Diari digital d'Andorra Bondia
Gallardo i Calvet, durant la visita d'aquest matí a la infraestructura.
Gallardo i Calvet, durant la visita d'aquest matí a la infraestructura.

Vols regulars a l'aeroport de la Seu en sis mesos i "el moment" del tren al Pirineu


Escrit per: 
Alba Doral / Foto: Agències

Un sistema d'il·luminació nocturna en què s'invertiran uns 400.000 euros, instal·lació d'un punt fronterer per acollir els turistes amb destí a Andorra, impulsar-ne la promoció i aconseguir vols regulars –vols xàrter ja durant aquest mateix hivern-. Aquestes són les perspectives de futur immediat per a l'aeroport Andorra-La Seu que han posat damunt de la taula el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, i el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, en la trobada d'aquest matí a la mateixa infraestructura, una trobada que ha servit per signar la renovació del conveni de gestió conjunta. L'acord, per cinc anys, contempla un increment de l'aportació andorrana, fins als 400.000 euros anuals (que poden ser superiors en funció de l'ús de la infraestructura). D'altra banda, Calvet ha assegurat que si l'arribada del tren a l'Alt Urgell i Andorra té una possibilitat de quallar, aquest moment "és ara".

"És un dia en què podem afirmar que els Pirineus, Andorra, l'Alt Urgell, estem més a prop, ens connectem més i millor al món", ha iniciat la seva intervenció Calvet. Culmina, ha assegurat, una feina "de molts anys" amb "un nou conveni que ens enforteix", més que una simple renovació, ha puntualitzat. Dona inici a una "gestió més concertada" que porta a "una major promoció" de la infraestructura, incloent-hi la participació del sector privat i entitats parapúbliques, "amb tota la societat al darrere", per buscar nous mercats i reforçar els ja existents.

Calvet ha anunciat les inversions previstes per "aportar més fortalesa" a la infraestructura: si al 2020 s'ha aprovat el sistema d'aproximació GPS, l'any que comença es licitarà i executarà el nou sistema d'il·luminació nocturna. Tindrà un cost d'uns 400.000 euros. A banda, hi ha "l'ambició d'anar més enllà, de disposar de més instal·lacions", entre les quals completar l'espai per hangars, que arribaran a 13, amb l'últim en construcció. Falta també, ha recordat –aprofitant la presència de l'ambaixador espanyol, Àngel Ros-, "un punt d'inspecció fronterera amb tota la seva capacitat".

Gallardo, per la seva banda, ha indicat que la infraestructura "ha anat superant totes les complicacions", així que "emana de la mateixa infraestructura un esperit de superació" per "tant sí com no, funcionar al màxim". Fins i tot en aquest moment en què el sector de les aerolínies viu una de les pitjors crisis, aquest aeroport "fins i tot ha augmentat la seva activitat" i en aquesta línia seguirà, confia, i per això es compromet a què "comenci a tenir vols regulars al més aviat possible": al debat d'orientació política es debatrà una moció perquè durant el primer semestre del 2021 es materialitzin vols regulars amb companyies amb les quals ja "hem fet contactes". A banda, "malgrat la conjuntura complicada, no descartem que fins i tot aquest hivern tinguem vols xàrter turístics, gràcies a la implicació del sector privat andorrà". Això sí, va reiterar la demanda de Calvet, cal el punt fronterer per a la rebuda de turistes. "Sé que al govern espanyol són receptius i l'ambaixador Ros ens està ajudant moltíssim".

El ministre, que ha explicat que la implicació econòmica del Govern creix fins als 400.000 euros anuals (fins ara hi aportava 300.000 euros, amb un marge d'arribar fins als 350.000 en funció del nombre de passatgers) s'ha referit també al projecte d'aeroport en territori andorrà. Una proposta de la Cambra de Comerç que "estem analitzant, perquè ho hem de fer" i que permetria "desenclavar" el país. No obstant, ha recordat, és una idea de la qual es parla des dels anys vuitanta i que, en tot cas, és de més llarg recorregut. No es descarta, però "l'aposta real" és de moment l'aeroport de la Seu, "sense que sigui incompatible ni contradictori".

I l'opció del tren? "Allargar el tren des de Puigcerdà fins a la Seu i Andorra és un projecte realment molt ambiciós i realment molt bo per al territori", ha reconegut Calvet, que ha recordat una segona opció ferroviària, des de la Pobla. En el primer cas és una infraestructura d'Adif; en el segon, de Ferrocarrils de la Generalitat. "Jo vull ser molt clar: estic parlant de Projectes molt complexos", ha advertit, tant des del punt de vista territorial com econòmic. Això no obstant, "potser ara és el moment" de plantejar-lo. Precisament, ha argumentat, perquè no sols estem travessant un moment d'emergència sanitària sinó també climàtica, "i hem d'actuar decididament" davant aquesta. "Cal disposar d'una mobilitat més sostenible i robusta", dues qualitats on els projectes ferroviaris "són imbatibles". És el moment, ha continuat, "per aprofitar l'oportunitat que ens ofereix Europa": la Comissió Europea ha posat l'agenda verda al centre de totes les decisions i tots els projectes més susceptibles de rebre'n fons s'inscriuen en aquesta línia, d'economia circular a la mobilitat sostenible. El moment, ha conclòs, "és ara".

aeroport
vols
tren
moment
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic