Sense cap prestació i molts d’ells sense cobertura sanitària, els monitors d’esquí residents que havien de treballar aquest hivern a EMAP es van reunir ahir amb les cònsols de la Massana a la recerca d’ajuda. Lamenten que l’estació hagi prioritzat la contractació de temporers estrangers i que a ells se’ls hagi derivat a Afers Socials. I mentre  que els empleats forans s’han pogut acollir a l’ERTO, tan sols “quatre o cinc” dels professionals del país han pogut beneficiar-se d’un ajut. Un ajut que van sol·licitar al desembre i que just ara s’ha fet efectiu.

El problema són els requisits que cal complir per obtenir aquesta prestació. Tenir un habitatge o estalvis és motiu de denegació. “Això no hauria de ser així”, lamenta Jordi Freeman, portaveu dels monitors de Pal i Arinsal que es van reunir ahir amb les cònsols. “Tots tenim hipoteques i lloguers per pagar i les despeses són les mateixes que normalment”, afegeix. Remarquen que molts membres del col·lectiu no podran rebre la prestació precisament pels requisits fixats per accedir-hi i és per això que consideren que s’hauria d’haver previst un ajut directe sense la necessitat de fer-los passar per Afers Socials.

A això s’hi afegeix el fet que alguns monitors s’han quedat sense Seguretat Social. I tenint en compte que gran part d’aquests són pares amb fills menors a càrrec, els petits també han perdut la cobertura sanitària. N’hi ha que no en tenen des del 31 de gener, alguns dels quals amb ajuts concedits (fet que garanteix la seguretat social). Això, expliquen, es deu al decalatge que hi ha entre la concessió de la prestació i l’arribada de la llista de beneficiaris d’aquesta a la CASS. A banda de l’agilització dels terminis de concessió dels ajuts, un altre neguit és saber si aquests s’allargaran als mesos de febrer i març.

Abans de la reunió, una cinquantena d’instructors van signar a Les Fontetes una carta amb els neguits que van traslladar al Comú. D’altres monitors ho van fer telemàticament. En la trobada, que va ser qualificada per la corporació de primera presa de contacte, les cònsols van recollir els seus plantejaments i es van posar a la seva disposició per intermediar i agilitzar els ajuts que ofereix el Govern i també les prestacions de la CASS. D’altra banda, se’ls va oferir assessorament a l’hora de realitzar tràmits per accedir als ajuts. “Som sensibles amb la seva situació, sabem que darrere de cada treballador hi ha una família i una problemàtica i farem tot el que estigui al nostre abast per ajudar-los”, assegura la cònsol major, Olga Molné. El pròxim pas serà traslladar al Comú una llista de la situació de cada professional.

Els monitors van agrair a les cònsols l’oferiment d’ajuda així com el suport rebut pels companys d’altres estacions així com de l’Associació Andorrana de Monitors d’Esquí (AAME).