Després que l'Associació de Consumidors i Usuaris hagi lliurat aquest divendres al matí prop de 13.000 signatures contràries a la taxa i demanant una aplicació que s'allargui més enllà d'un any, el cap de Govern, Xavier Espot, ha recordat que "sempre hem dit que ja vam preveure un ajornament en els mètodes d'aplicació d'aquesta taxa a conseqüència del diàleg amb l'Asidca en la fase prèvia a l'entrada a tràmit parlamentari del projecte de llei". Així mateix, ha manifestat que "si per donar satisfacció a l'ACU o l'Asidca" es pot ser més flexible des de la perspectiva del 'delay' temporal, "nosaltres no ens hi oposarem", tot i que des del Govern i els grups parlamentaris de la majoria el que no es vol és "desvirtuar la raó de ser d'aquesta taxa i del projecte de llei que la regula".

Espot manté que "més enllà de les bones paraules s'ha de passar a actes concrets, i no podem aprofundir en les nostres polítiques de sostenibilitat mediambiental si no tenim recursos per fer-hi front". A més, ha assegurat que "un petit increment a través d'aquesta taxa repercutirà molt poc en les persones i famílies del país" i, per contra, "permetrà avançar significativament en la gratuïtat del transport públic o donar moltes més ajudes per a la rehabilitació d'edificis en clau de sostenibilitat mediambiental". "Si volem fer una aposta seriosa per l'abaratiment definitiu i consolidat del transport públic necessitem més diners; si volem destinar més recursos sota forma de subvencions a la rehabilitació d'habitatges en clau de sostenibilitat, necessitem més diners, i per tant és important que puguem crear aquest fons verd", defensa.

El cap de Govern destaca que no s'esperava tanta oposició, tenint en compte que "hi havia hagut un diàleg franc i constructiu en el període previ a l'entrada a tràmit parlamentari d'aquest projecte de llei i fins i tot ja es va posposar o fer una entrada en vigor esglaonada de les mesures relatives a la taxa carboni precisament a demanda del propi sector". Afirma, però, que el posicionament dels importadors de carburants és "legítim" ja que hauran d'adoptar aquesta nova mesura tot i que des del Govern es defensa que tindrà un impacte mínim. "Per a nosaltres és una mesura absolutament essencial, que estan aplicant tots els països del món. Espot, a més, ha insistit que "no seran uns diners que aniran als pressupostos generals de l'Estat per pagar despeses de personal o de funcionament sinó que es posaran en un calaix i només es destinaran a una finalitat molt concreta".

Impostos

Espot destaca que l'executiu té la intenció d'implementar aquest mandat tant la taxa de carboni com la taxa turística "que també serà finalista" i es referma en què no s'apujaran els tipus "màxims de l'impost de societats, ni de l'IRPF, ni de l'IGI" i en canvi sí que volen "introduir quirúrgicament algun tipus de taxa finalista" que els "permeti impulsar i obtenir més diners per determinats reptes estratègics, particularment en matèria mediambiental i turística". També reitera que es poden revisar les deduccions de l'impost de societats.

Pel que fa a la taxa turística, ha recordat que servirà per comptar amb més diners per la promoció turística, per la diversificació de l'oferta, i "per l'aposta per un turisme de més qualitat".

Quant a la revisió de les deduccions de l'impost de societats, destaca que no es vol tocar el tipus màxim però que en determinats casos "és de justícia i d'equitat que es puguin revisar determinades deduccions que en el seu moment es van implementar i que potser ara no tenen massa sentit perquè no estem en la mateixa conjuntura econòmica i social que en el moment en què es va aprovar l'impost per primera vegada".