Diari digital d'Andorra Bondia
Rossell: “S’ha de multar ja els busos que no aturen el motor”
Rossell: “S’ha de multar ja els busos que no aturen el motor”

Rossell: “S’ha de multar ja els busos que no aturen el motor”


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: M.F.

La qualitat de l’aire a Andorra es manté en els nivells alts d’excel·lència dels darrers anys. Però si es tenen en compte diferents indicadors, el Principat suspèn perquè està per sobre del que es recomana. Així, en diòxid de nitrogen en proximitat al trànsit s’incompleix el nivell recomanat, i és degut sobretot a la contaminació urbana provinent dels vehicles. Gran part és la que ocasionen els vehicles o autobusos escolars que no respecten els dos minuts de temps que posa de límit el Codi de la circulació, perquè a partir d’aquesta durada s’ha de parar el motor ja que es considera un vehicle estacionat. Per altra banda, també es produeix més ozó del recomanat, tot i que aquest és un contaminant que no depèn de les accions que es facin al país ja que “es produeix a fora”.  Finalment, segons els límits de l’OMS que són més restrictius, es donarien també incompliments en les partícules (provinents del trànsit i de les calefaccions).
“Tenim un problema seriós en les parades d’autobusos als centres escolars, però també en parades de bus, de taxi o de repartidors”, va dir el director de Medi Ambient, Marc Rossell, que va manifestar que s’ha de fer un pas endavant i començar a sancionar segons el que diu el Codi de la circulació i que continuaran amb una campanya de sensibilització, aquest cop adreçada als mateixos agents de circulació. 
Una altra manera de millorar tant el diòxid de nitrogen com de les partícules és l’establiment del sistema públic de la bicicleta elèctrica. Rossell va manifestar que en aquest primer trimestre es prendran les decisions després de l’enquesta efectuada, en què ja va avançar que una gran majoria dels enquestats “assegura que utilitzaria freqüentment aquest sistema”. 
Pel que fa a les calefaccions, a més del programa Renova i del foment de les energies renovables, també es promociona l’ús del gasoil amb baix contingut de sofre.  Amb tot, Rossell espera que tant el programa Engega com l’ús del vehicle elèctric i l’ús del gasoil amb baix contingut de sofre siguin mesures amb resultats a llarg termini. 
Tot i això, la qualitat de l’aire va experimentar el 2016 una lleugera millora respecte del 2015, amb menys registres qualificats de regulars i més de bons o excel·lents. 

qualitat de l'aire
Marc Rossell
diòxid nitrogen
trànsit
Codi de la circulació

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte