L’acord pel lloguer a l’Estat espanyol de 425 de les obres de la baronessa, inclòs el ‘Mata Mua’, en un mes “màxim”.

Les llarguíssimes, laberíntiques negociacions per tancar el lloguer a l’Estat espanyol de 425 obres de la col·lecció personal de Carmen Thyssen ha tingut un sorprenent efecte col·lateral: en un inesperat gir del guió, la baronessa ha decidit domiciliar a Andorra les societats propietàries de les prop de 1.200 obres que constitueixen la seva col·lecció personal. Un tràmit que encara no s’ha tancat però que es tancarà en breu, que segons el conservador general de la col·lecció, Guillermo Cervera, respon a una voluntat de “transparència” i al “compromís” de la baronessa amb el Principat: “Per això porta les seves societats al país on viu i on resideix”.

Un argument complementari i apuntat ahir pel rotatiu espanyol eldiario.es sosté que Carmen Thyssen s’ha vist obligada a treure-les dels paradisos fiscals on fins ara les tenia domiciliades, les Illes Cook i les Illes Caiman!, com a pas previ per tancar el lloguer de 425 d’aquestes obres. No hauria sigut presentable que l’Estat espanyol firmés un contracte amb societats radicades a paradisos fiscals, diu eldiario.es citant fonts del PSOE. Segons aquest mateix mitjà, domiciliant les societats en aquests dos paradisos fiscals la baronessa es va estalviar el 25% en concepte d’impost de societats que s’abona a Espanya (a Andorra pagarà el 5%). 

En qualsevol cas, l’acord s’hauria d’haver tancat al desembre, quan expirava la cessió gratuïta de les obres que s’havia anat prorrogant des del 1991, però les negociacions s’han anat allargant (a finals de gener es va firmar un preacord i les dues parts es van donar dos mesos més de termini) i segons Cervera es firmarà “com a màxim en un mes”. Els termes de l’acord estableixen un lloguer de 6,5 milions anuals per un termini de 15 anys sense pròrroga, diu Cervera, amb una opció de compra al venciment del contracte per 1.040 milions. Pel que fa al contingut, les 425 obres objecte del lloguer són “les més importants” de la col·lecció, inclòs el Mata Mua de Gauguin, que tots els mitjans espanyols situen a Andorra i que de fet va estar a punt d’exposar-se al juny al Valira. En canvi, insisteix Cervera, no viatjaran a Madrid tres obres principalíssimes de la col·lecció: un Degas (Cavalls de carreres en un paisatge, 1894), un Hopper (El Martha McKeen de Wellfleet, 1882) i un Monet (El pont de Charing Cross, 1889), retirades el gener del 2019 del Museu Thyssen de Madrid, des d’aleshores en parador desconegut i que la baronessa es reserva per a una hipotètica venda.

Pel que fa al canvi de domiciliació de la col·lecció, Cervera recordava ahir que això no comportarà que les obres hagin d’estar físicament dipositades en territori andorrà, ni tampoc cap permís o autorització especial si alguna de les obres de la col·lecció de Carmen Thyssen –pensin en el Mata Mua– estigués efectivament a Andorra i la baronessa volgués portar-lo a Espanya com sembla la seva intenció. “Si se segueixen els tràmits ordinaris, amb la documentació internacional de moviment d’obres, es poden entrar i treure lliurement sense més complicacions que la paperassa.”