Diari digital d'Andorra Bondia
El secretari general i el president de l'Automòbil Club d'Andorra, Antoni Sasplugas i Enric Pujal, durant la presentació de l'informe Imaca 2017.
El secretari general i el president de l'Automòbil Club d'Andorra, Antoni Sasplugas i Enric Pujal, durant la presentació de l'informe Imaca 2017.

Punts d’alta accidentalitat pendents d’actuacions des de fa tres anys


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: M.F.

Ja ho va dir el secretari general de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), Antoni Sasplugas, que la principal causa dels accidents respon, la majoria de vegades, a una raó humana, a excedir la velocitat permesa, no respectar les normes de circulació, conduir sota els efectes de l’alcohol i les drogues, entre d’altres. Tot i això, l’ACA, gràcies a la col·laboració dels agents de circulació de totes les parròquies, va identificar, a l’Informe de mobilitat de l’Automòbil Club d’Andorra (Imaca) del 2014, punts  de la xarxa viària on hi havia més accidents, ja que a Andorra no hi ha els requisits tècnics  per considerar-los punts negres o trams de concentració d’accidents. En el darrer Imaca, corresponent a l’any passat, es detecta quines millores s’han fet i quines no s’han fet al respecte.  Com és el cas de l’avinguda Sant Antoni de la Massana o la rotonda del Telecabina d’aquesta població, identificades per la Taula de Mobilitat com “un dels trams amb pitjor velocitat del pas del país” i on conflueixen molts vehicles i vianants. Tots dos trams encara estan en estudi.
Si continuem en aquesta parròquia, l’Imaca destaca que, al tram d’Erts, la presència d’un pas de vianants a tocar de la rotonda de pujada en direcció  a Arinsal “ha provocat alguns problemes”. Tot i això, l’informe afirma que no està programat reubicar aquest pas de vianants. 
Una altra parròquia amb punts que van ser detectats com a problemàtics i que encara estan pendents d’actuació és la capital. A Andorra la Vella, per l’alt índex de trànsit, és on hi ha també més accidents, i la majoria passen a la carretera general. Tot i això, el carrer Prat de la Creu i, més concretament, entre el parc Central i la rotonda del Govern, per la gran quantitat de sortides de vehicles i pels girs a esquerra i dreta i passos de vianants, es va identificar com un tram problemàtic. En aquest sentit, malgrat que s’hagin repintat els passos, l’Imaca remarca que no hi ha hagut cap canvi en la senyalització vertical. Tot i això, i sense explicar cap raó, es remarca que s’han reduït notablement els accidents. Queda pendent també el pas elevat a l’avinguda Salou a l’altura de l’Estadi Comunal, que ahir el mateix director d’Ordenament Territorial, Manel Riera, va dir que seria efectiu al juny, perquè l’estructura s’està acabant i els fonaments s’estan executant.  D’aquesta manera, es preveu que les retencions també disminueixin. A l’avinguda Tarragona, s’hi ha fet l’eixamplament i s’està pendent de generar un carril bici en sentit ascendent. 

Un 60% menys d’accidents
Un altre punt destacat com a problemàtic és la rotonda d’Aixovall o rotonda d’Arades, que ara és competència del Comú de Sant Julià,  i no s’hi preveu cap actuació. Tot i això, des del servei de Circulació d’aquesta parròquia, s’apunta que, des de la construcció del túnel de la Tàpia, s’han reduït un 60% els accidents a l’avinguda Rocafort. 
A Encamp, un altre punt que es va detectar com a problemàtic, principalment per l’excés de velocitat, és el tram que va d’Encamp a Meritxell, en el doble carril o el tram del túnel dels Dos Valires. “No es preveuen actuacions en el tram de Meritxell”, segons l’Imaca, tot i que asseguren que ja no es té constància que sigui problemàtic. 
A Ordino, els dos accidents mortals del 2017 ja van determinar l’eliminació del doble carril d’avançament a la CG-3. Tot i això, l’Imaca remarca que hi havia prevista l’ampliació de diferents trams de la CG-3 a Arcalís per millorar la circulació en els trams més estrets i conflictius, però han estat mesures anunciades que no s’han executat. 
A Canillo, es remarca l’eixamplament del tram d’Incles com a mesura correctora tot i que la problemàtica és més aviat per   les condicions meteorològiques  i els excessos de velocitat.  Tot i això, subratlla que només falta dotar-lo del carril bici ascendent projectat. 
A Escaldes, l’aparcament del Fener i la rotonda del Quilòmetre Zero eren els punts on es van detectar més accidents. La majoria dels sinistres de l’aparcament són pel pendent i perquè els conductors no posen les mesures de frenada. Pel que fa a la rotonda esmentada, continua sent el tram amb més trànsit del país.

alta
accidentalitat
pendents
actuacions
tres anys
punts
Número de vots: 124
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic