada lloc”. A aquest sistema se li sumaran altres comptatges, com el que usa Mobilitat o les dades recollides a través d’Actua Innovació. Un cop el departament de Mobilitat disposi de les dades, arribarà el moment d’aplicar els protocols de trànsit escaients per optimitzar el màxim la xarxa viària. “És difícil optimitzar quelcom quan disposes de dades aproximades”, reconeix Bonell. Per això, amb les xifres reals, Mobilitat podrà avançar-se a aquests esdeveniments, reorganitzant el trànsit.

 

 

 

Andorra
escaldes
Prat de la Creu
carril bici
santa coloma
Pla de mobilitat
torres

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte