Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment dels treballs, ahir al matí.
Un moment dels treballs, ahir al matí.

Canvis legislatius per reforçar el control dels desmunts de les obres


Escrit per: 
M.S. / Foto: Jonathan Gil

En espera de poder esclarir les causes de l’esllavissada de dissabte que va obligar a tallar la CG-1, a l’altura de la Borda Sabaté, i de determinar les possibles responsabilitats, “si n’hi ha”, l’executiu té decidit tirar endavant les modificacions legislatives i reglamentàries que siguin necessàries per “ajudar a prevenir o evitar situacions com la d’aquests dies”.
Així ho va anunciar ahir el cap de Govern, Xavier Espot, en la compareixença posterior al consell de ministres extraordinari, en què es va aprovar la declaració d’emergència per tal de procedir a “la contractació dels treballs i serveis necessaris per restablir la normalitat” i va assegurar que els fets ocorreguts “mereixen una reflexió i anàlisi sobre si els mecanismes legals i reglamentaris de què disposem són suficients”.

D’aquesta manera, i a manca d’estudiar i concretar les modificacions necessàries a la Llei general d’ordenació del territori i urbanisme, el cap de Govern, que va incidir que les modificacions s’han de fer d’acord amb els comuns, va apuntar la necessitat de fer canvis al reglament de construcció, especialment a l’apartat relatiu a les obligacions dels propietaris de terrenys per tal de precisar-les i clarificar-les.
En aquest sentit, Espot va explicar que entre les obligacions dels propietaris de mantenir les edificacions, parcel·les i instal·lacions en condicions correctes s’hi establirà que s’han de fer inspeccions i revisions de tots els elements de protecció per part de tècnics competents d’una manera periòdica, i que caldrà notificar-les a l’executiu i a les administracions parroquials. Aquestes revisions es podrien fixar cada cinc anys, segons va precisar el líder de l’executiu, que va remarcar també que es deixarà clara l’obligació dels propietaris d’executar els treballs que siguin necessaris de manteniment o reparació dels elements de protecció que puguin determinar aquestes inspeccions.
A la vegada, també es vol que  les llicències d’edificació hagin d’incloure tots els moviments de terreny que siguin necessaris, de manera que no es pugui fer únicament un desmunt. “Una llicència única i que cada desmunt vagi associat a una construcció”, va apuntar Espot, que va afegir que un cop atorgada la llicència es donarà un termini –que podria ser d’un any– per tirar endavant la construcció, i un cop passat s’haurà de restituir el terreny al seu estat original.
En aquest sentit, el cap de Govern va admetre que caldrà veure què es fa amb “els desmunts que tenim i amb els quals no s’ha fet res”, no només per una qüestió de seguretat, sinó també paisatgística. Per això, en la pròxima reunió de cònsols l’executiu plantejarà als mandataris comunals, ja que són les administracions parroquials les competents, l’establiment d’un pla d’actuació per tal d’inspeccionar tots els desmunts amb ancoratges i veure en quin estat es troben els elements de seguretat.
Precisament, i amb relació als ancoratges, el cap de Govern va anunciar també la intenció de l’executiu de fer un reglament específic sobre ancoratges, una reglamentació que es vol tenir enllestida en sis mesos.
D’altra banda, Espot va confirmar que els serveis jurídics de l’executiu ja estan analitzant tots els informes tècnics de què es disposa per si cal demanar responsabilitats. 

Arrenquen els treballs per establir les proteccions i es reprèn el pas de camions i autobusos per la CG-1
Tal com es va anunciar diumenge, ahir al matí van començar els treballs per instal·lar les proteccions provisionals que han de permetre que aquest dijous es puguin reobrir amb normalitat els tres carrils de la CG-1, segons va confirmar el titular d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, que va remarcar que més endavant es farà ja una segona actuació “més consolidada en el temps”. L’actuació provisional consisteix en la col·locació d’un mur de formigó de deu metres d’alçada a la zona on hi ha el magatzem del Comú de Sant Julià de Lòria, la que més preocupa els tècnics, així com la instal·lació d’uns pilars metàl·lics amb uns taulons i unes malles que serviran també de protecció. 
Així mateix, el ministre, que va precisar que aquests treballs han de durar tres dies, va restar importància a la nova caiguda de pedres que va tenir lloc ahir al vespre perquè va anar tota a la fossa i no va generar cap afectació. Sobre la possibilitat de nous despreniments, Torres va admetre que “la muntanya encara va plorant”, tot i que va incidir en el fet que el perfil del talús ha anat baixant, de manera que les pedres cauen a menys velocitat. Paral·lelament als treballs de contenció, el ministre va explicar que a tres quarts de vuit del matí es va reprendre el pas “controlat” de camions i autocars, que utilitzen el carril de la CG-1 adjacent al centre comercial, mentre que pel que fa al pas de vehicles lleugers, a la tarda es va modificar per tal que els que pugen de la frontera passin per davant del centre comercial i els que baixin ho segueixin fent per darrere. D’aquesta manera, va dir Torres, s’agilitza una mica el trànsit i “s’eviten una mica més les retencions”.
D’altra banda, l’alcalde de la Seu d’Urgell, Jordi Fàbrega, va visitar ahir al matí la zona de l’esllavissada, on es va reunir amb el ministre de Justícia i Interior, Josep Maria Rossell, el cònsol major de Sant Julià de Lòria, Josep Miquel Vila, i el director de Mobilitat, Jaume Bonell. Fàbrega va agrair els esforços de tots els equips que estan participant en els treballs i va reiterar l’oferiment de col·laboració per part de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell, tal com també ho va fer anteriorment el Govern de la Generalitat de Catalunya.

Canvis legislatius
reforçar
control
desmunts
obres
Número de vots: 171
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic