Diari digital d'Andorra Bondia
Daniela Otero i Susanna Saari, CEO i presidenta d’Skal Internacional, en la seva visita a Andorra.
Daniela Otero i Susanna Saari, CEO i presidenta d’Skal Internacional, en la seva visita a Andorra.

Una experta adverteix que per seguir sent destí de compres calen mesures


Escrit per: 
M.S.C.

El diferencial de preu amb Espanya ha desaparegut i avui ja no val la pena venir a comprar a Andorra. Amb tot, ha quedat en l’inconscient col·lectiu que el Principat és un destí de compres. Aquesta situació no es pot mantenir a llarg termini i, davant d’això, cal adoptar mesures perquè aquesta consciència no es perdi. És l’advertència que llança la CEO de l’organització que aplega experts en turisme d’arreu del món Skal Internacional, Daniela Otero. Remarca que cal donar un “sentit real” a l’aspecte relacionat amb el preu perquè, en cas contrari, no es podrà sostenir la imatge que el turista espanyol té d’Andorra. 

En aquest sentit, destaca que els estudis de màrqueting a nivell global diuen que la gent compra en destins on sent que realment hi ha una rebaixa respecte del seu lloc d’origen. Si això no es produeix, el consum es queda en el souvenir. Per aquest motiu, considera que seria interessant oferir al visitant a Andorra algun tipus de benefici. Un exemple podria ser gaudir d’una petita diferència en el preu si a l’hora d’adquirir un producte es mostra el passaport o un document que acrediti la residència externa. La mesura s’aplica en altres destinacions i Otero creu que “seria un argument de venda per tornar-se a posicionar realment”.
Una altra via seria la creació de productes únics i diferents que poguessin atraure l’interès del turista. La CEO d’Skal Internacional recorda que a tot el món hi ha les mateixes cadenes que ofereixen els mateixos productes. “Tant me fa comprar-ho aquí com a la ciutat on visc si el valor és el mateix”, apunta, al mateix temps que explica que alguns destins han sabut crear artesania local, d’alta qualitat, que ha esdevingut icona del destí, un àmbit en el qual també considera que s’hauria de treballar. 
Otero va ser al Principat amb motiu del congrés d’Skal Espanya, en el qual també hi va assistir la presidenta d’Skal Internacional, Susanna Saari. Preguntades per la intenció del Govern d’introduir la reputació en línia en la classificació hotelera, totes dues van destacar que es tracta d’una qüestió interessant a tenir en compte tot i que planteja alguns interrogants. Saari apunta que avui pot passar que un establiment tingui una categoria perquè ofereix un cert tipus d’instal·lacions, però el servei pot ser molt pobre. En canvi, observant els comentaris que fan els clients als portals de reserves per internet, podem conèixer quina ha estat la seva experiència. Remarca que si abans, a l’hora de viatjar, es confiava en l’opinió dels familiars o coneguts, avui es confia en les opinions que hi ha a la xarxa. Amb tot, adverteix que tenir en compte els comentaris dels clients en aquestes plataformes té un cert risc, ja que “és molt difícil verificar si són autèntics”. “Qui assegurarà que no pagues per bons comentaris?”, es qüestiona.
En el mateix sentit s’expressa la CEO d’Skal Internacional. Indica que a la llarga hi podria haver aquesta manipulació assenyalada per Saari i, per això,  creu que una bona opció seria que la reputació en línia “addicioni però no condicioni”. 
Les expertes recorden que tot el que envolta la classificació hotelera és una qüestió complexa arreu del món. Així, indiquen que cada territori té els seus propis índexs i tot plegat fa que un hotel de cinc estrelles no tingui res a veure en un lloc o un altre. Al mateix temps, Otero lamenta la “mala utilització” que s’ha fet de les cinc estrelles. Exposa que sovint les accions es queden en el màrqueting, però s’obliden els petits detalls, que és on es diferencia realment un establiment d’aquesta categoria. Per aconseguir aquesta millora en el servei, no cal més personal, assegura, però sí que és necessari que estigui més capacitat. “Cal que vegin el problema abans que el client i no al revés”, afirma.

 

Aprofitar la ubicació del Principat per diferenciar-se de la resta

“Andorra és una destinació única, perquè és una combinació entre urbà i rural”, diu Saari, que lamenta que la majoria de ciutats europees s’assemblen i ofereixen el mateix al visitant. “Això és un error”, assenyala i remarca la necessitat de diferenciar-se per atraure turistes. Considera que Andorra té aquesta oportunitat gràcies a la ubicació, a l’aire fresc i net de muntanya i als paisatges bonics. Al mateix temps, recorda que la gent cada cop valora més la natura, els productes locals, els articles orgànics. “Viure de forma local és la tendència avui”, declara, i assenyala que, davant d’aquest fet, el Principat se’n pot beneficiar, però observant què fa diferent el país i perquè un visitant voldria desplaçar-s’hi.
La presidenta d’Skal Internacional també planteja que potser les destinacions no haurien de tenir oferta turística econòmica. Precisament,  considera que l’estratègia a seguir pels destins petits hauria de ser treballar per atraure menys visitants, però amb més capacitat econòmica. “No volem milions de xinesos, sinó que volem xinesos però només aquells que tinguin una capacitat econòmica important”, subratlla. També comparteix aquest posicionament Otero, que afirma que “és un gran error quan una destinació posa l’energia només en els preus” i destaca que la gent tria les coses que són diferents i està disposada a pagar si el producte té un valor. Com Saari, posa en relleu que aquest és un aspecte clau a tenir en compte per als països petits. “Són petites joies on s’ha de tenir més clar que l’objectiu no és la quantitat,  sinó el PIB que generen” els visitants.

 

L’Skal s’ofereix com un aliat per posicionar la marca Andorra a nivell global

La CEO d’Skal Internacional remarca que seria interessant treballar el posicionament de la marca Andorra a nivell global, un fet que donaria “més aire” a mig i llarg termini al país tenint en compte que “ningú sap què pot passar amb els mercats que són tan dependents”, com passa amb el Principat en relació amb Espanya i França en segon terme. Per Otero, això no hauria de requerir grans inversions, sinó que cal optar per solucions imaginatives. Una de les vies seria aquesta mateixa organització. De fet, ja s’ha plantejat alguna mena de cooperació, tenint en compte que Skal té 15.000 agents del sector turístic arreu del món i 93 oficines. “Podem ser socis estratègics d’un destí com Andorra”, diu. Una de les propostes és la participació del Principat en els premis de turisme sostenible que concedeix l’entitat, un aparador a nivell global.

 

 

 

 

turisme
skal internacional
susanna saari
daniela otero
reputació en línia
turisme de compres
Número de vots: 26
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic