Diari digital d'Andorra Bondia
La recepció d’un establiment hoteler del país.
La recepció d’un establiment hoteler del país.

Preocupació per les inversions que hauran de fer els hotels en un any


Escrit per: 
M.S.C.

La Unió Hotelera d’Andorra (UHA) considera que la nova classificació aprovada dimecres pel consell de ministres representa un salt qualitatiu per al parc hoteler del país i també permetrà que els establiments d’una mateixa categoria siguin més semblants. Amb tot, hi ha aspectes del reglament que causen temor entre el sector. Els principals són la despesa en inversions que caldrà fer en tan sols un any per adequar-se als nous requisits i l’impacte que pot tenir la introducció de la reputació en línia. 

Sobre la primera qüestió, la directora de l’UHA, Sarah-Jane Giménez, va remarcar que els hotels no tindran un any real per fer les obres, ja que durant la temporada d’hivern i la d’estiu no es pot treballar perquè es té l’establiment ple. A més, algunes millores requereixen una despesa important, com ara el canvi dels matalassos per complir el gruix que fixa el nou text. És per això que la Unió Hotelera havia demanat un període d’adaptació de cinc anys per poder fer aquestes millores progressivament. Amb tot, el Govern ha assegurat al sector que serà flexible amb les grans inversions. Així, per exemple, si en una inspecció es constata que l’hotel ja ha substituït una part important dels matalassos i disposa d’un pressupost que mostra la voluntat de completar la resta en el futur, es confiarà en la bona voluntat de l’establiment.
Un cas similar es donarà amb els idiomes que ha de dominar el personal, segons va traslladar el ministeri de Turisme a la patronal. Els hotelers són conscients que aquest és un requisit fonamental que cal tenir en compte però assenyala que al Principat hi ha massa problemes per trobar assalariats com per dir que no a un empleat perquè no parla una llengua. A aquest fet s’hi afegeix que la majoria de treballadors venen d’Amèrica Llatina i això suposa que no parlen català quan per al client que rep Andorra seria important. Aquest compromís del Govern va tranquil·litzar el sector. Altres inversions importants afecten la superfície mínima que hauran de tenir les habitacions, motiu pel qual alguns establiments hauran de fer obres per complir amb les mides. 
Quant a la reputació en línia, que pot atorgar fins a un 10% més de punts o restar un 25% per obtenir les estrelles, l’UHA reitera la por sobre l’impacte que pot tenir aquest sistema tan “innovador”. En aquest sentit, l’entitat remarca que la mesura pot fer créixer les amenaces dels clients vers l’establiment. Diuen que l’hoste, en saber que aquest element es tindrà en compte a l’hora d’obtenir una categoria, pot fer demandes (com ara exigir una nit gratuïta) a canvi de no posar una mala puntuació a Booking. Situacions com aquesta es donen avui en dia i amb la nova legislació es tem que vagin a més. Un aspecte positiu, però, és que finalment el Govern ha acceptat que la part que fa guanyar punts puntuï un 2% més respecte de la proposta inicial. 
Des de l’UHA es va celebrar el treball conjunt que hi ha hagut amb l’executiu. De fet, en les últimes aportacions que va fer (centrades en aspectes més de detall) un 70% van ser acceptades. Alguns exemples són el fet que les caixes fortes només seran obligatòries per als 4 i 5 estrelles i que el restaurant addicional comptarà 15 punts quan abans eren 5. L’entitat també considera que la classificació no afectarà gaire les estrelles actuals, excepte per als petits hotels que en els últims anys hagin invertit menys, tot i que no es creu que sigui un volum important.
De la seva banda, la presidenta d’Autèntics Hotels d’Andorra (AHA), Cristina Canut, va remarcar que el reglament és “el que s’esperava”. Considera que un any d’adaptació és un termini correcte i permetrà fer les adequacions que la nova classificació requereix. Amb tot, pot succeir que hi hagi establiments que no puguin fer les obres per mantenir la categoria perquè l’edifici no ho permet i d’altres perquè consideren que la despesa és massa cara pel retorn que poden tenir. Tampoc la reputació en línia preocupa l’AHA. Tot i que desconeix si és la millor eina (és conscient de mancances que té), l’associació està oberta a provar-ne el funcionament. Coincideix amb la Unió Hotelera que aquestes plataformes poden comportar amenaces dels clients tot i que recorda que això ja es dona ara.
El que sí que apunta Canut és la possibilitat que el Govern hagi d’abaixar la nota de tall a partir de la qual no es puntua negativament (un 8), ja que és molt exigent. L’AHA creu que la nova classificació comportarà canvis en les estrelles i, fins i tot,  algun propietari pot optar per fer pisos de lloguer perquè “amb un hotel no t’hi guanyes la vida”.

 

hotel
classificació hotelera
Unió Hotelera
Autèntics hotels d'andorra
UHA
AHA

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte