Diari digital d'Andorra Bondia
El SAAS és qui ha de vetllar pel bon ús de la història clínica compartida.
El SAAS és qui ha de vetllar pel bon ús de la història clínica compartida.

Quatre expedients oberts per ús irregular de la història clínica


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: Jonathan Gil

La direcció del SAAS va confirmar ahir que hi ha quatre expedients oberts per possibles irregularitats en l’ús de la història clínica compartida. Són expedients a quatre professionals, un metge i tres treballadors administratius. Ara per ara són investigacions obertes, i les persones continuen treballant pel SAAS fins que no es demostri la irregularitat en qüestió. Si s’arriba a constatar, l’expedient passaria al ministeri corresponent d’acord amb la Llei dels drets i deures del pacient i de la història clínica compartida. 
Des del SAAS també asseguren que amb l’aplicació d’aquesta llei i un cop ha entrat en vigor s’han fet canvis i millores per adaptar-se a les noves disposicions.
El SAAS és el responsable del control i del bon funcionament de la història clínica compartida, en la qual s’inclou tota la informació recollida del pacient, amb dades especialment sensibles. El personal del SAAS ha rebut formacions sobre el funcionament i el degut tractament d’aquesta història clínica abans que entrés en vigor, i la llei també regula els accessos. Tot queda enregistrat informàticament. Les auditories que el SAAS està obligat a fer del sistema són les que han detectat certes irregularitats, com ara accessos a informació d’històries clíniques de personal del SAAS que no hauria d’accedir a segons què. Això a través del sistema informàtic és fàcil de provar, però és el personal involucrat qui haurà de justificar el perquè ha consultat aquesta part de la història del pacient. En cas que no hagi complert amb el que marca la llei, el ministeri aplicarà les sancions i accions corresponents contra el treballador, tal com marca la llei. 
A la mateixa llei, a l’article 41.4, es parla que els professionals que hi accedeixin ho han de fer per mitjà d’una motivació. Amb l’aplicació de la llei, ara s’ha afegit que aquesta motivació s’ha d’especificar marcant les opcions que indica el sistema. Per exemple per procés d’assistència presencial, o per suport del sistema de la informació (ja que els informàtics també hi tenen accés). De tot això n’han estat degudament informats tots els treballadors a través d’una circular interna que es va enviar per correu el desembre passat. Aquesta i altres millores informàtiques s’han anat aplicant. 
Al capítol setè de la llei es tracta el règim disciplinari dels professionals de la salut i es parla de tipologies d’infraccions, que van de lleus a molt greus. Les sancions aplicables a les lleis poden ser una amonestació escrita o una multa de 600 a 1.000 euros. Les greus suposen de 1.001 a 50.000 euros de multa, i les molt greus de fins a 100.000 euros. En l’aplicació de totes elles s’ha de veure la intencionalitat o negligència, el menyspreu així com altres condicionants, entre els quals el perjudici causat. 

història clínica
ús irregular
expedients
oberts
quatre

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte