Vinga, que ja comencem a tenir-ho: Josep Maria Dutrén, director del Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP), ens permet fer una primera ullada al cartell que té més que preparat i que enguany encetarà Arianna Savall, al capdavant d’Hirundo Maris i en un programa que incorpora Noctes Cor de Cambra. Serà el 5 de juliol i novament a la catedral de Santa Maria, l’escenari que li és propi. Recordem que l’any passat aquest concert inaugural s’havia traslladat a l’església del Seminari perquè coincidia amb la festivitat de Sant Ot. No va deslluir en absolut la magnífica veu de Marta Mathéu: la sonoritat és millor i el marc és magnífic, però la catedral, sens dubte, és un espai més emblemàtic. 
Escenaris a banda, per a aquesta jornada inaugural, Savall vindrà armada amb lira, arpes medievals, bol tibetà i, per descomptat, la seva veu de soprano. També són seus els arranjaments d’una proposta que codirigirà amb Petter Udland Johansen (tenor, hardingfele, fídula, lira, arranjaments). Hirunda Maris es completa amb Ian Harrison a les flautes, corneta muda i gaites; Miquel Àngel Cordero, violone i fídula baixa, i Efrén López, viola de roda, llaüt i percussions. Els acompanyarà, dèiem, la formació Noctes Cor de Cambra, en aquest cas sota la batuta de Maria Mauri. 
Tot plegat per interpretar un repertori de música medieval, on brillaran dues versions del Cant de la Sibil·la: la que s’interpreta a Barcelona, escrita el 1415, i una altra de Girona, documentada el 1550 però probablement cantada anteriorment. Oferiran així al públic un contrast amb la versió que els últims anys ha estat interpretant Laura de Castellet a la catedral de Santa Maria les nits de Nadal. 
En la segona part del programa, el Draumkvedet, traduït com el Poema del somni, és una balada medieval noruega que representa un viatge a través d’un somni durant les dotze nits màgiques entre la nit de Nadal i la nit dels Reis. Per mitjà d’aquests dos cants místics que evoquen els misteris de l’hivern (i que en el cas de la Sibil·la han estat inclosos a la llista del Patrimoni Immaterial de la Humanitat de la Unesco), Hirundo Maris guiarà el públic, promet el programa, “a regnes on les fronteres entre el visible i l’invisible es difuminen”.
A banda, el cartell tornarà a comptar amb la veu de Marta Mathéu, com és habitual amb les produccions pròpies del festival –la soprano tarragonina va protagonitzar In Canto–, que sempre es repeteixen l’edició següent. Falta per conèixer en quins escenaris. 
A poc a poc anem obrint boca per a aquesta tretzena edició, que s’allargarà fins al 25 d’agost i que, pel que fa a l’Alt Urgell, incorpora el municipi de Peramola, amb un concert a l’església Santa Llúcia de Tragó. Andorra manté els dos de l’any passat: el ja tradicional d’Engolasters i Sant Julià de Lòria. En aquest cas, el lloc escollit ja no serà l’església de Sant Julià i Sant Germà, sinó l’antiga Casa Comuna. En total, el festival programarà 54 concerts en quaranta poblacions pirinenques, amb la incorporació enguany de Campdevànol (Ripollès), Planoles (Ripollès) i el Pont de Suert, que havia estat fora durant les dues últimes legislatures.
El programa es completa amb oferta d’activitats paral·leles, incloent-hi visites guiades i degustacions gastronòmiques.