Tret de sortida a la compra de fruita i verdura amb bosses tèxtils al súper
El llançament de la campanya per reduir les bosses de plàstic a les seccions de fruita i verdura de les nou grans superfícies comercials del país va començar ahir, coincidint amb el Dia internacional lliure de bosses de plàstic. Per això, durant tota la jornada, els clients que van anar a comprar als grans supermercats es van trobar bosses tèxtils reutilitzables sense cap cost addicional per col·locar la fruita o la verdura que compraven. A partir d’avui aquesta bossa val un euro i conviurà amb les de plàstic d’un sol ús.
El Govern n’ha distribuït 40.000 unitats en aquests grans centres per dues raons: d’una banda, “perquè són productors singulars que requereixen una gestió específica dels residus pels grans volums que en produeixen”, i de l’altra “perquè donaran continuïtat a la campanya, ja que miraran d’oferir aquestes bosses amb permanència en el temps”. Així ho va assenyalar la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó. La intenció de l’executiu és “estendre la campanya a la resta de centres comercials del país”.
La particularitat d’aquestes bosses és que són reutilitzables, s’han de conservar i portar cada vegada que es ve a comprar. Si s’utilitzen aquestes s’eviten les bosses de plàstic que contenen la fruita i la verdura, que de fet van al rebuig, va subratllar Calvó.
Pel que fa a la prohibició dels plàstics, la ministra es va remetre al futur pla d’economia circular que es començarà a elaborar l’any que ve. Un pla que s’ha de fer, va dir, amb la complicitat dels ciutadans, els comuns, els gestors de residus i les associacions de protecció i que haurà de plantejar el model de gestió de residus els pròxims 15 o 20 anys. “Volem que sigui molt participatiu i mirarem de ser ambiciosos en matèria de reducció del plàstic”.
Per la seva banda, el director d’Andorra 2000, Antoni Miralles, va subratllar que aquesta campanya “és una manera de començar a sensibilitzar tota la població”. Es va mostrar convençut que arribarà el moment en què s’acabarà amb les bosses i els envasos de plàstic als supermercats perquè “s’han convertit en un problema”. També va assenyalar que col·laboren amb el ministeri per fer-ho gradualment.
Igualment, Miralles va assegurar que ja estan treballant perquè el preu d’aquestes bosses es pugui abaratir. En aquest sentit, va apuntar que la bossa que s’ha fet per la campanya inicial “és massa sofisticada per al que el client necessita”. Si es treuen el tancament i l’etiqueta costarà menys, va afirmar, i es poden fer promocions per regalar-la amb la compra. “Estem buscant una solució més viable i que no sigui tan cara com ara”.