Diari digital d'Andorra Bondia
Queixes dels pares per un inici de curs caòtic a l’Institut Espanyol
Queixes dels pares per un inici de curs caòtic a l’Institut Espanyol

Queixes dels pares per un inici de curs caòtic a l’Institut Espanyol


Escrit per: 
M.S.C./Foto: IEM

L’arrencada del nou curs escolar ha estat especialment caòtica a l’Institut Espanyol ubicat a la Margineda. Segons han denunciat els pares consultats, el retorn a les aules es va dur a terme el dilluns 12 de setembre i no pas l’endemà de Meritxell, com ha passat sempre. Això no ha estat, però, el que ha fet saltar les queixes sinó el fet que les classes no hagin començat amb normalitat. Les incidències són diverses i prou importants perquè els alumnes només hagin acudit al centre a “perdre el temps”, segons expliquen els pares.
La realitat, indiquen, és que el 12 de setembre l’activitat es va reprendre tot i que faltava un bon nombre de professors, no s’havien dissenyat els horaris definitius i el centre no disposava de cap d’estudis. En el cas dels alumnes de batxillerat, l’inici de les classes va ser el 15 de setembre. Amb tot, els pares denuncien que no van fer cap classe perquè no hi havia cap professor. Ara ja es disposa d’un horari provisional i se’ls ha informat que de cara a la setmana que ve ja tindran el definitiu. El que desconeixen és quan s’hi incorporarà el professorat definitiu. Les fonts consultades van destacar que el neguit per aquesta arrencada de curs amb tantes disfuncions es fa especialment més intens entre els alumnes que cursen batxillerat i que l’any que ve ja aniran a la universitat, tenint en compte que estan en un moment “crucial”. 
A aquest funcionament anormal del centre s’hi afegeix un problema de comunicació entre la conselleria d’Educació de l’ambaixada espanyola i els pares dels alumnes. Aquesta dificultat a l’hora d’accedir a la informació afecta especialment l’Associació de Pares (APA) de l’Institut Espanyol, que ha vist com des de la conselleria se li indicava que l’entitat ja no era legal. Tal com van exposar fonts properes a l’associació, des de l’ambaixada se’ls va informar que això ha estat motivat pel canvi de nom del centre, ara María Moliner. I per aquest motiu, ara no se’ls permet accedir a les instal·lacions de l’institut i han de mantenir les reunions en un bar. Des de l’APA s’assenyala que ni als professors, ni als alumnes ni als pares no se’ls va notificar oficialment el canvi de nom. Des de la conselleria es manté, però, que aquesta informació ja es va donar a través de la premsa. 

Menjador
La improvisació amb què s’ha dut a terme aquesta reorganització del sistema espanyol també afecta l’APA de l’Institut Espanyol en el que fa referència al servei de menjador que ara assumeix. La conselleria ha informat l’entitat de la voluntat de concessionar-lo a una empresa privada, però es desconeix quan i com es vol fer. El servei funciona a hores d’ara amb normalitat i les quotes ja s’han cobrat als usuaris. Són 350 persones que ja han pagat el menjador i l’APA té contrac­tats dotze treballadors per oferir els àpats al centre. D’aquests, només uns tres o quatre empleats són fixos, mentre que la resta tenen contractes temporals per als deu mesos en què el servei està en funcionament. A més, tots els utensilis són propietat de l’APA. Per tot plegat, l’entitat considera que caldria que la conselleria d’Educació de l’ambaixada espanyola avisés amb un cert marge de temps per poder reorganitzar el servei com cal. Ara per ara no se’ls ha traslladat cap calendari. Fonts properes a l’entitat van destacar que el menjador ha estat ben portat i que entre els usuaris no hi havia queixes per la qualitat dels àpats ni el seu funcionament. Per això consideren que és sorprenent que se’n vulgui retirar la gestió a l’associació. L’APA d’aquest centre té més de 500 pares associats. 
Davant de tots aquests fets, els pares destaquen que si l’únic problema que hi hagués amb la conselleria d’Educació fos la manca de comunicació, no haurien fet pública cap queixa. La realitat, però, és que a aquesta situació s’hi afegeixen dificultats en el funcionament de l’institut que tenen com a principals perjudicats els alumnes. Així mateix, les fonts consultades van voler deixar clar que no tenen res en contra del sistema educatiu espanyol, ja que si això fos així, i tenint en compte que a Andorra hi ha altres opcions, portarien els fills a un altre sistema educatiu.
El centre María Moliner, que integra les seus de la Margineda i de l’Escola Espanyola d’Escaldes-Engordany, disposa de 850 alumnes i, segons va manifestar el secretari d’Estat d’Educació, Formació Professional i Universitats d’Espanya, Marcial Marín, en la inauguració, aquest any s’ha notat un increment de les matrícules en infantil i en batxillerat. Ara per ara, la plantilla del professorat es manté en 80 docents i la contractació de nous professors anirà en funció del nombre de matrícules, va dir.

Institut Espanyol
margineda
APA
escola espanyola
conselleria d'Educació
Ambaixada espanyola
maria moliner

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Las declaraciones realizadas por la CONSEJERIA de educación de España en Andorra a través del asesor técnico hace poco en un medio de comunicación sobre que la matrícula del colegio María Moliner había aumentado mucho y por so faltan profesores NO ES CIERTA. En infantil hay pocos alumnos y Madrid quiere unificar en una línea, y sobra profesorado de primaria, pero falta en secundaria porque la consejera no quiere contratar a los profesores dispuestos a denunciar los abusos de esta señora al los docentes españoles allí destinados. Si quiere más información y detalles diríjase al correo proporcionado. Gracias.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte