Diari digital d'Andorra Bondia
Usuaris habituals de la línia L4 s’han quedat sense poder pujar al bus i per això s’estan posant reforços.
Usuaris habituals de la línia L4 s’han quedat sense poder pujar al bus i per això s’estan posant reforços.

Reforç puntual a la línia L4 per evitar que els usuaris es quedin a la parada


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Facundo Santana

Què passa aquesta setmana amb els autobusos de la línia L4 que fa el trajecte entre Andorra la Vella i el Pas de la Casa que va plena de gom a gom durant certes hores del dia fins al punt que en algunes ocasions hi ha hagut usuaris que s’han quedat a la parada sense poder pujar al bus? Té a veure amb la desactivació des de dimarts de la línia L3 que feia el recorregut entre la capital i Soldeu? Aquestes són les preguntes que s’estan fent aquests dies alguns dels passatgers habituals del servei que s’han trobat en alguna d’aquestes situacions.

És el cas de la Maria, una resident que viu a Incles i que viatja cada dia amb transport públic. Ella no ha estat de les que no han pogut pujar al bus però sí que ha estat testimoni de com unes quantes persones no ho podien fer perquè de pujada cap a les 5 de la tarda ja a la parada que està situada a tocar del Beluga, a Escaldes l’autobús ja va ple. Al seu parer si encara funcionés la línia L3 això no passaria, ja que podria absorbir tots els usuaris com ha passat durant la temporada d’hivern. De tota manera, fa notar la necessitat de reforçar les línies L4 i L2 perquè aquesta situació de saturació s’ha donat darrerament en diverses ocasions amb motiu del Row o de la Copa del Món, per exemple. A més, també denuncia la supressió del bus L4 de les 10 de la nit perquè penalitza els usuaris que el feien servir en sortir de la feina i ara es troben que no ho poden fer. I posa l’accent en la realitat cada vegada més freqüent dels residents que viuen fora de les parròquies centrals a causa de l’elevat preu del lloguer dels habitatges.

Tornant a les dificultats d’aquesta setmana, podria ser, però, que la situació s’hagi complicat a causa del Sumol Snowtrip, un festival que combina esquí i festa durant tota la setmana al Pas de la Casa, adreçat a joves portuguesos i que aplega prop de 4.000 persones? I és que aquesta és la raó principal que dona la companyia concessionària de la línia L4 per explicar les incidències que s’han produït, la qual cosa la mateixa Maria no descarta.

Segons el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, aquesta setmana s’està donant una acumulació més gran de passatgers a l’L4 a causa precisament d’aquests turistes portuguesos que s’estan al Pas i que “com que no hi ha massa neu, es mouen cap a Soldeu, cap al Tarter i cap Andorra la Vella”. Dallarès reconeix que es tracta d’una situació sobre la qual “estem atents i estem posant reforços”. Així, quan es constata que queda alguna expedició que no pot absorbir tots els passatgers hi posen reforços “que els deixarem tota la setmana perquè aquest grup pel que sabem s’hi estaran tots aquests dies al Pas”. Dallerès recorda que cada any a final de temporada d’hivern acostumen a venir “i com que no hi ha neu volten una mica més”, reitera, afegint que “ja s’han detectat les hores en les quals s’acostumen a moure i ja hi estem donant resposta des de dimarts mateix”.

Aquests reforços no afecten els horaris, que són els mateixos que estan establerts, sinó que es posa un vehicle addicional en la franja horària en la qual hi ha més moviment de persones. Així les coses, en comptes de passar dos autobusos de la línia L4 cada hora en passen tres. De pujada, ho fan entre les 4 i les 6 de la tarda i de baixada de les 10 a les 12 del matí i entre les 4 i les 5 de la tarda. D’aquesta manera s’assegura que les persones que no han pogut pujar en l’expedició ordinària puguin fer-ho en el vehicle addicional de reforç.

El gerent de Coopalsa també posa en relleu que ja tenen un protocol d’actuació segons el qual sempre que hi ha algú que s’ha de quedar a la parada perquè el bus va ple el conductor truca a l’oficina d’operacions de la companyia i avisa que no ha pogut carregar tothom. “Si això passa repetidament vol dir que tenim un problema i que falta més servei”, confirma. En aquest sentit, insisteix que des de la concessionària “sempre estem vigilants per detectar si hi ha mancances en alguna franja concreta per poder-ho corregir”. I si el problema “és repetitiu” és quan es prenen les mesures adients per corregir-lo.

També des del ministeri de Presidència, Economia i Empresa s’assegura que s’està en permanent contacte amb l’empresa concessionària de les línies de transport de viatgers. Igualment s’explica que després de la supressió del reforç excepcional de la línia L3 coincidint amb el final de la temporada d’hivern, el ministeri fa una anàlisi contínua de les necessitats dels usuaris de les línies d’aquesta part de la vall. I en aquest moment, s’estudia si és necessari el reforç d’aquesta línia en les hores punta.

reforç
L4
usuaris
parada

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte