Els usuaris i familiars asseguren estar satisfets amb el centre sociosanitari El Cedre (el puntuen amb un 7) tot i algunes mancances, com la falta de personal i la rotació excessiva (ho diu el 54,3%), la manca de coordinació entre els professionals i el menjar (un aspecte molt criticat per les persones que hi viuen). Així es recull en l’enquesta de valoració que es va realitzar el juny passat, i que es va donar a conèixer ahir. L’estudi, tal com va assenyalar el director general del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS), Lluís Burgués, es va realitzar en un “entorn molt negatiu” fruit de la fusió entre aquesta residència i El Solà d’Enclar (va tenir lloc al gener), i que va comportar algunes disfuncions. Per aquest motiu es va mostrar satisfet dels resultats, que atribueix a l’esforç de la plantilla per mantenir el grau d’atenció assistencial i la capacitat de comprensió dels residents i familiars.
La valoració que fan aquests darrers del procés de fusió, però, és força ambivalent. Així, mentre que un 36% dels familiars i un 55% dels usuaris consideren que tot ha quedat igual, el 31% dels familiars i el 23% dels usuaris indiquen que ha empitjorat (la mostra més important de familiars que s’ha pogut entrevistar fa que la resposta d’aquests en doni una idea més precisa). Els aspectes que han fet un pas enrere en més mesura són, per les famílies, l’atenció de les infermeres i auxiliars, els serveis assistencials i el tracte humà. Pels residents, el que més ha empitjorat ha estat el menjar, l’atenció de les infermeres i auxiliars i el tracte humà. El que més ha millorat, per uns i altres, han estat les instal·lacions. Tot i que són els usuaris del Solà d’Enclar els que van viure pitjor la integració, també hi ha una proporció més alta d’aquests que creuen que han vist una millora en el servei mèdic i assistencial i en les instal·lacions.
L’informe elaborat pel Centre de Recerca Sociològica (CRES) també inclou una enquesta de clima laboral, en què els treballadors indiquen com a principals millores a fer l’increment del personal (un 36,6% diu que la càrrega de feina no és gaire adequada i un 44,3%, que les baixes es cobreixen de forma poc adequada), la millora dels torns (el 35,5% exposen que els horaris no són gens adequats) i la millora de la coordinació i la comunicació. Tot i així la majoria fa una valoració bona de la feina, el tracte amb els usuaris i els protocols.
Per Burgués, els resultats de l’enquesta indiquen que les millores que s’han emprès des del juny estan en el bon camí. En aquest sentit, s’ha contractat deu treballadors, s’ha ampliat el servei d’atenció mèdica (els usuaris tindran vint hores més de metge) i s’ha establert el treballador social, que fins ara no hi estava inclòs. També des d’aquest mes s’han adequat els horaris i s’han fet accions per homologar l’estatus dels treballadors del Cedre amb la resta del SAAS i per constituir la junta de representants dels usuaris i familiars. La plantilla és avui de 102 treballadors i encara s’està definint si s’ha d’ampliar més. Aquesta estarà en relació al grau de dependència dels residents, que creix, i per això caldrà que sigui flexible, va dir Burgués.
Per tot plegat, el director del SAAS va concloure que l’estudi “confirma les crítiques d’alguns usuaris”, a les quals “no s’ha de tenir por”, i permet “quantificar els problemes” i saber com solucionar-los.

Proposta de model únic entre el sociosanitari i el SAAS abans de finals d’any

El director general del SAAS va remarcar que les disfuncions que ha provocat la fusió de les residències El Cedre i El Solà d’Enclar es deu a la coexistència de dos serveis d’atenció sociosanitària totalment diferents i amb un funcionament que tampoc és homogeni al si del SAAS. Burgués va anunciar que l’objectiu és que tot plegat acabi en un model únic i, per aquest motiu, preveu presentar abans de finals d’any una proposta al ministeri de Salut per homogeneïtzar el model de finançament i el model assistencial.
Aquest procés, segons va explicar, ha de ser progressiu perquè no tingui un impacte negatiu en l’usuari, ja que si es fes de cop generaria desconfiança. Per aquest motiu desconeix quan es podrà aplicar. Aquesta adequació consisteix a fer que els protocols d’atenció al pacient siguin els mateixos al Cedre que a tot el SAAS, així com la forma d’administrar els fàrmacs i el sistema de registre dels pacients. També caldrà fixar el personal necessari i el model de finançament, entre altres aspectes. Burgués va exposar que en el cas contrari és molt complicat poder certificar els recursos i establir mecanismes de qualitat, i també dificulta el trasllat de personal d’un lloc a un altre.