Diari digital d'Andorra Bondia
Maria Martí i Dèborah Ribas mostren per primera vegada en públic la nova denominació, Fàbrica Reig Museu.
Maria Martí i Dèborah Ribas mostren per primera vegada en públic la nova denominació, Fàbrica Reig Museu.

15 anys, rècord i cara nova


Escrit per: 
A. L. / Foto: Màximus

El Museu del Tabac es dirà en endavant Fàbrica Reig Museu “per adequar el nom a la realitat de l’espai”.

Si hi pensen fredament, sonava una mica estrany que Capa, Dalí, l’Egipci de Barcelona, National Geographic, l’Abadia de Montserrat, Botero, Picasso, Goya, Rembrandt i Calder, per citar només un grapat d’entre mig centenar de noms possibles, desfilessin per un equipament que es diu Museu del Tabac. Què tenen a veure amb el tabac, tots aquests genis i totes aquestes il·lustres institucions? Però després de quinze anys ens hi havíem acostumat i ho trobàvem el més normal del món.

Fins ahir, que la presidenta de la Fundació Julià Reig, Dèborah Ribas, va desgranar els motius que els han dut a retocar el nom del Museu del Tabac, que en endavant es dirà Fàbrica Reig Museu. A partir de dilluns, quan es canviarà la retolació exterior i interior de les instal·lacions. El rebateig no implicarà, sosté, un cop de timó en la línia que la institució ha seguit des del 2003. Ni tan sols un lleuger viratge. Però sí un subtil matís conceptual. La qüestió bàsica és exactament la que es planteja al començament: és realment un museu del tabac, un equipament on les exposicions temporals i les activitats paral·leles que no hi tenen res a veure –des de concerts i conferències a visites teatralitzades, tallers, sessions d’scape room, projeccions de cine, balls i presentacions de llibre– han anat guanyant terreny fins a convertir-se de fet en el principal ganxo del museu?

La resposta és òbvia: ho era el 2003, quan va obrir precisament amb l’objectiu de recollir, explicar i difondre el cicle del tabac i el secular impacte de la indústria tabaquera en la vida econòmica, social, política i cultural del nostre país des de, com a mínim, el segle XVII. Tres lustres després la resposta és que no. I d’aquí el canvi. “El que fem és adequar el nom a la realitat del que som avui: Museu del Tabac se’ns quedava curt perquè fem molt més que això. Es tractava de posar nom al que fem.”

El cert és que no ha calgut anar gaire lluny, per trobar-lo: el portaven quasi literalment al subtítol. I el que ha fet la Fundació Reig és quasi un malabarisme: de “Museu del Tabac Antiga Fàbrica Reig” a “Fàbrica Reig Museu”. Pel camí es queda la referència al tabac, que en va ser en els orígens el moll de l’os, i passa en canvi a primer terme l’espai físic, el contenidor de l’oferta artística i cultural que es concentra sota aquest nom: Fàbrica Reig Museu. L’operació segueix el model d’institucions similars, des del Centre d’Art Pirelli de Milà fins a la Fàbrica Moritz de Barcelona. La nova denominació, augura Ribas, “ens defineix amb propietat, ens obrirà a d’altres formes de treballar, de relacionar-nos amb l’exterior i a posicionar-nos”.

Així que ens hi haurem d’anar acostumant. Serà, però, un canvi més aviat cosmètic, estrictament conceptual, que tindrà escasses, per no dir nul·les repercussions en el contingut i en l’oferta cultural de l’equipament, insisteix la directora de la Fundació, Maria Martí. La Fàbrica Reig Museu mantindrà l’exposició permanent consagrada al cicle del tabac en els anys centrals de l’establiment, entre el 1909 i el 1957, i paral·lelament programarà les exposicions temporals que en els orígens del museu eren estrictament complementàries i que avui són essencials perquè –recorda Martí– “són les que fan que el visitant torni”.

Una línia que s’ha demostrat d’altra banda encertada, conclou, perquè la Fàbrica Reig Museu batrà aquest 2019 el rècord d’entrades. De fet, ja l’ha batut: fins al 3 de novembre hi havien desfilat 21.300 visitants, un pessic per sobre dels 20.045 del 2017, que era fins ara l’any rècord, i que encara s’enfilarà una mica més amb el balanç de final d’any. Vaja, que canvia el nom però tota la resta continuarà igual, segons la sàvia divisa lampedusiana. I definitivament sense fum, en una prudent concessió a l’aire del temps.

Un museu abonat a l’èxit

La Fàbrica Reig Museu s’enfila habitualment a les primeres posicions en el rànquing anual de visitants als nostres museus. Aquest any va pel camí de repetir la segona posició del medaller, si no és que la millora, propulsada pels millors resultats dels quinze anys d’història: 21.300 visitants, quasi 4.000 més que el 2018. Hi ha tingut molt a veure el caràcter vocacionalment popular de les exposicions temporals programades aquest curs, que va arrencar amb Herois i superherois, amb fons de la monumental col·lecció de Josep Benavent, i que ho va petar amb la retrospectiva consagrada a Robert Capa, que es va allargar tot l’estiu i que amb 9.321 visitants es va convertir en la segona més visitada dels quinze anys del museu, només per darrere de la dels 125 anys de National Geographic, que el 2015 van veure 11.000 persones. Però si hem de triar tres d’entre les cinquanta exposicions que des del 2003 han desfilat per la Fabrica Reig, ens quedem amb Cartier Bresson, Geisha i samurai i Niki de Saint Phalle. Que no està malament, oi?

 

Andorra
Sant Julià
Museu del Tabac
Fàbrica Reig Museu
Dèborah Ribas
Maria Martí

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte