Diari digital d'Andorra Bondia
Els docents es van concentrar davant del Lycée i després es van desplaçar a la Delegació de l’Ensenyament Francès, ahir.
Els docents es van concentrar davant del Lycée i després es van desplaçar a la Delegació de l’Ensenyament Francès, ahir.

Tercera jornada de vaga amb un seguiment d’entre el 40% i el 60%


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: J.R.

La tercera jornada de vaga al sistema educatiu francès va tenir ahir un seguiment del 40% a primària i del 60% al lycée. Es tracta d’una aturada lleugerament inferior a la del 5 de desembre a secundària, mentre que el nombre de vaguistes va créixer a les escoles. Així, segons va informar el delegat de l’Ensenyament Francès a Andorra, Denis Dekerle, 56 dels 139 docents de primària es van afegir a la mobilització. Dekerle va detallar que en quatre escoles (el Pas de la Casa, Ordino, l’escola maternal d’Escaldes-Engordany, i Sant Julià de Lòria) es van poder acollir els alumnes amb normalitat, ja que no hi va haver cap vaguista i en sis centres es va organitzar un servei d’acollida. La majoria dels infants van assistir a classe. A Canillo, en canvi, es va haver de tancar l’escola perquè no hi havia cap docent ni el director. Per tant, els 130 alumnes d’aquest centre no van poder disposar d’un servei d’acollida. 
Quant al Lycée Comte de Foix, van fer vaga 46 dels 76 professors. Tal com va explicar el director del centre, Daniel Raynal, es va rebre els alumnes que es van presentar i aquests van tenir tan sols algunes classes. Amb tot, la majoria d’estudiants es van quedar a casa. Raynal va destacar que ahir hi va haver una “continuació” del moviment de vaga contra la reforma de les pensions, encara que el seguiment va ser més baix que durant la primera jornada. Així, fa dues setmanes es van comptabilitzar un 85% de professors vaguistes, en la mobilització de la setmana passada la xifra va ser del 40%, i ahir del 60%.
Els sindicats van destacar que, per ser una mobilització a Andorra, el seguiment d’ahir va ser “importantíssim”. Així, van indicar que “són xifres mai vistes a Andorra” i, per tant, són “un testimoni del gran descontentament que hi ha amb el projecte de llei de reforma de les pensions a França, que castiga molt els professors”. Els sindicats van lamentar que el Govern vol impulsar moltes reformes i canvis sense tenir en consideració la realitat de les aules. 
Durant la jornada d’ahir, els docents es van aplegar a dos quarts de deu a les portes del Lycée, on van celebrar una assemblea en la qual van fer valoració del seguiment a primària i secundària. Tot seguit es van desplaçar fins a les oficines de la Delegació de l’Ensenyament Francès, a la Baixada del Molí, per reunir-se amb el delegat. L’objectiu era traslladar-li el motiu de l’aturada per tal que pugui comunicar al Govern francès les preocupacions i el descontentament dels docents. Dekerle va explicar que “els hem rebut per escoltar-los” i va avançar que entre ahir i avui havien de tenir lloc reunions entre les organitzacions sindicals i l’executiu a França i “esperem resposta del Govern a final de setmana en el marc de la reforma de les pensions”. El delegat va afirmar que “hi ha un projecte de llei, que no està tancat”, i va destacar que “el primer ministre va dir que la porta estava oberta i que tenia la mà estesa”. Dekerle no va voler vaticinar si aquesta serà la darrera d’un seguit de mobilitzacions. “Les negociacions estan en marxa”, va dir. 
Els representants sindicals van recordar que ahir va ser una jornada de vaga amb un alt seguiment a França i per això consideren que el Govern hauria de prendre en consideració les xifres de la mobilització. Ara estan en espera del resultat de les negociacions i adverteixen que segons quin sigui tornaran a fer vaga. Els representants sindicals van indicar que “no entenem la voluntat del ministre de lligar la millora del sou, amb unes primes –encara que tot és molt inconcret– per compensar la davallada de les pensions”. En aquest sentit consideren que “és molt desencertat” voler aprofitar l’oportunitat de barrejar els canvis en la professió amb la reforma de la jubilació.
Els docents del sistema francès a Andorra van adreçar la setmana passada una carta al ministre d’Educació gal en què expressaven el rebuig a la reforma i que va ser signada per prop del 90% dels ensenyants. Els sindicats van destacar que “la immensa majoria” de la gent està en contra d’aquesta iniciativa perquè saben les conseqüències del projecte de llei: una rebaixa d’entre el 25% i el 40% de les pensions i l’allargament de l’edat de jubilació. Si comencen a treballar als 25 anys hauran de retirar-se als 70 per tenir una pensió plena, exposen.

tercera
jornada
vaga
seguiment
d’entre el 40% i el 60%

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte