Diari digital d'Andorra Bondia
La CASS.
La CASS.

Tramitació automàtica de l’alta i baixa per a les persones aïllades per Covid-19


Escrit per: 
Redacció

Les persones assegurades a la CASS i que estiguin aïllades per Covid-19 no hauran de fer cap tràmit per poder cobrar des del primer dia el 66% del seu salari. Així, serà el ministeri de salut que informarà a la CASS sobre les dades de les persones que estan aïllades i la data d’inici i fi d’aquesta situació. Amb aquesta informació, la CASS realitzarà automàticament la baixa i alta de l’assegurat i ho considerarà accident laboral. Així ho ha indicat la parapública en un comunicat que informa dels procediments a seguir per acollir-se a la Llei de mesures excepcionals i urgents per la situació d’emergència sanitària causada per la pandèmia de SARS-CoV-2 aprovada pel Consell General ahir. Totes les mesures queden supeditades a la publicació de la llei al BOPA i es realitzaran de forma retroactiva.

Quant als assegurats diagnosticats per Covid-19, els metges tramitaran les baixes que tindran la consideració d’accident laboral, cobrant l’assegurat des del primer dia el 66% del seu salari. També poden acordar aturs de treball per a les persones amb alt risc per patologies prèvies i aïllades al domicili, considerant-se malaltia comuna. En relació al personal sanitari o que treballa en sectors que es mantenen actius  durant aquesta crisi sanitària i que estan aïllats per Covid-19, el ministeri de Salut trametrà a la CASS les seves dades i la data d’inici i fi de l’aïllament. Amb aquestes dades, la CASS realitzarà automàticament la baixa i alta de l’assegurat i ho considerarà accident laboral, cobrant des del primer dia el 66% del seu salari. S’aplicarà un complement per arribar al 100% del salari en cas que la persona no tingui assegurança complementària i sempre i quan l’empresa hagi declarat aquesta situació com accident laboral. En el cas que l’empresa habiliti sistemes de teletreball no es considerarà l’aïllament com situació de baixa i l’empresa no ha de gestionar la declaració d’accident laboral. Si el personal sanitari o de sectors que segueixen treballant ha estat diagnostica per coronavirus, els metges tramitaran les baixes que tindran la consideració d’accident laboral, i l’assegurat cobrarà des del primer dia el 66% del seu salari. També en aquest cas, es realitzarà un complement per arribar al 100% del salari en cas que la persona no tingui assegurança complementària i sempre i quan l’empresa hagi declarat aquesta situació com accident laboral.
Per als treballadors a compte propi, en cas que hagin hagut d’aturar l’activitat per la situació d’emergència sanitària, poden acollir-se a la suspensió del pagament del 100% de les cotitzacions durant el període de confinament obligatori. Aquesta suspensió, però, manté tots els drets llevat del dret de baixa i no es compren punts de jubilació. La suspensió es realitzarà per mensualitats naturals completes. Aquest tràmit es realitzarà per internet a la web www.cass.ad i estarà actiu a partir de la data de publicació de la llei al BOPA. No serà necessari disposar del certificat digital i es demanarà una sèrie de dades per identificar l’usuari. Si aquests treballadors a compten propi han hagut d’aturar parcialment l’activitat, es pot acollir a una base de cotització equivalent al salari mínim durant el període de confinament obligatori. Aquesta suspensió manté tots els drets de seguretat social. La reducció es realitzarà per mensualitats naturals completes. El tràmit també s’haurà de fer per internet.
En el cas de les empreses que han suspès l’activitat per la crisi sanitària, poden demanar l’exempció del pagament de la part empresarial de les cotitzacions dels treballadors (15,5% del salari brut) prèvia presentació del full de cotització del treballador. El Govern assumirà aquest pagament sempre que siguin persones donades d’alta abans del 15 de març. El tràmit també es farà en línia.
A l’últim, la CASS va recordar que es posposa la implantació de la Via Preferent i segueix el copagament com fins al moment amb la sola condició de tenir un metge referent assignat. També se suspenen els terminis de presentació i resposta de recursos oberts mentre duri el període d’emergència sanitària. Tots els dies compresos en aquest període tenen la consideració de dies no hàbils

coronaviurs
Covid-19
cass

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte