Diari digital d'Andorra Bondia
Les persones amb més dificultats per satisfer el lloguer són els joves, aturats i treballadors del comerç i hostaleria.
Les persones amb més dificultats per satisfer el lloguer són els joves, aturats i treballadors del comerç i hostaleria.

Un 5% de la població s’ha endarrerit en la quota del lloguer per dificultats


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

Un 4,7% de la població s’ha endarrerit en el pagament del lloguer de l’habitatge principal en dues o més ocasions en els últims dotze mesos per dificultats econòmiques. Ho recull l’Observatori del Centre de Recerca Sociològica (CRES) del primer semestre de l’any, que també indica que un 3,1% de la ciutadania no ha pogut fer front a aquesta factura un cop. Segons l’estudi, sembla ser que els que més problemes tenen per satisfer aquesta despesa són els més joves, els aturats, els treballadors del comerç i l’hostaleria i els treballadors no qualificats a més del grup d’altres nacionalitats.

També destaca el fet que el 30,8% dels enquestats diu que no ha d’assumir aquest tipus de despesa. A més, l’Observatori pregunta sobre el pagament de la hipoteca sol·licitada per la compra de l’habitatge principal. Arran d’això s’observa que el 80% de la població no ha de fer front a aquest tipus de despesa. Dels enquestats, però, que sí que han recorregut a un préstec per adquirir un pis, un 2,7% afirma que s’ha endarrerit en el pagament de la quota en només una ocasió durant el darrer any. Per contra, un 3,7% assegura que no hi ha pogut fer front dues o tres vegades en el mateix període. Tot i que no s’observen diferències significatives en funció de les característiques sociodemogràfiques dels enquestats que paguen hipoteca, els que diuen més que s’han endarrerit en aquest pagament són els que tenen entre 40 i 54 anys i els majors de 55 anys; els de nacionalitat portuguesa i del grup d’altres nacionalitats; els que tenen estudis primaris o secundaris bàsics; i els treballadors no qualificats.
En relació amb les factures de serveis com poden ser la llum, l’aigua, el gas, la calefacció o la comunitat, un 3,3% exposa que s’ha endarrerit en el pagament dues vegades o més per dificultats econòmiques. A més, un 1,4% afirma que només ha tingut problemes en una ocasió durant el darrer any. En aquest cas ho diuen principalment les persones de 25 a 39 anys; les que tenen estudis primaris incomplets o que no tenen estudis; les que tenen estudis primaris o secundaris bàsics; i els treballadors de la indústria i la construcció. També gairebé un 50% de la població ha recorregut a compres ajornades o altres préstecs, un 2,5% dels quals s’han retardat en el seu pagament més de dos cops.

 

Cau sis punts la satisfacció amb l’hospital a causa del temps d’espera per ser atès

La satisfacció amb l’hospital ha caigut sis punts respecte del 2016. Les dades d’aquest any indiquen que un 26% de la població estava molt satisfeta amb el servei fa dos anys mentre que ara ho diu el 20%. L’any 2014 les persones molt satisfetes pujaven al 26,8%. Així mateix també cauen les que diuen estar bastant satisfetes, des del 53% del 2014 al 50% de fa dos any fins al 43% d’aquest 2018. Per contra, pugen les persones poc o gens satisfetes, que ja representen el 23% del total. Si observem els enquestats atesos durant els darrers dotze mesos, els que afirmen estar poc o gens satisfets pugen al 28%. Els motius argumentats per aquests darrers són el temps que van haver d’esperar per ser atesos (ho diu el 61%), la professionalitat del personal que els va atendre (21%), així com el tracte d’aquest personal (13,4%). També hi ha queixes sobre la falta de personal (administratiu i sanitari), el servei d’urgències en general, i mala atenció i praxi per part del cos mèdic.

 

Crítiques pels procediments a serveis socials

Els serveis socials es troben entre els pitjors qualificats per la ciutadania. Així, de les persones que els han utilitzat en els darrers dotze mesos, un 34,3% diu estar-ne poc o gens satisfet. Els motius d’aquesta insatisfacció són la dificultat dels procediments administratius, el temps que triga l’administració a resoldre la gestió, la professionalitat del personal, i el temps d’espera fins a ser atès. També hi ha altres aspectes com els mals criteris a l’hora de donar ajudes o la necessitat de més ajudes. Dels enquestats, un 11% diu que ha anat als serveis socials durant els últims dotze mesos, el 60% que no mentre que el 29% restant no vol contestar.

 

Habitatge
lloguer
serveis socials
hospital

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte