Diari digital d'Andorra Bondia
Vista aèria de l'aeroport Andorra-la Seu d'Urgell.
Vista aèria de l'aeroport Andorra-la Seu d'Urgell.

Ros al·lega que el retard del GPS a l'aeroport és per motius de seguretat


Escrit per: 
Agències

 La implantació d'un sistema GPS per a l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell, per tal que pugui operar en situacions climatològiques adverses i, en conseqüència, pugui acollir vols comercials, s'ha convertit en un culebrot dels llargs i carregats. Se'n va començar a parlar l'hivern del 2017, dos anys després de la inauguració de la infraestructura aeroportuària, que s'havia de convertir en la referència de l'Alt Urgell i també d'Andorra. Des de llavors els terminis per implantar aquest GPS s'han anat anunciant i incomplint a parts iguals. El darrer, fet la tardor passada, parlava d'aquesta primavera, en paraules de l'ambaixador espanyol a Andorra, Àngel Ros, i corroborades pel llavors ministre d'Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya. "Però la primavera s'està acabant", ha reconegut el mateix Ros en una entrevista concedida a l'ANA. I de GPS, ni rastre.

Per què no hi ha encara sistema GPS a l'aeroport? Perquè es vol "primar la seguretat", defensa contundentment Ros. En cap cas hi ha "manca de voluntat política" per part de l'estat espanyol (socialista), per anar en contra de la voluntat de la Generalitat de Catalunya (independentista). Així ho ha deixat entendre l'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla, en diverses ocasions. Però "no hi té res a veure", ha reiterat Ros, Estat i Generalitat "tenen el mateix interès" amb què l'aeroport funcioni comerciament. De fet, l'ambaixador ha explicat que parla constantment amb els alts càrrecs catalans que tenen competències amb l'aeroport, i totes dues parts coincideixen en prioritzar la seguretat de la instal·lació.

Arribats a aquest punt, i parlant de terminis, Ros augura que "a la tardor ja hi hauran vols comercials". L'Agència Estatal de Seguretat Aèrea (AESA) va demanar un informe a una companyia suïssa vinculada al món aeroportuari, ja que a Espanya cap altra instal·lació opera amb aquest sistema GPS (més fiable i econòmic que els que hi ha actualment al país veí). A Suïssa sí, i es va creure convenient demanar consulta. L'informe, explica l'ambaixador i exalcalde de Lleida, valida l'aeroport Andorra-la Seu per tenir GPS, però a la vegada demana proves reals de vol, més enllà de les simulacions.

Les proves "s'han de fer" i "jo truco cada setmana a AESA" per insistir en el tema, ha assegurat Ros. A més, "quan es demana un informe addicional se li ha de fer cas", ha insistit. "Si no, no té sentit demanar-los", ha afegit.

Ros ha garantit que, l'endemà que es digui que es pot volar, ja es començarà a negociar amb les companyies aèries que vulguin operar. I això no es fa d'un dia per l'altre, perquè aquestes companyies han d'adaptar els seus avions, instruir el personal i fer adaptacions.

Ara caldrà veure si, realment, tot plegat és factible que sigui una realitat a la tardor. O s'haurà d'anunciar un nou termini.

aeroport
Seu
Urgell
seguretat
GPS
embaixador
Àngel
Ros
retard

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte